G: omatekoiset soseet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äpyli77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äpyli77

Vieras
Morjens!

Olisin halunnu kysellä vähän että minkälaisia sapuskoita ootte tehny itse vauvoillenne? Meillä poika reilu 6,5kk ja itse oon tehny peruna-porkkana-naudan jl, porkkana-kukkak-parsak, peruna-parsak-kanan jl. Monitoimikoneella saa suht hienoks soseeks, mut ei läheskään sellaseks kun kaupan purkkisoseet. Ihmeen hienoa sosetta ne on vielä ne 5-6kk ruuat...
Neuvolassa neuvoivat että kannattas syöttää välillä kaupan soseita ja välillä oma tekemiä soseita ettei totu liiaksi jompaan kumpaan.
Miten teillä on omatekoiset ruuat maistunu? Meillä poika kyllä on syöny hyvin omatekosiakin mutta huomaa että helpommin menee aina ne kaupan hienot soseet. Kun se omatekonen aina karkeampaa.

oon antanu omatekosia soseita vallan nyt jo 2 kk. vaihdellen bataatti, peruna, kukkakaali, porkkana, parsa, kana, sika. Tai siis hedelmä ja marjasoseet oon ostanu. Hyvin uppoo kukkakaalia lukuunottamatta. Sitä laitan yleensä muiden joukkoon niin saan pois ettei mee haaskuun. ensimmäiset viikot laitoin soseet sihtin läpi, nyt muussaan haarukalla paitsi lihan jonka laiton kypsänä lihamyllystä.

Mä oon sekotellu perunaa, porkkanaa, riisiä, possua, nautaa ja kanaa. Aattelin tässä joku päivä ottaa listalle lohen.
Muussaan nuo sekasin sauvasekottimella. Sekaan jää kökköjä mut pojat on tottunu jo niihin, ikää 6kk.

Meille neuvolassa sanottiin, että hyvä kun on ruoka karkeampaa alusta lähtien. Ne kaupan soseet on ihan liian velliä. Jos joudun kaupan ruokia käyttämään, niin 6kk vanhalle tytölle ostan 8kk purkkiruokia, niissä on vähän jotain mussuttettavaakin.

Käytän soseissa kaikenlaisia kasviksia. Bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukka-ja parsakaalia, vihreitä papuja, herneitä yms yms. Lihan olen aina tehnyt kokolihasta. kanaa, kalkkunaa, lammasta, nautaa... Maustan yrteillä, valkosipulilla, sipulilla, tomaatilla, valkopippurilla, laakerinlehdillä. Nyt olen alkanut käyttää myös pastaa ja riisiä.

Meillä maistuu omatekemät ja kaupan soseet ihan samalla tavalla. Tosin niitä 5-6kk kaupan pelkkiä vihannessoseita ei suostu syömään..

Mä tykkään ihan hirmusesti tehdä ruokaa ja musta on vauvallekin kiva tehdä vähän kaikenlaisia ruokia.. Meillä välipalasuosikki on marjapuuro.

Ap:lle meilläkin omatekemät kelpaa huonosti kaupan soseisiin verrattuna. omaa esim pe-po sosetta menee n.3reilua ruokalusikallista, kun taas kaupan vastaavaa kokopurkki!!

Aloin sitten sotkemaan omaa sosetta kaupan soseeseen, ekas 1tl per purkki ja pikku hiljaa nostin oman soseen osuutta. Alkuun kyllä irvisteli tuolle 1tl karkeampaakin seassa, mutta nyt syö jo 50¬50 olevaa sekoitusta. Seuraavaksi varmaan jätän kaupan soseen kokonaan pois. saa luvan syödä kotisosettakin.

Alkuperäinen kirjoittaja edelliselle:
Ihan tavan makarooniako annat vai jotain muuta?

Tavallista pastaa, ruispastaa, spagettia yms. Keitän pastan vähän ylikypsäksi ja toistaiseksi vielä vähän hienonnan.

Alusta asti annoin pääasiassa omatekoisia soseita, jolloin tyttö tottui heti karkeampaan ruokaan. Vain kyläreissuilla oli hätävarana kaupan soseita. Omatekoiset lisäksi maistuivat paremmin kuin kaupan mömmöt.

Yhteistyössä