G: Miten sujui yöimetys? Ja lisäksi tyhmä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikon odottaja

Vieras
Katsoitko telkkaria/dvd.tä/olit netissä?

vai ihan vaan makkarissa ja nopsaa pehkuihin?

Tyhmä kysymys: vaihdanko vauvalle ensin vaipan ja sitten syötän vai miten päin? :D

pelottaa että jos hämärässä makkarissa imettää niin nukahdan vauvan päälle

Syötin aina ennen vaipanvaihtoa, yöllä vaihdoin vain kakkavaipan. Nukuin samalla kun syötin, eli lapsi nukkui vieressä. En oo koskaan kierähtänyt päälle, mulla on siis kolme lasta joita oon täysimettänyt ekan 6kk. Löydät kyllä oman tapasi - suosittelen, ettet ainakaan netissä istu silloin :D Menee muuten tosi vähäuniseksi.

Katsoitko telkkaria/dvd.tä/olit netissä?

vai ihan vaan makkarissa ja nopsaa pehkuihin?

Tyhmä kysymys: vaihdanko vauvalle ensin vaipan ja sitten syötän vai miten päin? :D

pelottaa että jos hämärässä makkarissa imettää niin nukahdan vauvan päälle

Minäkin odotan esikoistani... Mulle on sanottu, että imetys kannattaa ainakin hoitaa sillä lailla, ettei tarjoa siinä vauvalle mitään sen kummempia "virikkeitä", jotta vauva sitten nukahtaisi pian uudelleen. Eli pitää sen selkeän eron valaistuksen suhteen, ei juttele vauvalle sen kummemmin, yms. Jotta vauva siis tottuu siihen, että yöllä on hiljaisempaa ja pimeämpää ja että juuri silloin nukutaan - päin vastoin kuin päivällä. Tai jotain tuon suuntaista. En muista nyt miten se tarkalleen sanottiin, mutta tuota sillä nyt kuitenkin tarkoitettiin :D Ja että imettäminen kannattaa tietysti hoitaa sellaisessa asennossa, että siihen ei sitten tule nukahdettua...

Vaippa se kannattaa käsittääkseni ensin vaihtaa, ja sen jälkeen sitten hoitaa imetys. Jonka jälkeen vauvan voikin laittaa yöpuulle.

Esikoisen kanssa jouduin alkuun nousemaan ylös kun ei makuultaan imettäminen sujunut. Kaksi seuraavaa ovat nukkuneet perhepedissä ja imetys on sujunut siinä puolihuomaamatta.

Vaipan olen vaihtanut tarvittaessa ennen imetystä, toiveena siis että vauva nukahtaisi siihen tissille.

Juu eihän tuo syöminen ja vaipanvaihto ole mitenkään sidoksissa toisiinsa. Yöllä vaipanvaihtoa en juurikaan harrastanut. paksua rasvaa pepuun niin ei pikkukakatkaan haittaa, eli lähinnä nukkumiseen käytin yöt, kun tissin laiton ja pois oton ajaksi heräsin. vauva siis nukkui vieressä. Kertaakaan en ole meinnannut vauvan päälle nukahtaa ja neljää olen vieressä nukuttanut. Ihan pienenä tosin nostin aina vauvan ylös tyynyjen väliin nukkumaan.

Vauva nukkuu meidän välissä. En vaihda yöllä vaippaa. Laitan vauvalle tissin suuhun kun alkaa kitisemään ja näyttää siltä että haluaisi syödä. Syömisessä ei mene kauaa ja pysyn sen ihan hereillä. Vauva ei taida herätä itse ollenkaan.

Vaihdoin ensin vaipan, tai useimmiten mies vaihtoi sen, sitten imetin makuultaan. Vauva on imetyksen jälkeen unessa tai ainakin puolitokkurassa, helppo nostaa omaan sänkyynsä.

Syötin ensin ja vaihdoin sitten vaipan ja tarvittaessa annoin tisua sen jälkeenkin. Vaippa kannattaa alussa vaihtaa vähintään kerran/mielellään kahdesti yössä vaikka siellä ei kakkaa olisikaan ihan ihon hyvänä pysymisen kannalta. Makkarissa syötin hämärässä, ei mitään ylimääräisiä puuhia yöaikaan.

En katsoisi itse mitään töllötintä yöllä, vauva saattaa virkistyä välkkyvistä valoista ja itsekin voi piristyä niin ettei saakaan unen päästä kiinni.

Hyvin sujui. Vauvan sänky oli meidän huoneessa ja otin vauvan viereen imetettäväksi, kun heräsi. Jos pysyin hereillä, niin laitoin takaisin sänkyyn, mutta toisinaan nukahdin ja jatkoin unia, ja vauva jäi siihen viereen. Olin sellaisessa asennossa, josta olisi vaikea kierähtää vauvan päälle. Katsoin myös, ettei mieskään pääse kierähtämään vauvan päälle. En missään nimessä nousisi ylös sängystä imettämään. En jaksaisi, ja jos nousisin, niin en varmaan saisi enää hyvin unta. En vaihtanut yöllä vaippaa. Jos nyt joku jättikakka olisi tullut, niin sitten olisin vaihtanut, mutta ei tainnut olla tarvetta, kuin hyvin harvakseltaan... Jos vauvalta pääsee pieni kakkakin, jota ei oikein huomaakaan, niin ei siitäkään ole isompaa vaaraa, sillä se rintamaito pitää vauvan kakan vielä niin mietona, että vauvan peppu ei siitä kärsi. Muuta ravintoa saavien lasten kakka on stydimpää.

Kyllä ne sairaalassa sitten neuvoo miten kannattaa toimia ja nopeasti käytäntö näyttää mikä on just teille paras tapa. meille neuvottiin, että ensin vaihtaa vaippa, jotta vauva herää vähän paremmin ja jaksaa imeä hieman pidempään, meillä kun vauva nukahti samoin tein rinnalle imettyään vain pari minuuttia. Minä imetin makuuhuoneen nojatuolissa, kun leikkaushaavan vuoksi makuultaan imettäminen ei onnistunut. Myöhemmin kokeilin makuultaan imetystä, mutta meidän vauva oli pakko röyhtäyttää joka imetyksen jälkeen (vaikka se perhevalmennuksen mukaan onkin vanhanaikaista ja tarpeetonta) tai muuten pulautti kaiken syömänsä ulos, joten edelleen tuntui helpoimmalta imettää siellä nojatuolissa tai sängyssä istuen. Meillä oli makuuhuoneessa lamppu johon tuli melko himmeä valo, niin että näki hieman, mutta ei häirinnyt miehen unia ja itsekin oli helpompi jatkaa unia, kun ei ollut ihan valoisassa käynyt. En tarvinut telkkaria tai muitakaan virikkeitä imettämiseen, kirjaa luin jossain vaiheessa, mutta ihan vain, kun oli niin mielenkiintoinen.

Kuten synnärilläkin kuulin kätilön sanovan huonekaverille; nukkuvaa vauvaa ei tarvitse häiritä vaipanvaihdolla ja maitokakka ei polttele pyllyä. Olen tosin vaihtanut vaipan tarvittaessa vauvalta, kestoja käytän yölläkin ja 3vkoinen poika on pissannut sen verran paljon, että välillä vaihtanut sen kolmekin kertaa yössä ja senkin tehnyt sängyssä. Mutta vain silloin, jos vauva on alkanut natista siihen malliin että vaippa on hyvin märkä. Nyt kun alun tiuhan imetyksen jälkeen syö välillä vaan pari kertaa yössä, saattaa vaihtotarvetta olla vain yksi kerta - kertistä käyttäessä luultavasti ei tarvitsisi sitäkään, sillä nukkuva vauvahan ei kastele vaippaa eli hyvin nukkuessa vaippakin pysyy kuivana.

Mahtaisi väsyttää, jos jokaisella imetyskerralla katselisi telkkaria tms, kun välillä sitä tissiä saa lykkiä suuhun tunninkin välein. Eli ihan hämärässä ja unentokkurassa syö vauva ja äiti syöttää, vauva nukkuu kainalossani ja ei haittaa jos siihen itsekin nukahtaisi, kun tietää jo kahden aiemman vauvan kokemuksella että ei todellakaan ole mitenkään mahdollista kierähtää vauvan päällä. Jos nukahdan imettäessä, herään täsmälleen samasta asennosta käden asentoa myöten ja vauva on siinä tissin vieressä niin, että kyllä siihen joutuisi tekemään ponnisteluja että edes onnistuisi päälle pyörähtämään.

Viimeksi muokattu:
En öisin juuri koskaan ruvennut vaipanvaihtoon, jollei ollut kakka housussa. Oli ehkä kerran. Syöminen tapahtui puolihorroksessa istuen tai myöhemmin makuulla kun vauveli nukkui vieressä. En sängystä juuri muualle imettämistä varten sentään lähtenyt.

Vaippaa ei tarvi vaihtaa yöllä muutoin kuin jos on kakka vaipassa. Mä oon nukuttanu vauvojani vieressä, jolloin imettäminen on itselle helppoa ja vauvakin on nukkunu vieressä paremmin kuin omassa sängyssään. Tästä aiheesta on enempi esim sivulla www.kiintymysvanhemmuus.fi . Ei kannata laittaa mitään valoja tms, ei mun mielestä myöskään kannata olla yöllä netissä tms koska vauva virkistyy siitä helposti eikä enää osaa asettua nukkumaan. Me tehtiin tuo moka esikoisen kanssa ja eka puoli vuotta oli sitte yhtä tuskaa. Eli mahdollisimman eleettömästi ja mahdollisimman hämärässä. Myös vaipanvaihto, niin hämärässä kun vaan sen pystyy tekemään ettei vauva virkisty turhista valoista.

Esikoisen kanssa nousin istumaan, syötin ja laitoin takasin sänkyynsä. Siihen saakka että alkoi herätä kun laskin alas. Sitten nukkui vieressä, tissi suuhun, seuraavalla imetyskerralla vaihdoin puolta niin vauva joutu pakosta kääntämään kylkeä. Sitten taas nousin ylös ja syötin kun tyttö meni omaan huoneeseen nukkumaan. Siellä oli tuoli pinnasängyn vieressä ja siinä käväisin mutkan.

Nyt on poika 2kk vanha, nukkuu vieressä. Alusta asti nukkunut. Imetin taas niin että vaihdoin aina vauvan toiselle puolelle. Saatoin nukahtaakin syömiseen, en ole koskaan meinannut vauvan päälle nukahtaa. Nyt on jo varmaan reilun kuukauden nukkunut yöt syömättä, nukumme kuin tukit molemmat. Alussa nukkui 6-7h, nyt menee jo 8-10h yhtäjaksoisilla unilla.

Niin ja vaippaa en vaihda yöllä. En edes silloin vaikka tuoksahtaisi kakalle. Eikä siitä ole toistaiseksi ollut mitään haittaa. Nyt olen huomannut että on alkanut kakata vähemmän öisin, pissaa myös vähän kun ei syö yöllä.

Istun sen aikaa sängyn reunalla että vauva syö ja sitten laitan hänet omaan sänkyyn,jos kovasti väsyttää niin otan viereen ja lykkään tussin suuhun.Vaippaa en nukkuvalta vaihda jossei ihan pakko ole.Vauva on melkein 6kk ja yritän parhaani mukaan nukuttaa omassa sängyssä,välillä onnistuu välillä ei.:D

Meillä vauva söi yöllä (ja läpi vuorokauden) n. 2h välein ensimmäisen 1-2 kk:n ajan. Yöllä vaihdoin vaipan usein ensin (pissi paljon) ja sitten siirryin olohuoneen nojatuoliin imettämään. Kun vauva oli ottanut hyvän imuotteen ja siinä silmät kiinni söi, avasin telkkarin ja katselin kaikenlaista turhanpäivästä hömppää pysyäkseni siinä nojatuolissa hereillä. Alkuun vauva oli rinnalla tosi pitkään 1-1,5h, mutta sitten vähitellen nuo syötötkin lyhenivät. Kannoin nukkuvan vauvan pinnikseen ja itse painelin omaan sänkyyn maaten. Meillä tämä järjestely toimi, kun en kanssa alkuun uskaltanut ottaa vauvaa viereeni syömään, koska pelkäsin myös unissani vahingoittavani vauvaa jotenkin. Toisaalta sektiohaavan kanssa en ensimmäisen kuukauden (tai kahden) aikana pystynyt kylkiasennossa makaamaan, niin siksikin edellämainittu oli mukavampi tapa. Tosin unet jäivät itsellä tositosi lyhyiksi! Kun vauva oli n. 2-3kk ikäinen aloin syöttämään niin öisin kuin päivisinkin sängyssä maaten. Ah, miten ihanan rentouttavaa ja helppoa! Hyvästi kipeät hartiat ja vähäuniset yöt! :) Nyt vauva 8kk eikä ole neljään kuukauteen suostunut enää sylissä syömään, vain makuuasento käy ja sekin rauhallisessa (pimeässä) huoneessa! Eli nyt ei sitten kauheasti pysty olemaan ns. "reissunpäällä" imetysaikoihin, jos ei ole sellaisessa paikassa, että pääsisi vauvan kanssa rauhallisesti makoilemaan... Maitoa on riittänyt hyvin (välillä ihan liiaksi asti) ja vauvantahtisesti ollaan edetty, vaikka meillä alkoikin siinä 3-4kk iässä olemaan paljon ongelmia imetyksen kanssa. Kuitenkin täysimetys 6kk ikään ja edelleen 3-4krt/pvä ja n. 2krt/yö aikaan. Vaippaa ei siitä 2-3kk iästä alkaen olla enää öisin vaihdettu, mutta öisin meillä yksi koko päiväkokoa isompi vaippa käytössä (pissii edelleen paljon). Haikeaa kun tämä joskus loppuu :)

mä syötin alkuun makuullaan sängyssä... meidän neiti alkuun kakki usein syödessään tai heti sen perään... mulla oli muovitetusta froteesta suikale neidin alle ettei tarvii koko petiä siivota jos tulee kurat ohi vaipasta näin jälkiviisaana ottasin isomman palan niin et riittää itteni alle asti kun neiti heitti muutaman kerran megapuklut sänkyyn... syötin, vaihdoin vaipan ja syötin uudelleen... yöllä ei tosiaan seurustella eli valot minimiin ja puheet myös... aina nostanut olalle röyhtäsee ja siittä sit omaan punkkaan... nykyään neiti syö 0-1 kertaa yössä enkä vaihda vaippaa kun kakka tapauksissa joita enää harvemmin on öisin... oon myös siirtynyt syöttämään istualtaan imetystyynyn päällä... tää ihan siks että en nuku tällä hetkellä parivuoteessa vaan 80 cm patjalla niin se tuntu jotenkin ahtaalta alkaa siinä syöttää kun oli tottunu vallottaa koko parivuoteen neidin kanssa...

poika 4 kk ja rapiat päälle... alussa tehtiin kiltisti niin kuin synnärillä neuvottiin (hoitoalan ammattilaisena.... :D), ensin vaippa ja sitten syömään... Yöt oli tosi rikkonaisia, eikä tajuttu että ne johtui siitä että vauva valpastui turhaan melkein kuivan vaipan vaihdosta. Kun lopetettiin vaipan vaihto kokonaan, poika on nukkunut paljon paremmin. Alussa nousin olkkariin sohvalle (liekö seki herättäny poikaa?), kun aina nukahdin sänkyyn...mulla isot rinnat, ja niistä pakko koko ajan pitää kiinni että syömisestä tulee mitään.. :D Nyt olen imettänyt yöt aina makuultaan sängyssä. Nykyisin poika syö 2-3 krt yössä. Ennen meni rauhallisesti mutta nyt päivän rinnalla huudot on tullu öihinki... :(

Mulla esikoinen on vasta 18vrk niin en ehkä ole paras sanomaan kun yhteiseloa tässä opetellaan :)

Mutta jo synnärillä sanottiin että vaipanvaihto ennen imetystä. Ja että yöllä ei kannata vaippoja vaihdella että se vastasyntyneen maitokakka ei vielä polta ihoa, sitten vasta kun aloittaa kiinteät. Mutta ite en ole raaskinut kakkavaipoissa pitää, mut muuten en yöllä vaihda vaippoja. Paitsi jos tuntuu siltä että on tosi pissainen.
Mä imetän sängyssä makuuasennossa yleensä ja vauva jääkin sitten monesti siihen viereen nukkumaan. Joskus imetän olkkarissa sohvalla tai nojatuolissa ja katson kyllä samalla yleensä tv:tä hiljaisella.
On ohjeistettu että kaikkea virikettä kannattaa yöllä välttää, eli just valoja ja ääniä ja ei kannattas juuri jutella vauvalle. Näin mä teenkin, syötän ja laitan takaisin nukkumaan. Jos on mahavaivoja niin sitten kanniskelen jne.

Kyllä se maitokakkakin polttaa jos on polttaakseen, nimim. punapyllyjen äiti jos kakka on 15minsaakin vaipassa...

Vaipan vaihto meilläkin synnärillä ohjeistettiin ennen imetystä, mutta turha sitä on kuivaa vaippaa vaihtaa kun kaikki tavara tuli sinne vasta imetyksen jälkeen... ...se on nii laps kohtasta ja ajallaan oppii sen oman lapsen rytmin ja sen mukaan voi toimia :)

Meidän molemmat muksut ovat olleet ihan erilaisia tissinimijöitä:

Esikoinen nautiskeli piiitkään ja hartaasti ja saatto olla puolikin tuntia tissillä. Häntä imetin öisin makuultaan ja katsoa välillä telkkuakin ajankulukseni.
Kuopus sen sijaan imaisi annoksensa viidessä minuutissa ja häntä imetinkin istualleen nojatuolissa.

Vaipat vaihdoin aluksi joka syötöllä, mut vähitellen vähensin ja vaihdoin vain silloin , kun oli kakka.

Uusimmat

Yhteistyössä