G: Oletko feministi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen.

Ei se mun omassa arjessa ilmene sen kummemmin, koska ei ole tarvetta valittaa. Siten se ilmenee, että kiinnitän huomiota eroihin, kun puhutaan miehistä ja naisista. Miehille ja naisillehan on ihan erilaiset muotit.

Olen. Kotityöt menee suht tasan, ruuanlaitossa mies tosin aktiivisempi. Isot hankinnat on maksettu puoliksi. Molempien mielipidettä kuunnellaan ennen isoja päätöksiä. Imetystä mies ei hoitanut, mut muuten vaavinkin kanssa menee aika päikseen hommat.
Olen sellainen "sama palkka samasta työstä" -tyyppinen feministi.

"Feminismi käsittää suuren joukon erilaisia ajattelutapoja niin, että usein onkin tapana puhua feminismin sijaan feminismeistä. Feminismien historiasta voidaan erottaa tiettyjä pääsuuntauksia.

* Liberaalifeminismi (tai tasa-arvofeminismi) syntyi 1800-luvulla. Sen pyrkimyksenä oli vapauttaa naiset miesten holhouksesta ja saada naisille täydet kansalaisoikeudet. Liberaalifeminismi pohjaa valistusajatteluun ja sen mukaan naiselle kuuluvat samat oikeudet kuin miehelle, koska myös nainen on ihminen. Erästä liberaalifeminismin nykyisiä muotoja edustaa individuaalifeminismi.
* Radikaalifeminismi sai alkunsa 1960-luvun Yhdysvalloissa ja jatkui voimakkaana liikkeenä pitkälle 1970-luvulle. Radikaalifeminismi näki naiserityisyydessä voimavaran. Se korosti naisten kokemusten tärkeyttä ja vaati tasa-arvoa myös yksityisen piiriin. Radikaalifeministit puuttuivat muun muassa raiskauksiin ja seksuaaliseen häirintään, naisten seksuaalisiin oikeuksiin sekä aborttiin.
* Postmoderni feminismi sai alkunsa 1980-luvulla. Sen kohdalla kyse ei ole yksittäisestä yhtenäisestä koulukunnasta vaan hajaantuneesta ilmiöstä, jonka alle kuuluu paljon erilaisia feminismin muotoja. Postmoderneilla feministeillä on yhteistä käsitys kielellisesti jäsentyneestä todellisuudesta, jossa sukupuolta ja seksuaalisuutta tuotetaan ja uusinnetaan kielen ja toiminnan kautta. Postmoderni feminismi korostaa naisten välistä erilaisuutta yhden naiseuden sijaan ja kiinnittää huomiota sellaisiin eroa luoviin tekijöihin kuin seksuaalisuus ja etnisyys.
* Muita feminismin suuntauksia ovat muun muassa globalisaation vaikutuksia korostava postkolonialistinen feminismi, heteronormatiivisuuden kyseenalaistava queer-feminismi, naisten kaksinkertaista (luokka-asemasta ja sukupuolesta johtuvaa) sortoa ja uusintavaa työtä korostava marxilainen feminismi, naisten luontosuhdetta korostava ekofeminismi, teknologiaa korostava ja erilaisia dualismeja ylittävä kyberfeminismi (eli kyborgi-feminismi) sekä anarkofeminismi.
"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Feminismi

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
En. Ymmärrän feminismin naisten oikeuksien vähän liian pitkälle menevänä ajamisena. Tasa-arvo tiettyyn pisteeseen asti on ok, mutta tasapäistäminen ei onnistu eikä pitäisikään onnistua.

Mielenkiinto heräsi :) Miten tasa-arvoa voidaan ajaa "liian pitkälle"? Feminismihän ei ole yhtä kuin naisten miehiö kohtaan harjoittama sovinismi...

En. Ymmärrän feminismin naisten oikeuksien vähän liian pitkälle menevänä ajamisena. Tasa-arvo tiettyyn pisteeseen asti on ok, mutta tasapäistäminen ei onnistu eikä pitäisikään onnistua.

Peesi.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että samasta työstä sama palkka.
Mutta olen myös sitä mieltä, että on joitakin hommia, jotka ovat miesten töitä ja sit on niitä naisten töitä kans.
Joku saa mun puolesta ihan vapaasti tehdä naisena niitä miesten töitä (esim. renkaiden vaihto yms. autoon liittyvä, remppajutut jne.) ja miehenä naisten töitä (esim. leipominen ja vaatteiden korjaus), mutta meillä nää nyt menee suunnilleen noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Mielenkiinto heräsi :) Miten tasa-arvoa voidaan ajaa "liian pitkälle"? Feminismihän ei ole yhtä kuin naisten miehiö kohtaan harjoittama sovinismi...

Tasa-arvo menee liian pitkälle silloin kun naisen on pakko mennä armeijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tasa-arvo menee liian pitkälle silloin kun naisen on pakko mennä armeijaan.

Minä taas näkisin asian niin että jos maassamme halutaan säilyttää asevelvollisuus, olkoon se sekä miehillä että naisilla tai ei kummallakaan sukupuolella. Mielestäni siinä, että mies on sukupuolensa vuoksi asevelvollinen, on jotakin pielessä.

Hmm. No jos miettii mitä "arvo" sanana tarkoittaa, niin ei sitä tasa-arvoa voine ajaa liian pitkälle. Ajattelin lähinnä sitä, että nainen yrittää olla samanlainen kuin mies (tai periaatteessa toisinkin päin).

Ai niin, silloin tasa-arvo on ehdottomasti liian pitkällä, kun määritellään tasa-arvo kiintiöt.

Itseäni ärsyttää esim. sukupuolten taisto -ajatus, mikä kuuluu monien radiokanavien ohjelmistossa ja ihan tavallisten ihmisten suussa. Ihan kuin sillä olisi jotain väliä, kumpaa sukupuolta oleva ihminen jonkun radiovisailun kulloinkin voittaa.

Yhteistyössä