Gallup: Lapsettomuuden syyt vai onko tiedossa?

• Viestiketjun aloittaja Ikkute
  • Ensimmäinen viesti
Hormonihirviö
Meillä ei ole mitään selvää syytä, lääkäri sanoo aina että nämä on niin monimutkaisia juttuja ettei voi sanoa selvää syytä. Kierto tarkka , tuubat auki, ovulaatio pongattu ihan helposti niinä kuukausina kun oon tikuttanu, simppoja löytyy mutta tarppiä ei ole käynyt 5 ja puolen vuoden aikana kertaakaan. Kai ollaan selittämättömiä.

Selittämätön
Me kanssa kuulumme selittämättömiin. Kaikki tutkimukset olivat ok, mutta eipä kuulunut lasta.

Koeputkihedelmöityksessä hedelmöittyi vain 2 munasolua 17:sta. Joten lääkärin mukaan joko munasolun kuori on normaalia paksumpi tai sitten siittiöt eivät kunnolla eritä jotain entsyymiä, mitä tarvitaan, jotta pääsevät kuoren lävitse.

Meillä jonkinlainen syy tai ainakin epäilys tiedossa eli munasarjat eivät toimi ihan halutulla tavalla: FSH on koholla ja munasolut eivät tuota tarpeeksi estrogeeniä, jotta limakalvo kasvaisi optimaalisen paksuksi. Tämä siis havaittu asia, mutta nyt pistoksilla saatu kierto toimimaan, mutta limakalvo yhä alarajoilla eli reilu 7mm.

Alkuun ajateltiin että syy on siinä että ovulaatio ei aina tapahdu. Asiaa korjattiin hormonein. Simpat piti olla ekan näytteen perusteella hyvät. Hieman alentunut tilanne, mutta luomuraskaus täysin mahdollinen. Minä olin siis alkutilanteen perusteella se jonka vuoksi raskaus ei ole alkanut. Passitettiin jatkamaan yrityksiä Clomein ja myöhemmin Pregnylinkin kanssa.

Sit tapahtu jotain mitä ei vieläkään tiedetä, mutta sen ekan simppanäytteen jälkeen on kaikki muut simppanäytteet olleet huonoja. Sellaisia joilla ei insseistä annettu juurikaan toiveita. On ollut välillä myös vasta-aineita mukana. Mies Clomeille ja odotteleen tilanteen paranemista. Jota kyllä tapahtuikin.

Siinä vaiheessa kun tuli eka ivf ajankohtaiseksi, osa munasoluista onneksi päätettiin hedelmöittää icsillä, koska siittiöitä oli yhä niin vähän. Yksikään ivf soluista ei hedelmöittynyt!! Icsillä hedelmöitetyistä kaikki. Meilläkin on siis jokin juttu myös hedelmöittymisen onnistumisessa. Harmittaa että luomuiltiin niinkin kauan.
Nyt takana on toinenkin icsi, josta ei myöskään tullut tulosta. Kuitenkin ollaan saatu aikaiseksi hyviä alkioita...

Meillä vika löytyy miehestä jolla on vähän siittiöitä ja nekin epämuotoisia.

Itse tosin epäilen omaa ovuloimistani mutta sitä ei ikinä tutkittu sen tarkemmin kun suoraan mentiin ICSIin kun miehen tulokset tuli.

mie
Meni puolitoista vuotta ennenkuin olin tarpeeksi epätoivoinen selvittelemään syitä. Löytyi n. 5-senttinen kasvain kiinnittyneenä munasarjaan. Hoitona leikkaus. Endometrioosia ei löytynyt ja munasarjat ja johtimet olivat ok. Ovulaatioaikaan löytyi kypsyvä munasolukin ultrassa ja kohdun limakalvo hyvä (yli 10mm). Luulin, että kasvain olisi ollut syynä lapsettomuuteen, mutta ei tilanne ei ole vain parantunut. Miehellä pitäisi kaikki olla hyvin. Seuraava lääkärin tutkimus vasta touko/kesäkuussa, jolloin kokeillaan clomeja. Minulla on jo usko mennyt: viha, suru, epätoivo, masennus vuorottelevat joka hetkellä.
Olisi ehkä helpompaa, jos tietäisi, että toivo on turha.

Heidos
Meillä syynä miehen perussairauteen käytettävät lääkkeet joita ei kertakaikkiaan voi jättää pois enää. (kerta kokeiltu...) Simppoja siis ei juuri lainkaan niitten johdosta ja jos on niin ovat tosi epämuodostuneita. Lisäksi lääkepurkissa lukee ettei saa tulla raskaaksi... Eipä päästy silti kunnalliselta hoitoihin. Itellä ei oo rahaa. Mutta simpat siis ilmeisesti syypäänä, ja kai mussakin jotain vikaa on, kun ei tärpännyt sillon kun oli lääketaukokokeilu.

t:Heidos

Ei kummassakaan mitään vikaa, sen puolesta kaikki ok. Ystväpiirissä muutama pariskunta, joista naisella PCO. Raskaus onnistunut heti ekalla inssillä molemmilla. Tuntuu, että jos olisi jotain vikaa, niin voisi onnistaakin. Itsellä takana kolme inssiä ilman plussaa. Nyt menossa IVF:ään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 10:51 Heidos kirjoitti:
Meillä syynä miehen perussairauteen käytettävät lääkkeet joita ei kertakaikkiaan voi jättää pois enää. (kerta kokeiltu...) Simppoja siis ei juuri lainkaan niitten johdosta ja jos on niin ovat tosi epämuodostuneita. Lisäksi lääkepurkissa lukee ettei saa tulla raskaaksi... Eipä päästy silti kunnalliselta hoitoihin. Itellä ei oo rahaa. Mutta simpat siis ilmeisesti syypäänä, ja kai mussakin jotain vikaa on, kun ei tärpännyt sillon kun oli lääketaukokokeilu.

t:Heidos
Heidos, minkä pituinen tauko teillä oli miehen lääkkeissä? Jotkut lääkkeethän vaikuttavat muutaman viikon elimistössä kun ne lopettaa. Ja siittiötuotanto vie noin 75vuorokautta. Joten puolen vuoden tauko lääkityksessä ei välttämättä auta vielä mitään.

Sorry kun puutun, muutta tulin vihaiseksi siitä ettei joku saa julkisella palvelua. Ilman muuta teidän pitäisi päästä tutkimuksiin, vaikka olisi sairasteluakin kuvioissa! ja ainakin lääkärin puheille joka selvittelisi vaihtoehotja.

Kaikkea hyvää!
Amodini

Paapa
Minulla PCO ja miehellä heikkolaatuiset simpat. :'( Hormonilääkityksetkään ei ole saaneet minua ovuloimaan. Seuraavaksi edessä IVF. Rahat on ihan lopussa, joten joudutaan luultavasti siirtymään julkiselle ja se tarkoittaa pitkää jonotusta. :/

Heidos
Joo taukoa miehen lääkkeissa on tosiaan ollut useamman kuukauden, ainut vaan että hänen tilanne meni niin pahaksi että ihan sitä puolta vuotta ei kyennyt odotella. Kun lääkkeiden uudelleen aloittamisen jälkeen menee taas vielä noin 3kk ennenku ne edes alkavat tehota uudelleen ja vahingot mitä sillä aikaa on tullut ei oo korjautuvia...
Ottaahan tää pattiin ei voi mitään, tämmöstä elämä on.

t:heidos

Minulla todettiin hyvin lievää endometrioosia laparoskopian yhteydessä, ja pienet pesäkkeet poistettiin. Lääkärien mukaan mun tapauksessa endon ei olisi pitäisi vaikuttaa hirveesti, varsinkin kun se oli hoidettu. Nyt tehty 2 inssiä, ilman plussaa. Eli kai se endo sitten on, kun muutakaan syytä ei löydy. Tehdään varmaan vielä 1 inssi, sitten IVF:ään.

Meillä syynä endo ja lapsettomuutta nyt 2,5 vuotta. Endo epäily (vahva) selvis muutama viikko sitten varmemmin ja odotellaan kolmatta inssiä. Ei paljon uskoa onnistumiseen. Lisäksi miehellä viskositeettiä siittiöissä. Pelottaa kun lukee muiden endoa sairastavien lapsettomien juttuja ja vuosia joita yrittäneet raskautua... Tuntuu tosi epätoivoiselta tää yrittäminen. Yksityisellä ollaan hoidoissa ja syksyllä siirrytään IVF:ään jos vaan saadaan rahat kokoon.

Yhteistyössä