GALLUP koskien lasten vaatetusta!

Hei!

Aloitin juuri keväällä lähihoitaja-opintoni, ja meille on annettu lasten päivittäisen perushoidon kurssilla tehtäväksi tehdä esitelmä eri-ikäisten lasten vaatteista ja pukeutumisesta.

Pyytäisinkin teitä äitejä, joita kiinnostaisi nimettömänä osallistua tähän lyhyeen gallupiin, tutustumaan seuraaviin muutamaan kysymykseen ja vastaamaan minulle mieluiten sähköpostitse ao50023@jao.fi. Myös topiciin vastaaminen onnistuu, mutta helpommin pystyn kokoamaan tulokset sähköpostin kautta.

1. Millaisia vaatteita hankit lapselle jo ennen hänen syntymäänsä?
2. Oletko tykästynyt johonkin tiettyyn trendiin (esim. Hello Kitty), jota olet lapsellesi kerännyt?
3. Mikä/mitkä olivat teille aivan ehdoton hankinta vaatepuolta ajatellen?
4. Onko lapsesi kieltäytynyt käyttämästä tietynlaisia vaatteita?
5. Onko hänellä selkeästi suosikkivaatteita, tai muita omia tapoja pukeutumiseen liittyen?
6. Missä vaiheessa lapsesi alkoi kiinnostua itse pukemaanopettelusta?

Olen erittäin kiitollinen niille äideille, jotka jaksaisivat gallupiin osallistua ja auttaisivat näin meitä lähihoitajaopiskelijoita hahmottamaan lasten pukeutumiskäytäntöjä, sillä meillä on päiväkoti-harjoittelujakso pian edessä!

Jos mieleen tulee jotain muuta mainitsemisen arvoista tai haluat muuten vain jakaa jonkin hauskan kokemuksen kanssamme, kerro ihmeessä, kuulemme mielellämme!

- Mira, lähihoitajaopiskelija
Jyväskylän ammattiopisto

2. Oletko tykästynyt johonkin tiettyyn trendiin (esim. Hello Kitty), jota olet lapsellesi kerännyt?
5. Onko hänellä selkeästi suosikkivaatteita, tai muita omia tapoja pukeutumiseen liittyen?

1. En juuri hankkinu vaatteita ennen vauvan syntymää, yhdet vaaleanpunaiset sukat, vaaleansiniset housut, t-paidan ja neuletakin.
Äitiyspakkauksen vaatteet, anoppi kantoi jotain ja kaverilta toi vaatekassin synnärille.

2. Oon nykyisin lastenvaatehullu ja innostuin vaatteista pojan ollessa n. 1v.
Nalle Puh, Tikru, Disney oli suosikkeja. Poika nyt 3v4kk ja Snoopy, Cars, retrot on suosikkeja.

3. Pienenä body ja puolipotkarit, nyt mukavat housut ja paita, farkkuja käytetään kun mennään jonnekin, nykyisin saa kyllä mukavia lököfarkkuja jotka collegehousujen tyyppisiä. Sukkahousut myös käteviä varsinkin hoikalla pojalla kun pitkätkalsarit ovat liian löysiä.

4. Ei ole, poikaa ei vaatteet kiinnosta, laittaa just ne mitä äiti ostaa ja valitsee. Niistä sukkahousuista sanoi kerran ettei laita niitä. Sovittiin että päiväkotiin ei tarvi laittaa mut kotona ja pihalla käytetään.

5. Ei ole suosikkeja muissa kuin ulkovaatteissa. Ei millään hyväksy uusia kenkiä, samat vanhat rompposet pitäis olla kesät talvet, kumpparit on suosikit :D Mukavat vaatteet yleensäkin on suosikkeja, värillä ei väliä eikä kuvilla.

6. Alta pari vuotiaana, sai sukat jalkaan, vetoketjun kiinni alaosasta, näppärät pienet sormet :D

Alkuperäinen kirjoittaja MJPP:
1. Iso kasa pienimpiä vaatteita: bodyja, potkareita, puolipotkareita, villa-asu, haalari, myssyjä+tumput, jotain fiinimpää.
2. Poikien puolella tuollaista ei oikein ole. Ehkä iloisen väriset uusretrot ovat jotain sellaista, mitä nyt tulee tangoista etsittyä.
3. Vauva-aikana body+housut tai puolipotkarit. Nyt paita+collegehousut ovat eniten jäytettyä. Värikkäät ja vedenpitävät ulkovaatteet. V
4. Ei vielä. Joskus on vaihtanut toisen paidan mun esittämän tilalle.
5. Tykkää Autot-paidasta ja merirosvohuivista.
6. Odotellaan vielä sitä kiinnostumista ;) Kun oikein maanitellaan kyllä vaatteita pukee päälleen (housut, paita avustettuna, kengät). Poika 2v8kk

Meillä on nyt tyttö 3,5 v ja poika 1,5 v.

1. Sain siskoltani ennen esikoisen syntymää ison läjän poikien vaatteita. Itse emme ostaneet yhtään vaatetta. Esikoisen syntymän jälkeen ostin kaksi pikkuruista vaaleanpunasävyistä bodya.

2. En piittaa trendeistä. Sen sijaan tyttö (3,5v) on ihastunut Disneyn prinsessa-teemaan.

3. Mikään ei ollut ehdoton hankinta, mutta lahjaksi saadut kietaisubodyt + puolipotkarit ja haaroista avattavat potkupuvut osoittautuivat pienellä vauvalla käytännöllisimmiksi vaatteiksi. Taaperolla pusero + haalarit on paras yhdistelmä. Toisen lapsen syntyessä lämpöpussi osoittautui loistohankinnaksi. Sen ansiosta suoriuduttiin nopeasti ulos, kun vauvaa ei tarvinnut sen kummemmin pukea. Fleese-vuorisen sadeasun aion hankkia molemmille lapsille, jotta vältytään välikerrosten ja kurahousujen pukemiselta kosteilla kylmän ajan keleillä.

3. Tyttö alkoi 3-vuotiaana kieltäytyä käyttämästä poikien vaatteita. Värin suhteen tyttö on tarkka. Hän inhoaa mustia kumisaappaitaan ja haluaisi pinkit tyttömäiset. Sama juttu muiden kenkien ja vaatteiden suhteen. Ostimme juuri hänelle itse valitsemansa Prinsessa-lenkkarit kesäksi. 3-vuotiaana alkoi prinsessavaihe, ja päälle pitäisi saada pelkästään pinkkiä tai vaaleanpunaista ja hame tai mekko, jonka helma pyörii.

4. Tytöllä on suosikkivaatteina vaaleanpunainen naruolkaiminen MinniHiiri-yöpaita, pinkki röyhelö-perhospusero, kimalteleva vaaleanpunainen juhlapusero ja muutama liehuva hame+mekko.

5. Tyttö alkoi pukemaan itse alle 2-vuotiaana. Reilu 2 vuotiaana hän puki itselleen myös (ulko)talvivaatteet. Poika (1,5 v) ei vielä osaa pukea, mutta yrittää jo sovitella lakkia ja kauluria päähänsä ja kenkiä jalkaan.

Tanssi- ja taitoluisteluohjelmissa tyttö on nähnyt vaaleanpunaisen esiintymisasun ja sellaisesta tyttö nyt haaveilee. Minä olen hurahtanut kirppiksiin. Lähellemme avattiin lastenvaatekirppis, josta olen tehnyt edullisia ja hyviä vaatelöytöjä varsinkin tytölle.

Kahden pojan äiti, pojat nyt 4,5v ja 1v8kk

- Esikoiselle hankin pieniä 50-60 cm bodeja, yöhaalareita ja potkupukuja

2. Oletko tykästynyt johonkin tiettyyn trendiin (esim. Hello Kitty), jota olet lapsellesi kerännyt? Muumeja ja Puuha Pete aiheisia vaatteita löytyy jonkin verran, mutta ei niin että kaikki pitäisi olla vain niitä. Enemmän värit vaikuttaa vaatevalintoihin.

- Mikäli kysely koskee myös ulkovaatetusta niin kurahousut ja haalarit on ollu tärkeä hankinta, ilman niitä ei pärjää ja ne tulee olla laadukkaita ja kestäviä.

- Ei oikeastaan, mutta jossain juhlapaidassa oli kutittava koristelu ja alle olisi pitänyt laittaa joku alupaita, niin ei olisi haitannut. Pelottavan näköisiä kuvapaitoja, kallopaitoja yms. isompi poika ei tykkää käyttää joten niitä ei osteta. Farkkuja isompi poika ei tykkää käyttää.

- Päällä mukavalta tuntuvat vaatteet eli collarit on mieluisimmat ja kotona tykkää olla ihan vaan pitkissä kalsareissa ja t-paidassa, myös talvella.

- Pari vuotiaana tai vähän alle 2v:na alkoi pukeminen kiinnostaa, nyt kun ikää on enemmän se on pakkopullaa.

1. Neutraaleja pieniä vaatteita ja äitiyspakkauksen sisältö kans.
2. No en suuremmin. Nalle Puh on ollu aina lähellä mun sydäntä :D Mutta ei niit oo paljoa kertynyt.
3. Vuorelliset kumpparit on ainaskin tänä talvena olleet tosi kätevät.
4. Ei ole, kieltämättä hiukan karsastaa "poikien" vaatteita kun on niin neiti nykysin.
5. Hameet on ykkösiä, Mutta ei ole mitään sellaista vaatetta mikä olisi koko ajan päällä.
6. Varmaan joskus 1½v rupes pukemaan itte. Nykysin 3½v itse valitsee vaatteet kaapista ja pukee päälle.

Yhteistyössä