G: Ottaisitko sisaruksesi lapset luoksenne asumaan, jos he jäisivät jostain syystä orvoksi? (Ja jos virallinen taho siihen suostuisi)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
tt
Tässä tilanteessa en, sitten kun ovat vähän isompia niin kyllä. Mutuen olis tilanne että olis 3 alle 2 vuotiasta, ja siihen mulla ei nyt resurssit riittäis tällä hetkellä.

vivi
Sisaruksilla tai miehen sisaruksilla ei ole vielä lapsia, mutta teoriapohjalta kyllä ehdottomasti ottaisin. En osaa edes perustella asiaa kovin, mutta esim. ystäväni lapsen ottaisin koskan hän on minulle läheinen ja rakas ja uskoisin että sisarusten lapset olisivat samoin.

Nykyinen lainsäädäntö vain on ovasti lähipiiriadoptioita vastaan.

Chala
Jos meidän perhe olisi läheisistä ihmisistä heille paras vaihtoehto niin varmasti ottaisin. En missään nimessä soisi tuttujen lasten joutuvan systeemin hampaisiin ja erilleen lastenkoteihin.. Koska niinhän siinä todennäköisesti kävisi.

Mutta realistisesti jos lasten kohtaloon pystyisi vaikuttamaan, heidät todennäköisesti adoptoisi toinen sisaruksemme miehensä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vivi:
Sisaruksilla tai miehen sisaruksilla ei ole vielä lapsia, mutta teoriapohjalta kyllä ehdottomasti ottaisin. En osaa edes perustella asiaa kovin, mutta esim. ystäväni lapsen ottaisin koskan hän on minulle läheinen ja rakas ja uskoisin että sisarusten lapset olisivat samoin.

En ole kuullutkaan tällaisesta :eek: Tiedätkö tähän syytä tai viranomaisten perusteluja?

vieras
Ei tommoista olekaan että viranomaiset olisi vastaan, lähinnä voi olla kyse sitä että lapsi tulee sijoituslapseksi eikä adoptoitavaksi. Sijoituksessa usein menee ainakin alkuun jonnekin muualle kuin sukulaisille ja vasta pitkällisten prosessien jälkeen sitten sinne sukulaisperheeseen.

Mama the strange
Ottaisin, vaikka se tässä elämäntilanteessa raskasta olisikin. Tämä on tosin vain hypoteettista, sillä todennäköisesti sisarusten lapset menisivät asumaan isovanhemmilleen.

Hui! Karmea ajatus. Toki ottaisin siskon lapset, mutta mitenkään miellyttävältä ajatus ei tunnu. Miehen siskon lapsia en todellakaan mielelläni, mut onneks heidän puolella on muitakin sisaruksia ja nuoret isovanhemmat....

vivi
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja vivi:

En ole kuullutkaan tällaisesta :eek: Tiedätkö tähän syytä tai viranomaisten perusteluja?
En mitenkäänkovin tarkkaan tiedä, mutta eism isovanhempien adopitioita vastustetaan sillä että heidät koetaan liian vanhoiksi ja sisaruksilla taas jos on ennestään lapsia useampi niin katsotaan ettei ole valmiuksia ottaa lisää ja annetaan mieluummin sijaisperheeseen tai adptioon lapsettomalle pariskunnalle.

hivenenhullu
ottaisin kyllä, vähän sumpilimista e tuottais ja pitkiä hermoja vaatis mutta siltikin, joutuisin ehkä taistelemaan isovanhempien kanssa asiasta mutta mun mielestä lasten tulee pysyä yhdessä ja kaikkeni tekisin että näin olis

Yhteistyössä