G: oletko ollut koskaan lestadiolaishäissä?

• Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti
olen itse lähtöisin lastadiolais perheestä. olen ollut 5 sisarukseni "lepe"-häissä. ei niissä muuta eroa ole tavan häihin, kuin se ettei niisä juoda alkoholia. jos hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä, niin sitten... mut on niissä ihan kivaa ollut, paljon lapsia mukana.

maija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asiaan sen enempää perehtymättä, mutta mikä tekee lestadiolaishäistä oudot häät?
mieheni mielestä, he ovat outoa sakkia..ei se minusta tee heistä yhtään huonompia. :( mietin vain, kun en ole koskaan ollut sellaisissa häissä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
olen itse lähtöisin lastadiolais perheestä. olen ollut 5 sisarukseni "lepe"-häissä. ei niissä muuta eroa ole tavan häihin, kuin se ettei niisä juoda alkoholia. jos hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä, niin sitten... mut on niissä ihan kivaa ollut, paljon lapsia mukana.
Eikä varmaan soiteta "maallista musiikkia" tai tanssita, vai mitä? Lauletaanko virsiä tms.?

...vielä lisäys...
se on mun mielestä outoo noissa lestadiolais häissä, että jotkut hääparit haluaa että puhuja /pappi lukee raamattua siellä, se voi kestää puolikin tuntia. minä olenkin yleensä poistunut ko. ajaksi pihalle tai muualle, ettei tarvitse uskon "tuputusta" kokea.

kaukainen sukulainen
Olen ollut. Nuoriso kävi illan mittaan pusikossa tutustumassa syntisiin asioihin. Käytettyjä kortsuja löytyi pusikosta aamulla sekä tyhjiä viinapulloja "jemmoista"

kiinnostaa
Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
olen nääs 16 vuotiaana "luopunut" uskosta, eli olen ollut "pakana" jo 20v. valinta siis tehty!
Miten sun suku suhtautuu? Miten itse suhtaudut nyt lestadiolaisuuteen? Mua kiinnostaa, miten oma ajattelu pääsee kehittymään ja pystyy tekemään noin ítsenäisen ratkaisun noin nuorena, kun on niin vahvasta liikkeestä lähtöisin? Vai oliks sun koti nimenomaan vanhoillislestadiolainen?

Oon ollut yhen kerran.
Ei ollu juu tanssia eikä musiikkia. Virsiä lauloivat ilman säestystä.
Kun sain kutsun, suuri toive olisi että ei lahjoja ja pitää olla hiukset kiinni ja mieluiten peitettynäkin, eikä mielellään housuja vaan hame päälle. Ja ei kauheen räikeitä värejä.
Niin ja kameralla ei saanu salissa kuvata. Jos ois halunnu hääparista kuvan, ois pitäny mennä erilliseen sivuhuoneeseen missä ei ois muita kuin hääpari ja kuvaaja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Oon ollut yhen kerran.
Ei ollu juu tanssia eikä musiikkia. Virsiä lauloivat ilman säestystä.
Kun sain kutsun, suuri toive olisi että ei lahjoja ja pitää olla hiukset kiinni ja mieluiten peitettynäkin, eikä mielellään housuja vaan hame päälle. Ja ei kauheen räikeitä värejä.
Niin ja kameralla ei saanu salissa kuvata. Jos ois halunnu hääparista kuvan, ois pitäny mennä erilliseen sivuhuoneeseen missä ei ois muita kuin hääpari ja kuvaaja.
Nämä häät ei varmaan ollu vanhoillislestadiolaisten häät. Kun heidän häissään ei tämmöistä meininkiä ole.

oli mun perhe nimenomaan vanhoillislestadiolainen, meitä on 16 sisarusta, puolet jäänyt uskoo ja puolet lähteny "maailmalle". minä vaan tunsin jo 15v., ettei ole mun juttu juosta seuroissa jne... sanoin vaa vanhemmille, että ei kiitos tää uskonto ole mua varten. kyllä ne vuoden jälkeen ymmärsi.

,,,,
Kaveri oli perheineen ollu, tehneet varmaan tyylimokan kun hankkivat kuteet viimoisen päälle, kunnon kampaukset kampaajalla ja meikkiä reilusti. Oli vähän kuulemma katsottu pitkään tän perheen naisia....

tere
Alkuperäinen kirjoittaja kaukainen sukulainen:
Olen ollut. Nuoriso kävi illan mittaan pusikossa tutustumassa syntisiin asioihin. Käytettyjä kortsuja löytyi pusikosta aamulla sekä tyhjiä viinapulloja "jemmoista"
Ettekö koskaan keksi mitään omaperäisempää? Mä olen ollut montakin kertaa ja ei, en ole löytänyt käytettyjä kortsuja mistään, en edes suviseurapaikalta...

kaukainen sukulainen
Alkuperäinen kirjoittaja tere:
Alkuperäinen kirjoittaja kaukainen sukulainen:
Ettekö koskaan keksi mitään omaperäisempää? Mä olen ollut montakin kertaa ja ei, en ole löytänyt käytettyjä kortsuja mistään, en edes suviseurapaikalta...
Olisikin keksittyä. Olen itse käynyt kyllä myös useilla suviseuroilla ja nähnyt omin silmin kaljapullot, viinapullot ja nuorison touhut.

Yhteistyössä