G: pidetääkö päiväkodissanne/hoidossa sisätossuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AurinkoinenÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AurinkoinenÄiti

Vieras
Eli onko teidän päiväkodissa tai muussa hoitopaikassa tapana pitää sisällä tossuja tai muita jalkineita?

Meidän pojan päiväkodissa tossuja ei tarvitse pitää eikä kaikilla lapsilla ole niitä edes varustettu. Minä henkilökohtasesti haluan (ja olenkin esittänyt toivomukseni henkilökunnalle) että pojallani on jotkin tossut, ensinnäkin säästää sukkapyykissä (ja ostoksissa) ja ei poika kaatuisi niin helposti kun juokee käytävillä.

Päiväkodin puolella toivovat että tossuja käytettäisiin, kaikki eivät käytä, lähinnä siksi että käytävän poikki on mentävä vessaan ja lattia voi olla märkä käytävällä tai vessan puolella (kun käsiä pestään välillä vähän vauhdikkaasti)
Eskarissa pidetään tossuja tai sisäkenkiä. Yksi syy on siellä ruokala, kun harjoitellaan itse ottamista ja kantamista lattialla voi olla mitä vain.

Juu, kyllä on tossut käytössä. Joskus on kyllä esikoisella jalat märät, kun on hionnu tossuissa. mut hyvähän se on tosiaan, ettei mene sänkyyn samoilla sukilla, kun on kävelly vessassa tms. likasemmassa paikassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 20:04 AurinkoinenÄiti kirjoitti:
Eli onko teidän päiväkodissa tai muussa hoitopaikassa tapana pitää sisällä tossuja tai muita jalkineita?

Meidän pojan päiväkodissa tossuja ei tarvitse pitää eikä kaikilla lapsilla ole niitä edes varustettu. Minä henkilökohtasesti haluan (ja olenkin esittänyt toivomukseni henkilökunnalle) että pojallani on jotkin tossut, ensinnäkin säästää sukkapyykissä (ja ostoksissa) ja ei poika kaatuisi niin helposti kun juokee käytävillä.

Miten sitä sukkapyykkiä säästää? Ettei joka päivä tartte pestä monia sukkia? Meillä on muuten tarrasukat/liukuestesukat (vai mitä ne nyt on nimeltään :whistle: ) käytössä että ei liukastele niin paljoo.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 23:05 Lari kirjoitti:
\

Miten sitä sukkapyykkiä säästää? Ettei joka päivä tartte pestä monia sukkia? Meillä on muuten tarrasukat/liukuestesukat (vai mitä ne nyt on nimeltään :whistle: ) käytössä että ei liukastele niin paljoo.

Kuvittelisin, että siihen tapaan, ettei tarvitse tehopesua joka käytön jälkeen, vaan vähempikin riittää...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 23:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 23:05 Lari kirjoitti:
\

Kuvittelisin, että siihen tapaan, ettei tarvitse tehopesua joka käytön jälkeen, vaan vähempikin riittää...

On ihmisiä, jotka tykkää pestä vaateita koko ajan ja joka päivä, eli lapselle vaihdetaan uusi vaatekerta joka päivä, vaikkei ne olisikaan likaiset, eikä niissä olisi yhtään tahraa, ei yhtään mitään.

Minä olen niin tylsä laiska epähygieeninen äiti, etten vaihdata joka pv uutta vaatetta, en edes alushousuja, enkä sukkia - ellei ole tarve. No, lähes joka pv on tarve, joskus kolmesti pv:ssä..

Pikkarit pysyvyät puhtaana kotioloissa, kun pyyhin pyllyn kunnolla. Päiväkodissa homma hoidetaan jotenkin puolihuolimattomasti, aina on vauihtiviirut pöksyissä.
Leikki-ikäinen lapsi ei "eritä" mitään: ei hikoile, ei saa aikaan mitään hormonaalisia eritteitä ja jos lapsi pyykii hyvin, tai vanhemmat pyyhkii pienemmältä, ei alkkareissa ole yhtään mitään viirua.

Ei, lapseni ei haise. Ei, hän ei ole likainen eikä hän kulje likaisissa vaatteissa. Mutta en pese ns. puhtaita vaatteita vain siksi, että se vaate on ollut yhden vuorokauden päällä / käytössä, sillä pesu kuluttaa vaatetta, eikä meillä tätä kuivaustilaa mahdottomasti ole, vaatekaappi on jo nyt niin täysi ettei tottakaan ja kaikki menee kuitenkin käyttöön, "kaappivaatteita" ei ole.

Meillä on suositus että tossuja pidettäisiin mutta se ei tosiaan ole pakko ja suurin osa kyllä jättääkin tossut laittamatta. Minä kyllä suosin lapsillani tossuja mm. tuon sukkapyykin takia ja lisäksi siksi että lattiat ovat liukkaat ja talvella erittäin kylmät.

Poikani päiväkodissa pidetään kaikilla aina tossuja jalassa. Poikkeus on tietenkin kesähelteet, jolloin saa olla paljain jaloin. Itse olen myös töissä päiväkodissa ja tossuja pidetään aina jalassa ihan turvallisuus syistä. Lisäksi, esim. vessassa on usein vettä lattialla, joten ei sitten ole sukat aina märkinä. Jos pieninpien lasten on hankala pitää tossuja, niin jarrusukatkin käyvät.

Yhteistyössä