G:Onko lastenkasvatus ja hoitaminen nykyään välineurheilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onko lastenkasvatus ja -hoito nykyään välineurheilua?

• kyllä

Ääniä: 5 50,0%
  • ehkä jossain määrin

Ääniä: 4 40,0%
  • ei

Ääniä: 3 30,0%
  • en osaa sanoa

Ääniä: 0 0,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    10

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Niin kun ittelle on vaan tullu sellanen olo kun kattoo noita valikoimia mitä kaikista on lapsille ja lasten vanhemmille tarjolla ja annetaan ymmärtää että et pärjää ilman sitä ja tätä taikka peräti että et oo hyvä vanhempi jos et nyt osta sitä ja tätä lapselle. Taikka lasten vaatetus, on menty ihan hulluihin hintoihin esim ulkovaatteiden kohdalla ja kaikkia ihme ominaisuuksia pitää olla että laps pärjää (siis ostan ittekin toki niitä kosteussuojattuja pukuja mutta ei ne ny tarvii kalleinta ja uusinta mallia olla, kohtuuhinnallakin saa eikä tarvi olla uusinta mallia). Mun mielestä tässä on vähä välineurheilun makua. Puistoonkin kun menee niin tuntuu että jotkut mammat kyttää että onko naapurin Pentillä minkä merkkinen ja -hintainen haalari taikka onko rattaat ny hyvää kallista merkkiä vai jotkut halvemmat tai peräti ihan vanhat. Mitä mieltä te ootte?? :Onko tää vain mun kuvitelmaa vai pääsikö edellisten sukupolvien mammat helpommalla materian osalta?

Aika monelle tuntuu olevan. Min lapset ovat joutuneet tulemaan toimeen sillä mitä oon heille hommannut. Oon aika pragmaattinen näissä asioissa: kylmä tai vettynyt ei ulkona tartte olla ja ostetaan sen mukaan, mikä meidän olosuhteissa toimii.

Miltei kaikki lastenhoitotarvikkeet sain/ostin käytettynä.

Ei minusta ole, vaikka meillä on kaikenlaista välinettä ja vaatetta. Minusta on vain hyvä, että markkinoilta löytyy kaikille jotain. Vaikka ennen onkin pärjätty ilman sitä ja tätä niin monet nykyajan jutut helpottavat arkea ja elämää.

Niin ja joillakin lapsilla on useita harrastuksia.

Onko se sitten paha asia? Kuopukseni harrastaa show-tanssin lisäksi balettia. En ole pitänyt kamalana asiana, enkä välineurheiluksi katso, vaan ennemmin terveiden elämäntapojen vahvistamiseksi sekä lapsen omien vahvuuksien esiintuomiseksi.

Lapsi aloitti tanssitunnit esikoulussa ja nyt tokalle mentyä aloitti tuon toisen tanssin. Hän itse nauttii siitä. Se ois sitten asia erikseen, jos minä valkkaisin harrastukset sen mukaan, mitä itse pidän arvossa ja pakottaisin lapsen harrastamaan?

Onko se sitten paha asia? Kuopukseni harrastaa show-tanssin lisäksi balettia. En ole pitänyt kamalana asiana, enkä välineurheiluksi katso, vaan ennemmin terveiden elämäntapojen vahvistamiseksi sekä lapsen omien vahvuuksien esiintuomiseksi.

Lapsi aloitti tanssitunnit esikoulussa ja nyt tokalle mentyä aloitti tuon toisen tanssin. Hän itse nauttii siitä. Se ois sitten asia erikseen, jos minä valkkaisin harrastukset sen mukaan, mitä itse pidän arvossa ja pakottaisin lapsen harrastamaan?

kaks harrastusta onkin varmasti ihan ok. Mutta mä ainakin tiedän sellaisiakinn lapsia joilla on jopa 5 harrastusta eikä yhtäkään vapaapäivää niistä. Yksikin tyttö menee suoraa koulusta luistelutunnille,sieltä kuoroharkkoihin ja sen jälkeen pianotunnille.klo19 on kotona,läksyt kun tekee niin pitääkin jo nukkumaan kun aamulla on klo6 uintiharkat ennenkuin koulu alkaa klo8...ja peruskouluikäinen lapsi kyseessä siis.

kaikkea saa mut tartteeko kaikkea ostaa. rahaa kuluu jos haluaa. meillä mennään aika minimi varustuksella ja lähes kaikki on käytettyäostetaan kun tarvitaan eikä varmuuden vuoksi kun kaikilla muillakin on. onneks asun maalla eikä tääl mun mielest ainakaan kukaan kyttää mitä meillä on päällä. ja vaik kyttäis niin en mä osaa siitä itteeni ottaa. jos jonkun elämä on niin pientä niin olkoot.

vastaus kysymykseen on et kyl siitä aika välineurheilun saa jos haluaa.

Ei ole.

Nykyään vain ne vanhemmat, joille jotkut lastentarvikeket ovat ns. harrastus pääsevät sosiaalisen median kautta esiin. Tämä voi epävarmoille luoda paineita hankkia sitä ja tätä. Yleensä mielikuva, että toiset äidit kyttäävät toisten lasten vaatteita ja vaunuja on epävarman äidin omaa mielikuvitusta.

Vuosikymmeniä on ollut vanhempia, joille lastenvaatteet ovat intohimo. Aikoinaan saatavuus saneli sille ehtoja, sodan aikana ja sen jälkeen oli vaikea saada mitä tahansa tavaraa.
Esimerkiksi omassa suvussani lasten vaatettaminen on ollut tärkeää useammassa sukupolvessa. Itsekin panostan lapseni vaatteisiin. Toisaalta taas vauva-ajan vaunut yms. tavarat ostin käytettynä.

Väitän siis, ettei lastenhoito ole sen enempää välineurheilua kuin ennenkään. Vaikka niitä välineitä on 2000-luvulla hurjasta enemmän kuin 50 vuotta sitten.

Tarkoitin useampia, en yhtä tai kahta. Tarkoitan sitä että on suurin piirtein joka päivä jotain. Ja jos jotkut harrastukset vievät aikaa enemmän kuin n. 1h.

Tätä palstaa kun lukee niin tajuaa että lastenvaatteet ja -tarvikkeet ovat ihan käsittämättömän hyvä bisnes koska hoitovietin riivaamille mammoille ne tuntuvat olevan kuin huumetta. Tälläkin palstalla on mammat olleet talvihaalarien ostotuskissa jo kesäkuusta asti ja kiivaasti kysellään että mikä on paras ja hienoin. Aivan sairasta touhua.

Ei ainakaan pitäisi olla, mutta ilmeisesti joillekin vanhemmille siitä on tullun pakkomielle ja onhan se helpompaa ostaa lapselle tikettiä ja moloa kuin kieltää ja laittaa rajat puistossa kiukuttelevalle lapselle. Eli merkkivatteet ja -tavarat eivät riitä lastenkasvatukseen vaan pitää olla rajoja ja rakkautta. Vaatteet ja välineet ovat vasta toissijaisia.

Yhteistyössä