G:Paljonko 10kk Syö??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiteemuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiteemuori

Vieras
Millainen ruokarytmi teidän 10kk lapsukaisilla on? Ja paljonko syövät kerralla? Meidän tytteli on selkeesti vähentänyt syömistään enkä tiedä mikä auttais... Meillä siis:

7.00 Velli 200ml
11.00 lihasose n. 0.5 dl + 150 ml maitoa
14.00 hedelmää/jugurttia 0.5 dl + 100 ml maitoa
17.00 lihasose n. 0.5 dl + 150 ml maitoa
20.00 puuroa 0.5 dl + 150 ml maitoa

Oon miettinyt et pitäiskö jättää yksi ruokailu pois et söis paremmin kerralla? Jotenkin vaan mietityttää antaa vain 4 kertaa päivässä... varsinkin kun aamuvellistä en halua luopua kun on ainoa ruokailu mikä sujuu ilman ""tappeluita"". Onkos muilla hankaluuksia ruokailujen kanssa? Minkälaisia?

Syömishankaluuksia on vuoden aikana tullut ja mennyt. Aina välillä poika syö selvästi vähemmän ja karjuu ruokaillessaan, välillä syö kuin hevonen ja virnistelee pöydässä tyytyäisenä.

Olen ottanut sen linjan, että tarjoan ruokaa ruokailuaikoina ja jos ei kelpaa, niin ei sitten. Terve lapsi syö varmasti, jos on nälkä.

Minusta näyttää kuitenkin, että tyttösi syö ihan mukavasti ja juo maitoa todella reippaasti.

Mutta jos haluat herätellä ruokahalua, niin oletko kokeillut sormiruokaa? Se on auttanut meillä sellaisina aikoina, jolloin mikään muu ei ole oikein maistunut.

Hei

Ihanaa lukea, että jonkun toisenkin samanikäinen lapsi syö samoja määriä kuin meillä! Välillä tuntuu, että olen ainoa, jonka lapsi ei todellakaan syö ohjemääriä! Ja sekin ruoka mikä menee alas, niin menee enmmän tai vähemmän huijaten, muutoin joisi pelkkää maitoa.

Meillä kovasti allergioita ja se osasyy huonoon ruokahaluun, sillä heti kun maha on kunnossa, on ruokahalukin parempi. Olemme olleet ravitsemusterapeutilla ja hän sanoi, että voi pysyä kolmessakin ateriassa, jos se lapselle tuntuu sopivan ja silloin annoskootkin kasvaisivat. Vaihtelevasti menee 3-4 ateriaa päivässä 0.5-1.5 dl/kerta. Erityismaitoa juo 600ml/vrk. +kalkki ja vitamiinit. Ruokamäärät vaihtelevat aina lapsen mukaan ja jos lapsi on tyytyväinen ja kasvaa pituutta normaalisti, niin saa kyllä riittävästi ruokaa. Helposti liiallinen keskivertolapselle suunnattujen ohjeiden noudattaminen häiritsee lapsen omaa kylläisyys-nälkäisyystuntoa, joten sitä pitäisi kunnioittaa, mutta se ei ole aina helppoa!

Lisäksi vauva ei oikein milläänsuostu soseiden karkeuttamiseen vaan yökkäilee tosi herkästi. Riisikeksejä kyllä pureskelee ja nakertaa, mutta soseet pitää olla SILEITÄ, muuten tulee YÖK!!!

Meillä ruokailuhetket ovat kaikenkaikkiaan hankalia ja odotan innolla pojan hoitonn menoa, jokso siellä kokeneemmat hoitajat saisivat ruokailun sujumaan vähän paremmin. Lisäksi olen huomannut että, kun olemme kaupungilla tai jossain muualla, jossa pojalla on katseltavaa, niin syö huomattavasti rauhallisemmin ja suurempia määriä.

Ehdotus;
mitä jos vähentäisitte maidon määrää. Meitin 7,5 kk poika vetää itsetehtyä tai valmiilla jatkettua sosetta lounaana ainakin 1dl. Maitoa ei sitten lounaalla juuri menekkään kuin 30-40 ml.

aamulla puuroa 2dl ja n. 30 min päästä 100ml maitoa
lounaaksi 1,5-2dl lihasosetta+ vesi+ piimä
maitoa 100ml
välipala 1 prk hedeläsosetta +vettä
maitoa 120-130ml
päivällinen 1,5- 2dl lihasosetta tai kasvis-sosetta.+vesi+piimä
maitoa 100ml
puuroa 2dl
maitoa 150-200ml.

poika on niin kova touhuamaan,että kuluttaa paljon. mennään ihan normaalilla käyrillä.

Kuulostipa Murmeli kirjoituksesi tutulta, meillä ei kyllä mitään allergioita ole, mutta muuten taitaa olla yhtä hankalaa.

B ehdotti maidon määrän alentamista, mutta eipä taida onnistua. Ilman maitoa en saisi edes tota vähää määrää uppoamaan eli yleensä suostuu maidon jälkeen pari lusikallista syömään, mutta sitten on taas pakko antaa maitoa. Yhdessä vaiheessa koitettiin antaa pelkkää kiinteää ruokailun aikana ja maito jälkeenpäin, mutta siitä tuli kauhea huuto. Eipä sitten suostunut syömään ollenkaan ja sen päivän kaikki ruokailut meni taas ihan päin seiniä...
-10 käyrällä mennään mut luulen et nyt vielä alempana sillä ennen söi sentään yhden pikkupurkin kerralla, mut nykyään vaan puolet siitä.
Oon odottanut, että kun alkaa konttaamaan niin energian tarve nousee, mut katin kontit, on vaan vähentänyt syömistään.

No, kyllähän tytteli tolla määrällä hengissä pysyy, mutta välillä voi vaan väsyttää tämä ainainen ruuasta stressaaminen... mutta minkäs teet?

Meidän tyttö on pieni ikäisekseen. Syö silti seuraavasti:

- puuroa aamulla 2 dl + maitoa 1,5 dl
- lihasose 1,5 dl+ vettä
- hedelmää 1-1,5 dl + maitoa 1,5 dl
- lihasose 1,5 dl + maitoa 1,5 dl
- puuroa 2 dl + maitoa 1,5 dl

Ja ollaan hikisesti keskikäyrällä :) Välillä meilläkin kuitenkin kausia, että ei söisi muuta kuin maitoa tai sitten ei huoli maitoa ollenkaan.

Meillä kans huono syömänen poika, luulen että meillä annokset oli tuossa iässä vielä pienemmät. Ruokahalu kasvoi kun vähensin maidon määrää (siis lopetin yömaidot) ja annoin ruveta itse syömään, sekä sormiruokaa että lusikka ruokaa, siis juuri 10kk iässä.. kauhee sotku siitä kyllä tuli, mutta ruokaa meni vatsaan huomattavasti isompia määriä kuin aiemmin. Poika on nyt 1v2kk ja syö todella hyvin, 1v neuvolassa oli noussut -10 käyrältä 0 käyrälle.

Samaa mieltä kuin B. Liian paljon maitoa 10 kk ikäiselle. Meillä myös samanikäinne lapsi kuin B.llä ja sosetta menee 1 dl ja joskus jälkkäriä vähän päälle. Joskus tuntuu, että menisi enemmänkin, mutta kohtuus kaikessa. Puuroa mnee aamuin illoin se desi, nyt tosin 1½dl. Ruoan jälkeen meillä tissutellaan, joten maito määrää en tiedä.

Yhteistyössä