G: vuokralaisille, neliöt, asukasluku, vuokra...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaadinko liikaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaadinko liikaa?

Vieras
Me muutettiin juuri vuokra-asuntoon omistusasumisen jälkeen. Oli pakko muuttaa kun ei pystytty enää asumaan hankalassa kt-osakkeessa pian kahden lapsen kanssa. Ja sitten tuli tämä "lama" ja mies jäi työttömäksi, minä kotiäitinä. Eli pankki sanoi, ettette lainaakaan enää saa...

Löydettiin kiva rt-kolmio, jossa hyvä iso piha ja sisältä on aika "uniikki" ja hyvässä kunnossa. Neliöitä 80m2. Vuokra 550e/kk. Säilytystilaa tosin hirmu vähän, en tajua miten saadaan kaikki tavarat sinne mahtuu, vaikka pienemmästä muutetaan!

Viime yönä sitten alkoi ajatus harhailla kun en saanut unta... entäs sitten, jos mies ei pääsekään takaisin töihin pitkään aikaan, ja meille tulisi vielä kovasti toivottu kolmas lapsi?? Jos tuntuu että tämä asunto on just ja just riittävän suuri neljälle, niin miten viidelle??? Omaa isompaa emme voisi ostaa, eikä tämän isompia vuokrakoteja oikein ole...

Miten siis teillä muilla? Minkä kokoiseen asuntoon mahdutte asumaan ja montako henkeä? Ja miten säilytystila riittää? Paljonko maksatte vuokraa? Vieläkö nykyaikana esim. 6-henkinen (4 lasta) perhe pystyy asumaan esim. kolmiossa, jopa pienemmässä?

Lapsuuteni olen kasvanut 260m2 ok-talossa jossa iso piha, joten olen tottunut tilaan ympärillä, ja nämä pienet asunnot ahdistaa. Meillä ei kuitenkaan ole varaa asua samalla lailla kuin vanhempani, jotka nytkin asuvat kahdestaan 120m2 rivarissa... Täytyy myöntää, että olen vähän kade. Olis kiva jos he suostuisivat vaihtamaan asuntoja meidän kanssa kun me sitä tilaa enemmän tarvittas. Mutta ymmärrän täysin ettei mulla ole oikeutta sellaista vaatia, he ovat itse työnteolla elintasonsa saavuttaneet, ja nauttivat nyt hedelmistä.

Meillä on kaksio 56neliöö, kaksi aikuista, yksi lapsi+kaks kissaa, vuokra on 440?.
Isompaa ollaan etsimässä, kun ahdasta alkaa täällä olemaan.
Säilytystilaa aika heikosti.

Naapuritalossamme asuu 70 m2 kolmiossa 5 henkinen perhe. Heille on neljäs lapsi tulossa. Asuvat siinä täälläpäin edullisen 600? vuokran vuoksi. Isommat asunnot yli 1000?/kk Eikä omaakaan pysty täältäpäin ostamaan sen halvemmilla kuukausikuluilla.

Meillä rt-asunto, 3h+k+s 75 neliöö.vuokra 700?. Meitä on 2aikuista+2lasta,hyvin mahutaan,ollaan 3:sestakin puhuttu ja täältä ei silloin muutettas pois jos se kolmonenkin tulis.Meillä on vaatehuone+kaapit makkareissa,ja eteisessä. Hyvin on säilytys tilaa,ulkovarasto on kans.Tässä asunnossa just parasta on et tääl on paljon säilytystilaa,mut en kyll oo itsekään mikään krääsän kerääjä.

Jostain on silloin tingittävä, kun rahallinen on tilanne on huonompi kuin mihin on tottunut. Pitää asua ahtaammin, kyllä se sopu sijaa antaa jne.
Mene sinä töihin (jos töitä tiedossa). Jos mies ei pääse. Voitteko hieman siirtää ajatusta kolmannesta lapsesta? (vaikka voihan olla ettei sitä enää sitten kuulu, nimim. niin on käynyt :headwall: )

Paljonko sitä säilytystilaa pitää oikein olla? Meillä on kolmio, jossa 7 kaappia, vaatehuone ja varasto ja käytännössä kaks kaappia tyhjillään. Laitan kyllä heti kaikki vanhat vaatteet kiertoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mymmyryy:
Jostain on silloin tingittävä, kun rahallinen on tilanne on huonompi kuin mihin on tottunut. Pitää asua ahtaammin, kyllä se sopu sijaa antaa jne.
Mene sinä töihin (jos töitä tiedossa). Jos mies ei pääse. Voitteko hieman siirtää ajatusta kolmannesta lapsesta? (vaikka voihan olla ettei sitä enää sitten kuulu, nimim. niin on käynyt :headwall: )

Näinhän se on, kaikkea ei voi saada, eikä kaikkea voi/tarvitse omistaa... Minulla on vakituinen työ odottamassa, jonne toki palaan, jos mies ei saa töitä. Mutta mulla tosi huono palkka 1600e/kk miinus verot, ei sillä paljoa juhlita. Ja kotiäitiys on minun "unelma" :(

Kolmannen lapsen lykkäys olisi meille huono idea juurikin mainitsemastasi syystä... nämä kaksi ekaakin lapsettomuushoidoilla, joten on ns. taottava kun rauta on kuumaa ja kroppa "tottunut" raskauteen...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Paljonko sitä säilytystilaa pitää oikein olla? Meillä on kolmio, jossa 7 kaappia, vaatehuone ja varasto ja käytännössä kaks kaappia tyhjillään. Laitan kyllä heti kaikki vanhat vaatteet kiertoon.

Ei mekään älyttömästi seilytystilaa tarvittas, mutta kuten sanottu tässä sitä ei ole juuri lainkaan!! Asunto on remontoitu aika "uniikiksi" kuten sanoin, eikä se ole aina hyvä juttu. Tässä tapauksessa se on tarkoittanut sitä, että eteinen liitetään keittiöön ja vaatehuoneesta tehdään sauna. Asunnossa ei siis ole eteisessä kaappeja, eikä lainkaan vaatehuonetta. Ulkovarasto on, mutta sellainen josta tulee läpi, eli sinne ei voi viedä mitään papeita, tekstiilejä tms.

Varasin jo kirpparipöydän, pakko pistää paljon kamaa kiertoon. No, ehkä siinä mielikin kevenee, kun krääsä vähenee.

Ps. siis tokihan tuonne saisi lisää tilaa kun teettäisi/ostaisi korkeita komeroita molempiin makkareihin, mutta ei ole oikein varaa, eikä pienempään makkariin mahtuiskaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:

No meillä ei esim ole äijän vaatteille kaappia.

ja tilaakin viel

itse asun 4 lapseni kanssa 4h+k+p 96 neliötä ja...vuokra kivat 1200e /kk

ilman asuntotukea en voisi edes kuvitella asuvani tässä....ja kohta tulee muutto kauemmas ja halvempaan

olispas vuorat tuota teidän hintatasoa..ei olisi koskaan ongelmaa

ja tavaroiden karsintaan vaan---kyllä ne mahtuu...lisäkaappien ostoon;)

varastoihin loput

Meillä on 5 henkeä. Asuntomme on 90 neliötä. Vuokra+vesi+autopaikka 860e kuussa. Hyvällä alueella asutaan ja lapsilla paljon kavereita. Me asuisimme hyvinkin 80 neliön asunnossa vielä ja itse asiassa alamme piakkoin katsella omaa ja juuri tuon kokoista, jos emme löydä edullisesti isompaa täältä läheltä. Juuri tältä alueelta emme saa meidän budjettiimme sopivaa kotia, mutta läheiseltä alueelta löytyy juuri nuita 80 neliön rt asuntoja, joissa on koulukin vieressä :-)

Yhteistyössä