G: Polkupyörät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fillari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fillari

Vieras
Kyselen nyt ihan aikuisten pyöristä.

Mistä olette ostaneet?
Minkälaisen?
Paljon maksoi?

Olen ostamassa itselle ihan tavallista ns.mummopyörää. Urheiluliikkeissä pyörät on kovin kalliita, joten ajattelin ostaan esim. prismasta tms.
Liekö sitten kovin hyvälaatuisia tämmöset halvemmat pyörät, mutta yli 300e en ala pyörästä maksamaan.

Urheiluliikkeestä joskus 3 vuotta sitten. Helkama Kaunotar, 7 vaihdetta. Maksoi jotain 450 euroa muistaakseni. Pyörien kohdalla voisin kyllä sanoa, että harvoin saa halvalla hyvää! Parempi ostaa kerralla kunnon pyörä kuin monta huonoa!

Naisten 7 vaihteinen city-pyörä, ehdottomasti jalkajarrulla, myös käsijarru löytyy, jota en koskaan käytä... maksoin lukkoineen päivineen reilut 200 e, ja hyvin on pelittänyt, ja paljon on kilometrejä kertynyt, on kevyt ajaa.
ja citymarketista ostettu.

Mulla on reilu vuosi sitten ostettu Monark. Sellanen mammamallinen, siinä on kolme vaihdetta. Se oli alennuksessa, en nyt muista paljonko makso mutta kai jotain 300?.

En aivan halpaa pyörää ostaisi, esim. jostain Hobbyhallista. Mulla on ollut sellainen (sain käytettynä mutta ei oltu paljon ajeltu ) mutta kyllä se oli aika heppoinen. Ei ole niin tukeva ajaa kuin nykyinen pyörä.

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Naisten 7 vaihteinen city-pyörä, ehdottomasti jalkajarrulla, myös käsijarru löytyy, jota en koskaan käytä... maksoin lukkoineen päivineen reilut 200 e, ja hyvin on pelittänyt, ja paljon on kilometrejä kertynyt, on kevyt ajaa.

Tämä kuulostaisi juuri siltä mitä haen.
En viitsi tänne kaupunkiin kallista ostaa, kun saatetaan pölliä sitten.

Itselläni 2004 ostettu trek-merkkinen miesten maastopyörä, maksoi silloin vähän reilu 2000,-?
sekä tunturin park cafe-naistenpyörä, vm 2007 ja maksoi alle 700,-?. Tunturi on sellainen perus naistenpyörä, jalkajarruilla, 7-vaihteella. Ihan jees ollut kaupunkiajossa lasten kanssa liikuttaessa. Trekillä ajelen työmatkat ym lenkit..

Itse en ostaisi mitään bilteman tai perusmarketin halppispyörää ja ehdottomasti täytyy koeajaa itse, että tietää mikä on itselle sopiva!

Alkuperäinen kirjoittaja Fillari:

ja sellaisen monivaihteisen maastopyörän käsijarruilla olisi saanut muutamaa kymppiä halvemmalla, muut halusin nimenomaan tämän mallin, jossa jalkajarru. kannattaa käydä Prismassa, Euromarketissa tai Cittarissa kiertelemässä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselläni 2004 ostettu trek-merkkinen miesten maastopyörä, maksoi silloin vähän reilu 2000,-?
sekä tunturin park cafe-naistenpyörä, vm 2007 ja maksoi alle 700,-?. Tunturi on sellainen perus naistenpyörä, jalkajarruilla, 7-vaihteella. Ihan jees ollut kaupunkiajossa lasten kanssa liikuttaessa. Trekillä ajelen työmatkat ym lenkit..

Itse en ostaisi mitään bilteman tai perusmarketin halppispyörää ja ehdottomasti täytyy koeajaa itse, että tietää mikä on itselle sopiva!

No mä en niin pitkiä matkoja meinaa ajaa, ettenkö halpiksella pärjäisi.
Itse en ikinä maksaisi pyörästä 2000e. Ja kun ostan nyt halpiksen ja jos hajoo kahden vuoden päästä, niin ostan sitten uuden. Eipä siinä mitään sitten.

ja sellaisen monivaihteisen maastopyörän käsijarruilla olisi saanut muutamaa kymppiä halvemmalla, muut halusin nimenomaan tämän mallin, jossa jalkajarru. kannattaa käydä Prismassa, Euromarketissa tai Cittarissa kiertelemässä...

Jalkajarrun minäkin haluan. Kiitos vinkeistä :flower:

Minulla on saksalainen kaupunki vaihdepyörä, maksoi muistaakseni jotain 450?, ihan pyörätukussa kokeilin kaikenlaisia erilaisia pyöriä jotka ei hinnaltaan mitään tuhansia... ja sitten valitsin sellaisen joka sopi minulle parhaiten... ihan mummo/halpispyörää en halunnut kun pyöräilen kuitenkin aika paljon.
Olen ollut todella tyytyväinen.

Peesi tähän, pyörä pitää koeajaa. Ja erikokosille sopii erilaiset pyörät (esim selän ja käsien pituus, ajoasento). Trek on muuten hyvä, tosin mun pyörä maksoi vain noin 1400e.

Markettipyörien haasteet: huonot komponentit, hankala säätää, yleensä runko raskas (ja sitä et sitten oikein vaihda).

Ja mikään pyörä ei ole hyvä, ellei sitä ole säädetty ajajalleen oikein (miksi ihmiset ei laita istuinta oikealle korkeudelle?), vaihteita ei käytetä vaikka niitä on ja pyörää ei huolleta (nirskun narsukun...)

Itse en ikinä maksaisi pyörästä 2000e. Ja kun ostan nyt halpiksen ja jos hajoo kahden vuoden päästä, niin ostan sitten uuden. Eipä siinä mitään sitten.

Eli mieluiten pistät paskaan pyörään saman rahan vuosien varrella ja nirskuttelet sillä eteenpäin. Mä en vaihda pyörää kahden vuoden välein, jos se sattuisi "hajoamaan". No kuntoahan tulee!

Jos sinulla on vielä alle 3v lapsi, katso että tarakka on sellainen että siihen saa lastenistuimen tarvittaessa. Päiväkotimatkat helpottuvat kovasti, jos pystyy ne pyörällä polkaisemaan.

Jos sinulla on vielä alle 3v lapsi, katso että tarakka on sellainen että siihen saa lastenistuimen tarvittaessa. Päiväkotimatkat helpottuvat kovasti, jos pystyy ne pyörällä polkaisemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Eli mieluiten pistät paskaan pyörään saman rahan vuosien varrella ja nirskuttelet sillä eteenpäin. Mä en vaihda pyörää kahden vuoden välein, jos se sattuisi "hajoamaan". No kuntoahan tulee!

Jos ostan todella kalliin pyörän niin se varastetaan. Meillä ei saa pihaan eikä varastoon sitä kiinni mihinkään eli se pitäisi raahata kutoskerrokseen omaan eteiseen mihin se ei mahdu. Ajan niin harvakseltaan ja lyhyitä matkoja, että se halpa kelpaa varsin hyvin.
Yleensä ostan aina laatutavaraa mieluummin, mutta en pyörän kohdalla. Monet tutut ovat olleet aivan tyytyväisiä alle 300e pyörään.

Mutta kunnollinen peruspyörä kestää helposti sen 10-20v, jos siihen kerran satsaa hiukan enemmän. Nuo ovat minun pyörät ja jos en tarvitsisi parempaa pyörää, niin enhän itsekään ostaisi mitään kallista pyörää.
Mutta halvalla ei saa hyvää! Eikä sekään ole kannattavaa, että ostaa halvan paskan ja aina parin vuoden välein uuden! Ja toisekseen, kalliimpi pyörä on yleensä myös oikeasti mukavampi ajaa.. en tarkoita nyt mitään äly kallista, mutta..

Minulla on urheilukaupasta ostettu n. 14 vuotta vanha Nishiki. Ei ollut ihan hirveen kalliskaan... Pari kertaa huollossa ollut, mutta tosi hyvä pyörä on ollut. En mitään halpista ostais, voi tulla kalliimmaksi loppupeleissä.

Mulla on kaverilta ikuisuuslainassa vanha Helkama. Mies osti vuosi sitten itselleen sopivan pyörän josta pulitti 800?. Jostain urheiluliikkeestä tuo hommasi omansa ja se on sellainen normaalia isompirunkoinen (kuten miehenikin) ja varmaan ihan hyväkin menopeli =)

Voin kertoa, että mulla oli suhteellisen kallis maastopyörä ennen, oikein tunturi.
Käsijarrut hajosi 3 vuoden päästä ja huollossa käskettiin ostaa uusi pyörä, kun tulee kuulemma halvemmaksi kun asentaa uudet jarrut. Sanoivat että runko on suomalainen ja vaihteet ym. jostain kiinasta ja semmmonen malli, mihin ei uusia jarruka myydä!!

Alkuperäinen kirjoittaja fillari:
Jos ostan todella kalliin pyörän niin se varastetaan. Meillä ei saa pihaan eikä varastoon sitä kiinni mihinkään eli se pitäisi raahata kutoskerrokseen omaan eteiseen mihin se ei mahdu. Ajan niin harvakseltaan ja lyhyitä matkoja, että se halpa kelpaa varsin hyvin.
Yleensä ostan aina laatutavaraa mieluummin, mutta en pyörän kohdalla. Monet tutut ovat olleet aivan tyytyväisiä alle 300e pyörään.

Tiettyjä haasteita, myönnän. Mä kannoin kyllä kepeästi oman pyöräni kolmanteen kerrokseen, työhuoneeseen turvaan. Hyvä pyörä onneksi on kevyt.

Mutta mulla oli kyllä cityshoppailua varten papan vanha Cresent... Mutta markettipyörää ei mulle tuu koskaan kakkospyöräksi.

Tuhansien eurojen pyörät on harrastepyöriä, ja niissä maksetaan ihan muusta kuin vuosien kestoiästä. Ne eivät myöskään kovin hyvin sovellu arkivaatteissa sekalaisessa kelissä hyötymatkojen ajeluun.

Itse ajelen työmatkat ?99 vaihteettomalla Soliferilla, jonka hankin Cittarista reilu vuosi sitten ja olen siihen ihan tyytyväinen. Eli jos haluaa säästää hinnassa, kannattaa sitten alkaa karsimaan ominaisuuksia (vaihteet, ylimääräiset käsijarrut, kori, dynamo ym.).

Tyttöystävälleni sen sijaan ostin juuri lahjaksi Crescentin 7-vaihteisen naistenpyörän työmatka -ym. ajoihin. Eikä sekään maksanut kuin ?360 (viime vuoden malli, ovh ?500). Siinä on kuitenkin napadynamovalo, holkitetut vanteet, merkkirenkaat ym. laatuosaa joka merkinnee parempaa luotettavuutta jatkossa. Satasen tinkimällä olisi joutunut tyytymään selkeästi surkeamman oloiseen Nopsaan tai Soliferiin tai johonkin umpikiinalaiseen romuun.

Mitä nyt tässä itse tutkailin peruspyörämarkkinoita niin näytti juurikin siltä että tuossa noin ?300 menee se raja, minkä yli voi saada jo laatua jos osaa tinkiä ja valkata. Sen alle kun mennään niin alkaa pyörät näyttää yhä surkeammilta. Toisaalta ?600-700 peruspyörät ei oikeastaan tarjoa paljoakaan lisää noihin ?350-400 pyöriin verrattuna.

Ja mitä varashoukuttimeen tulee, niin joku ?400-500 fillari ei nyt kuitenkaan vielä ole ammattivarkaiden suosima kohde. Satunnaiset juopot sitten pöllii fillarin kulkupeliksi eli tuskin välittää siitä onko siinä 3- vai 7 vaihdetta tmv.

Yhteistyössä