G talvikengistä toiselle lapselle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Eli perheet, joissa useampi kuin yksi lapsi niin käytättekö heillä esikoisen vanhoja talvikenkiä vai laitatteko uudet? Omasta mielestäni talvikengät kuluvat leikki-ikäisillä nopsaan ja epäilyttää, että pitäisivät lämmintä vielä seuraavan lapsen käytössä.Pidättekö siis esikon kenkiä ns."kakkoskenkinä" ja ostatte molemmille lapsille uudet myös?

uudet olen aina ostanut,koska ne on sitten muovautunut esikon jaloille ei nuorimman. ja musta se on niin väärin sitä toista kohtaan ,että vanhempi saa aina uudet ja nuorempi saa aina käytetyt vaatteet. meillä siis saa molemmat aina uudet kuteet,kun tarvitsevat. vanhat ja käytetyt myyn etiäpäin.

Meillä on yhdet kengät säästössä, joilla esikoinen ensimmäisenä talvenaan (viime talvena) tepsutteli. Käytännössä niissä ei näy mitään käytön jälkiä. Joten aion ne laittaa kakkoselle jahka hän kenkiä alkaa tarviimaan. Jatkosta en osaa sanoa vielä :)

Kuopuksen ollessa 1v käytin hänelläkin esikoisen vanhoja talvikenkiä. Nehän oli vielä kuin uudet mutta kuopus tänä talvena 3v ja esikolta kyllä jäänyt kengät hänelle, mutta eikös tuon ikäisen peuhut kuluta kenkää jo aika mukavasti?! Luotatteko siis kengän lämmönpitoon, jos olleet jo talven toisella jalassa? Kengät on Kuomat.

Keskimäärin meillä käyttää samoja kenkiä kaksi lasta. Eihän niille tule kuin puolisen vuotta sitä käyttöä, ei esim Kuomat tai kumpparit siinä ajassa vielä huonoksi mene.

Meillä kyllä nuoremmat aina ilahtuu että "ai saanko mä nyt tän Villen vanhan hupparin/paidan/hatun ihan omaksi" eli musta siinä ei ole mitään väärin lasta kohtaan! Saadaan naapuristakin lapsille vaatetta, joita pitävät mielellään. Esikko jopa oppi kuivaksi, kun sai "Vaaterin kaasarit" jalkaan, ei enää raaskinut pissiä housuun :D Kyseessä oli siis uudenveroisia kalsareita, muutenhan ne kuluvat yhdellä lapsella, samoin kuin sukat, joita sitten ostetaan uusia seuraaville.

uudet on ostettu ja vanhat on kakkoskenkinä (jos tytön jalka talven aikana kasvaa sen verran että menis.. Ikäeroa lapsilla reilu 1v2kk ja esikoinen poika, ni on vähän isompi jalkanen ollut viime talvena ku tyttö nyt.. )
Uusia olen pyrkinyt ostamaan, vaikka tiedän ettei esikonen ole "linttaan" astunut, on kangänpohjat kuitenkin muotoutuneet hänen jalkaansa sopiviksi.. Uusilla pohjallisilla aika hyvin saa asiaa korjattua, mutta vieraiden kenkiä en osta juuri siitä syystä etten tiedä kuin "väärin" on edellinen astunut..

Kyllä mun mielestä hyväkuntoisia käytettyjä voi käyttää. Itsekin kierrätän omassa perheessä ja ostan käytettyäkin.

Mutta ne on oltava HYVÄKUNTOISIA. Linttaan astuttuja räjähtäneitä en todella huoli. (Joskus miettinytkin, miten ihmiset saa kenkänsä sen näköisiksi)

En ole tainnut ostaa uutena kuin yhdet talvikengät, vaikka on jo neljä lasta :whistle: Ja kaikki kiertää kyllä muillakin niin kauan kun kestävät. Kun miettii millaiset popot jalassa sitä itse lapsuutensa kulki niin väitän kyllä että neljä lasta kiertäneet goretexitkin ovat vielä luksusta :D

Meillä on lapsen serkuilta perittyjä mm. kuomakenkiä, mitkä on talvella aina ns. huonompina kakkoskenkinä. Ostan siistimmät ja lämpimät talvikengät siihen rinnalle. En yksinkertaisesti raski ostaa kaksia uusia kenkiä joka talvi.

Neljä lasta(1 tyttö&3poikaa). Esikolle ostetaan nykyään kaikki uutena (ei löydy käytettynä) ja hänen kengät lähtee myyntiin. Kolmelle nuorimmalle ostetaan uutena/käytettynä. Juuri ostin eccon goret ekaluokkalaiselle käytettynä 10e, saa vetää ihan rauhassa nämä kelit ennen kunnon talvea. En raski noita uusia antaa vielä käyttöön.

Yhteistyössä