G: Raskauspahoinvointisi! Mikä auttoi/pahensi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erratic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erratic

Vieras
No niin naiset, nyt kokemuksia! Oliko sinulla raskauspahoinvointia? Mikä auttoi ja mikä pahensi?

Minä aloitan!
Ekassa oli vaan ajoittaista kuvotuksen tunnetta jota kesti pari viikkoa. Oksensin kerran tai kaksi. Aika lievää kerrassaan. Raa'an lihan näkeminen teki pahaa.

Nyt toisessa rv5 alkoi joinakin päivinä olla olo kuin olisi tulossa oksennustautiin. Kohta rv 8 ja oksetus on jokapäiväistä 24/7, pahinta aamulla ja illalla. Ulkoilma ja liikunta auttaa vähän. Raskas ruoka tekee TOSI huonon olon moneksi päiväksi. Olen oksentanut ehkä pari kertaa viikossa, mikä ei ole paljon. Lievimmilläänkin joudun kuitenkin miettimään koko ajan paikkaa, mihin voin tarvittaessa yrjötä..

En halua valittaa, lapsi on tosi toivottu, haluan jakaa kokemuksia :)

Itselläni on rv 9 alkaen ollut pahoinvointia ja on vieläkin (23+1). Mutta onnellinen olen, etten ole joutunut kun kahdesti aamulla ja yhdesti illalla oksentamaan, nekin kummatkin kerrat yli 18 raskausviikon. Eli todellakaan niin kauheaa tämä ei ole kuin monella muulla. Ja eka raskaus mulla siis. Yleensä liian pitkät ruokailuvälit tekee sen pahan olon. Aamuisin kuvotukseen ei auta oikein mikään ainakaan heti.

Ekassa auttoi mikä milloinkin, pahaa oloa/oksentelua rv 8-28. Tokassa rajua oksentelua (aivan kaikki, myös vesi) rv 5-16. Pahoinvointilääkkeet ja nesteytys/ravinnetippa olivat ainoat jotka auttoivat.

Mulla kesti 24/7 pahoinvointi rv 6 johonkin rv 25.Kaikki rasvainen ruoka,edes näkeminen,oksetti.kaikki vahvat hajut tupakka,hajuvedet ym. oksetti.Oksensin kerran kauppakeskuksen lattialle kun haistoin jonkun naisen chanel 5 :D Ei kyllä silloin paljon naurattanut.
Jäiset mansikat ja omena auttoi siihen oloon..niin ja super salmiakki.

esikoista odottaessa pientä kuvotusta aamuisin muutaman viikon. Toisen kohdalla kesti voimakasta pahoinvointia aamuisin ja joskus iltaisin, kerta päivään ainakin oksensin. itse ruoka sai voimaan pahoin. Noita helpotti pahoinvointi rannekkeet jotka ostin apteekista. niitä käyttämällä ei kuvottanu yhtään.

Mulla alkoi pahoinvointi viikolla 5 ja alkoi helpottamaan viikolla 13. Silloin olin vuodepotilaana jatkuvan oksentelun (10 kertaa päivässä) ja matalan verenpaineen takia. Alipainoisena paino laski edelleen ja laittoi terveyden todella koetukselle. Viikolla 11 riisimurot/weetabix+kylmä maito auttoivat. Söin puolen tunnin välein ja kerran päivässä tein 5 minuutin kevyen lenkin pihalla. Usein "lenkki" oli istuminen penkillä, mutta ainakin sain raitista ilmaa.

Lääkäri neuvoi syömään kaikkea mikä pysyy sisällä. Joinakin päivinä söin läkeröl-pastilleja, mandariineja ja kylmää mehukeittoa. Yöt sain onneksi nukuttua.
Nyt olen jo voiton puolella (viikko 15) ja oksennan enää max. 3 päivässä, syön tunnin välein (ainoa keino pitää oksennus loitolla) ja jaksan välillä siivota ja keskittyä koulutöihinkin. Onneksi olen saanut suoritettua opintoja koko raskausajan sängyllä kannettavan kanssa maaten. Nyt tosin vasta pystyn keskittymään niihin ja niistä saattaa löytyä jotain järkevääkin, ehkä ;)

Olin masentua pahoinvoinnin takia, mutta mieheni tuki ja päivittäinen raittiin ilman hengittäminen auttoivat. Se loppuu kyllä aikanaan! ja palkinto on sitäkin ihanampi :)

En voinut tehdä mitään moniin kuukausiin. Oksensin 24/7 ja olin pimeässä vaakatasossa, pyörtyilin jos nousin. Harkitsin jo itsemurhaa suurin piirtein. Mistään en saanut apua. Paino putosi n. 10 kg. Pari krt kävin nesteytyksessä kun olin oksentanut monta päivää ilman että vesikään pysyi sisällä. Arvatkaa vaan tekeekö mieli tehdä toinen lapsi... kammottaa jo ajatuskin.

Unohtui mainita: jos olisin tiennyt, että pahoinvointi loppuu niin olisin jaksanut sen paremmin. Tuttavani pelottelivat, että he oksensivat synnärille asti ja eivät pystyneet elämään normielämää. ollenkaan 9 kk:een. Sulkekaa korvat sellaisilta. Jos sellainen tulee, niin sitten tulee. Turha sitä on etukäteen pelätä.

Mulla alkoi pahoinvointi heti plussaamisen jälkeen viikolla 5, en kuitenkaan oksentanut kertaakaan, vaikka lähellä oli. Ainoa mikä auttoi ja mitä pystyi syömään oli mehujää. Niitä vetelin sitten pitkin päivää monen viikon ajan. Varsinkin rasvasen ruoan haju ja tupakansavu pahensi aina sitä oloa. Pahoinvointi katos kokonaan viikolle 12 mennessä.

Hei mäpäs taidankin kokeilla tuota mehujäätä josko se auttais yhtään! Unohtui mainita että auttoi myös hiukan se, kun vaihdoin hajustetuista kasvo- ja vartalorasvoista hajusteettomiin :)

Yhteistyössä