G: Paljonko leikit lapsesi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koko

Vieras
Siinähän se kyssäri tulikin. Laittakaa lapsen ikä myös.

Meillä lapsi 1,5v., luen joka aamu ja ilta kirjan ja kenties vielä päivälläkin. Joka päivä tulee laulettua ja/tai laululeikkittyä jossain vaiheessa ja ehkä kerran, pari päivään sitten tehdään yhdessä vaikka nuppipalapeliä, leikitään legoilla, traktoreilla tms. Sylissä käy toki useinkin, aina otan syliin kun tahtoo ja on mukana monissa kotiaskareissa kun itse sitä tahtoo.

Tällä hetkellä aivan liian vähän. Tyttö 5,5 vee ja poika 1,5.

Isompi tarttis paljon ohjattua toimintaa (mä en vaan nyt juuri jaksa ) ja pienempää taas pitäisi opettaa omatoimisempaan leikkimiseen.

Mulla 1 v 5 kk poika ja lähes koko päivä menee leikeissä. Kotiaskareissa auttaa, tiskaaminen ihan huippua sekä lattian lakaisu.
Pihalla käydään joka päivä, satoi tai paistoi. Sateella edes kerran puistossa kävelemässä ja aurinkoisella ilmalla (esim tänään) oltiin ulkona kolmeen otteeseen.
Sisällä luetaan, leikitään autoilla ja legoilla ym. Halitaan ja sylitellään kun siltä tuntuu. Juoksukilpailu nyt tullu uudeksi suosikiksi mitä harrastetaan ulkonakin. :D
Kaikkea mahdollista mitä vaan keksii.

Kun poika oli pienempi, leikittiin päivittäin yhdessä. Nyt hän on jo melkein 10v, mutta Legoilla toki toisinaan leikitään ja minähän suorastaan nautin siitä. Enemmän kuitenkin nykyisin pelataan lautapelejä tai korttia. Lisäksi luemme kirjoja toisillemme ääneen,menossa on eka Harry Potter.

meillä tyttö 1v8kk, tykkää paljon kun saa auttaa astianpesukoneen tyhjentämisessä, lakaisee lattioita ja laittaa pyykkejä kuivumaan kanssani :) lauletaan, tanssitaan (tytön intohimo, aina huutelee äiskää tanssimaan), sylitellään, hassutellaan, luetaan, ulkoillaan...

Nykyään enempi vain ollaan noiden lasten kanssa. Ovat siis kohta 12v, 8v ja 6v. Katsellaan leffoja yhdessä, jutellaan kaikista asioista, pelaillaan ulkona ja sisällä, käydään ostoksilla/kylässä/ulkoilemassa/retkeilemässä/uimassa ym. mitä nyt milloinkin keksitään.
Kun nuo kullanmurut olivat pienempiä, niin toki mä silloinkin heidän kanssaan välillä leikinkin, mutta enempi tykkäsin lukea, askarrella, laulella ja leikkiä laululeikkejä, piirrellä, ulkoilla ym.

Minä olen aika leikkinyt todella vähän. Olen liikutellut pikkuautoja ja ajanut junilla ja heilutellut ritariukkoja, mutta ei minun sydämeni ole siinä leikkimisessä ole ollut mukana. En minä ole leikkinyt lapsenakaan juurikaan, että muistaisin.

Yhteistyössä