G: Väärinymmärrettyjä sanoja tms?

Mitä sanoja tms olet kertakaikkiaan ymmärtänyt / lukenut jatkuvasti väärin?
Tällänen kysymys siis tällä erää. :D

Ennen telkasta tuli sellanen ku tietoisku, ja minä luin pitkään että mikä hitsin tie-toisku, ennenku älysin että se oli tieto-isku. :LOL:

<br><br>
 
No Nurmes-Joensuu välillä on paikka Räksiinalava. Sitä miettii monet että onko se Räksiina lava vai Räksiin alava. Toi nyt mieleen tuli. Ja sit täällä savossa ku sanotaan ainaan niin se tarkottaa ainakin ja pohjois-karjalassa ku sanotaan ainaan se tarkottaa aina eli tossa tulee monesti väärinkäsityksiä.
 
Nooo, tätä täytyy vähän pohjustaa. Eli aikoinaan oli tullut 70-luvulla (jo kai ennen syntymääni) tv-ohjelma, jossa oli ollut jotain VILOPATTEJA. Isäni oli sitten alkanut kutsua vilopateiksi sellaisia sähköjohtojen sisällä kulkevia päällystettyjä rautalankoja ja samaa nimitystä käytti sitten koko perhe ja käyttää edelleen.

No, sitten itse juttuun... Kasvatin pienimuotoisesti marsuja 14-vuotiaana ja juttelin toisen (aikuisen) kasvattajan kanssa puhelimessa. Tuli juttua marsujen juomapullojen pysymisestä paikoillaan. Sanoin, että itse kiinnitän ne VILOPATILLA! :ashamed: :ashamed: :ashamed: Kasvattaja oli vaan, että "aijaa" ja miettii varmaan tänä päivänäkin, että mitä se vilopatti voi olla ja miksei kysynyt...

Itselleni sitten tosiaan selvisi samana päivänä, että tämä olikin perheemme oma sana. Siskolleni selostin ruokapöydässä, mistä olimme kasvattajan kanssa puhuneet. Perhe "vähän" repeili aterioinnin lomassa ja minä olin NIIIIN vihainen siitä, ettei minulle koskaan oltu kerrottu totuutta vilopateista :LOL: B)
 
Ensimmäisenä tulee mieleen teatterissa verho, joka on näyttämön edessä. Luulin vielä jokunen vuosi sitten sen olevan ESIRIIPPU, kunnes pikkusiskoni (joka oli luullut samoin) kertoi sen olevan esirippu. Myös nykyinen mieheni on aina luullut sen verhon olevan esiriippu.

Toinen sana jota mieheni kanssa pitkään ihmettelimme oli Kanavoimaton. Ihmettelimme mikä ihmeen kana voimaton - kummallinen adjektiivi- kunnes tajusimme sanan toisen merkityksen.

Onhan näitä, mutta nyt ei just tule mieleen muita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:02 vili43 kirjoitti:
Ala-asteella hoilattiin sitä jeesuslaulua"Lensi maahan enkeli , joutuisampi tuulta..."

Mä ihmettelin pitkän aikaa, että mikä v itun sampituuli... :ashamed:
Mä olen aina luullu että se on sampituuli!! :eek: :ashamed: :LOL: Näin sitä viisastuu.. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:08 Pikkuäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:02 vili43 kirjoitti:
Ala-asteella hoilattiin sitä jeesuslaulua"Lensi maahan enkeli , joutuisampi tuulta..."

Mä ihmettelin pitkän aikaa, että mikä v itun sampituuli... :ashamed:
Mä olen aina luullu että se on sampituuli!! :eek: :ashamed: :LOL: Näin sitä viisastuu.. :D
Mä tajusin sen vasta alle vuosi sitten, ett se enkuli onki tuulta joutuisampi, eikä siinä sampituulesta lauleta... :snotty: <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:10 vili43 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:08 Pikkuäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:02 vili43 kirjoitti:
Ala-asteella hoilattiin sitä jeesuslaulua"Lensi maahan enkeli , joutuisampi tuulta..."

Mä ihmettelin pitkän aikaa, että mikä v itun sampituuli... :ashamed:
Mä olen aina luullu että se on sampituuli!! :eek: :ashamed: :LOL: Näin sitä viisastuu.. :D
Mä tajusin sen vasta alle vuosi sitten, ett se enkuli onki tuulta joutuisampi, eikä siinä sampituulesta lauleta... :snotty:
Katos, katos selves tämäkin monen vuoden jälkeen. :headwall: :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:04 Sähköjänis kirjoitti:
Täällä palstalla on/oli? sellainen nikki kun RIIPPUTISURUPUSKA. Mä aina ajattelin, että riipputi-surupuska kunnes kerran tajsuin, et sehän on riipputisu-rupuska :D

miullekin tää sama on tuottanu päänvaivaa,mie olen lukenu joka kerta siis senkin jälkeen kun tajusin miten se pitää lukea
niin riipputisu surupuska.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 15:04 Sähköjänis kirjoitti:
Täällä palstalla on/oli? sellainen nikki kun RIIPPUTISURUPUSKA. Mä aina ajattelin, että riipputi-surupuska kunnes kerran tajsuin, et sehän on riipputisu-rupuska :D
vähänkö mä repesin, mäkinolen lukenut sen nikin ihan väärin :LOL:
 
mökille ajeltaessa oli kukkakauppa matkanvarrella missä isossa kyltissä luki kukkia ja sontaa :D äiteen kanssa tätä pitkään ihmeteltiin ja sittenhän tuo selvis, että kukkia ja sidontaa siinä lukikin... :kieh:
 
Kirurgiassa on sellanen käsite kuin alatietotaali, joka tarkottaa gynekologista leikkausta, jossa korjataan kohdun tms. laskeuma. Mietin koko harjottelun ajan, että miksi tän leikkauksen nimi on alatieto-taali, kunnes tajusin sen olevan alatie-totaali :ashamed:
 
No tossa jokuaika sit tajusin että kun lapsena on aina ennen juoksuun lähtöä hoettu että ÄN YY TEE NYT, niin siinähän se sana sitten tulikin eli n y t nyt. :ashamed: :LOL:

No kysäsin sit mieheltä että ootko ajatellu että siinähän sanotaan että nyt, niin ukkokin oli ihan pihalla että ei, enpä ole koskaan huomannut :D

 
Häirikkö
Nyt tuli mieleen, kun yksi kaverin kaveri oli pelannut aliasta, ja sanaksi tuli vaateripustin. Tyyppi laitto kortin ohi, ja myöhemmin sit sano, ettei hän tiiä mikä on vaateripustin. :LOL:
 
Ala-asteen opettajan lempisaarnoja oli et, "ei sitä sillä opi että lukee vaan haukionkala....(hauki on kala), eikä ymmärrä luetun sisältöä". No vasta muutama vuosi sitten tajusin mitä tuo tarkoitti et, hauki on kala. Monesti mietin et, millanen se haukion kala on. :D
 

Yhteistyössä