G: Miten sait viimein laihduttua kun taistelit vuosia läskiä vastaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pläski"

Vieras
Olen 172cm pitkä ja 94kg.

Nuorempana olin hoikka/laiha(172cm/n.60-70kg) mutta sitten alkoi rytiseen kiloja ja suunta on ylöspäin.
Kausittain innostun mutta nyt en enää sitäkään koska tajuan että AINA epäonnistun!
Maksan rasva-arvotkin nousseet. Rasvamaksa uhkaa...

Miten te viimein onnistuitte, te jotka olitte vuosia ylipainoisia???

[QUOTE="Inkeri";28872956]Karppasin puolessa vuodessa 10 kiloo. Oli helppoo ku heinänteko.[/QUOTE]

Sisko on karpannu hyvin ja huonosti ja mies koitti sitä. Tuntuu olevan vaivalloista. Ei oo siksi mun juttu. Plus kun oon leipäfani ym :D. Mutta kiva jos onnistuit! :)

[QUOTE="aloittaja";28872962]Sisko on karpannu hyvin ja huonosti ja mies koitti sitä. Tuntuu olevan vaivalloista. Ei oo siksi mun juttu. Plus kun oon leipäfani ym :D. Mutta kiva jos onnistuit! :)[/QUOTE]

Ööh.. kaikessa painonpudotuksessa joutuu nähdä vaivaa. Ostaa niitä ikäviä kasviksia, tehdä salaattia ja korvata sitä "terveellistä kotiruokaa (as known as makaronilaatikko) niillä. Pitää liikkua riittävästi ja olla aktiivisempi.

Vai odotitko, että joku kertoo laihtuneensa sohvalla makaamalla ja syömällä ranskalaisia ja sipsejä?

Vähensin huomattavasti hiilihydraatteja ja pienensin annoskokoja. Söin useammin ja lenkit muutin vähintään tunnin mittaiseksi. 15 kiloa lähti reilussa puolessa vuodessa. 71 kg painoin pahimmillaan. Siitä reilusti alle 60 kiloiseksi. Nyt läskit uhkaa taas, pitäs jättää hiilihydraatit koska liikkua en voi.

[QUOTE="aloittaja";28872962]Sisko on karpannu hyvin ja huonosti ja mies koitti sitä. Tuntuu olevan vaivalloista. Ei oo siksi mun juttu. Plus kun oon leipäfani ym :D. Mutta kiva jos onnistuit! :)[/QUOTE]

Helppoa painonpudotusta ei ole olemassakaan. Pitää käydä lenkeillä, hikoilla ja syödä oikein ja pitää itsensä ruodissa. Mutta ehdottomasti helpoiten kilot lähtee kun vähentää pastan ja valkoisen leivän syöntiä.

Jos haluat hiilareita syödä, niin annoskoot pieniksi voi mahdollisesti toimia liikuntaan yhdistettynä.

Hän aloitti liikunnan tutulla salilla. Lähtötilanteessa ylipainoa oli noin 15 kg. Salitreenin lisäksi kävi body pumpissa ja jollain muillakin (koreografisesti) helpohkoilla ryhmäliikuntatunneilla. Ruokavalioon ei juuri tullut muutoksia muuten kuin että siiderin ja vaalean leivän jätti pois. Nyt on hoikka ja hyvinvoiva ja kehittänyt itelleen liikunta-addiktion, mutta ehkä se on ylipainoa pienempi paha...

Lihakset vaatii valkuaista, joten kunnon aterioita ei kannata korvata leivällä. Itsekin perustaisin laihdutusprojektin sellaiseen liikuntamuotoon, josta on helppo pitää kiinni kesät-talvet, ja tekisin vain pieniä muutoksia ruokavalioon, jollei se nyt ole ihan pulla-karkki-kalja-sipsi-asteella.

Ollaanko karppaus ruokavaliolla sitten loppu elämä tai miten pitää kilot pois ?

Voi loppuiänkin karpata, jos tahtoo. Tai jaksottain. Karpatessa kyllä annoskoot viilaantuvat niin, että hiilaripitoisemmallakaan ruokavaliolla ei tule niin helposti ylilyöntejä.

Ap, mikään laihdutustapa ei ole vaivaton, kuten moni jo sanoi. Jokaisessa laihdutustyylissä on aluksi jakso, jonka aikana pitää viitsiä opetella siihen liittyvät asiat. Muutamassa viikossa ne oppii, sen jälkeen elämä helpottuu paljon.

Ihan yhtä lailla sä joutuisit käyttämään aikaa ja vaivaa opettelemiseen, jos sulla todettaisiin vaikka keliakia. Pitää opetella, mitä saa syödä ja mitä ei, mutta kun homman hanskaa, ei sitä tarvitse enää ajatella.

[QUOTE="vieras";28873078]Helppoa painonpudotusta ei ole olemassakaan. Pitää käydä lenkeillä, hikoilla ja syödä oikein ja pitää itsensä ruodissa. Mutta ehdottomasti helpoiten kilot lähtee kun vähentää pastan ja valkoisen leivän syöntiä.

Jos haluat hiilareita syödä, niin annoskoot pieniksi voi mahdollisesti toimia liikuntaan yhdistettynä.[/QUOTE]

Helppo painonpudotus on olemassa. Se on sitä, että lisätään kasviksia, vähennetään herkkuja ja otetaan rennosti. Laihtuminen on sillä hidasta, mutta helppoa ja pysyvää. Ei varmasti ole helppoa painonpudotusta, jos pitää olla nälkäisenä tai kieltäytyä kaikesta hyvästä. Ja liikunnan osuus painonpudotuksessa on aivan häviävän pieni, laihtuminen onnistuu ihan pelkällä ruoallakin eli jos liikunta ei nappaa niin ei tarvi siitäkään kärsiä.

Kannattaa tutustua ravitsemustieteilijä Patrik Borgin blogiin ja kirjoihin, jos halua helppoa, mutta toimivaa laihdutusta. Hänen opeissa pääasia on rentous, se että ei kielletä itseltä mitään, eikä olla nälkäisinä. Syödään terveellisesti, mutta välillä myös herkutellaan.

En tehnyt sitä laihdutustarkotuksessa, mut jätin huhtikuussa syystä X kaikki viljatuotteet pois. Saan syödä aika paljon ja tulee vedettyä jätskiäkin harva se päivä, ja silti vaan paino pudonnu nyt jo yli 10kg. Oon kyllä lisänny ruokavalioon kasviksia ja hyviä rasvoja ja se on aiempaa terveellisempi. Leivän syömisen ku lopetti niin napostelunhimo katos kummasti samalla. Enkä siis karppaa.

Mä laihdutin 50kg sillä, että päätin, et joka puoli vuosikas on lähdettävä 10kg ja välissä ylläpidän saavutettua painoa. Sun tapauksessa se voisi olla sitten vaikka 5kg. Helpottaa, ku tietää, ettei tätä salaattia tarvi puputtaa vuotta putkeen ja toisaalta tärkeää oppia syömään niinki, että paino ei reagoi.

vielä 20kg pudotettavaa, sit oon "normaali". Pudotukset alkaa aina syksyllä loman jälkeen ja sit taas joululoman jälkeen. Vitutti tänä vuonna aloittaa, mut kyllä se tästä. 3vkoa vähähiilarista ja kevyttä. -5kg. Nyt se kitkuttelee nii, että tavoitteessa ollaan noin 5vkon päästä. Huoh. Mutta hyöty on harmia suurempi! :D

[QUOTE="vieras";28873157]Helppo painonpudotus on olemassa. Se on sitä, että lisätään kasviksia, vähennetään herkkuja ja otetaan rennosti. Laihtuminen on sillä hidasta, mutta helppoa ja pysyvää. Ei varmasti ole helppoa painonpudotusta, jos pitää olla nälkäisenä tai kieltäytyä kaikesta hyvästä. Ja liikunnan osuus painonpudotuksessa on aivan häviävän pieni, laihtuminen onnistuu ihan pelkällä ruoallakin eli jos liikunta ei nappaa niin ei tarvi siitäkään kärsiä.[/QUOTE]

Totta, mutta ilman liikuntaa ei se lopputulos näytä kovin hyvältä...Lihasta on hyvä olla paitsi ulkoisen olemuksen takia myös oman kunnon ja terveyden takia.

Ja väitän kyllä, että jos on itsensä lihottanut alunperin 20kg ylipainoiseksi, ei se painonpudotus tule olemaan helppoa koska ruokaa pitää karsia niin paljon (aiempiin tottumuksiin verrattuna), että monen tahdonvoimaa se tulee koettelemaan.

[QUOTE="vieras";28873209]Totta, mutta ilman liikuntaa ei se lopputulos näytä kovin hyvältä...Lihasta on hyvä olla paitsi ulkoisen olemuksen takia myös oman kunnon ja terveyden takia.

Ja väitän kyllä, että jos on itsensä lihottanut alunperin 20kg ylipainoiseksi, ei se painonpudotus tule olemaan helppoa koska ruokaa pitää karsia niin paljon (aiempiin tottumuksiin verrattuna), että monen tahdonvoimaa se tulee koettelemaan.[/QUOTE]

Toki liikunta on hyväksi muuten, mutta ei se pakollista ole painonpudotusta ajatellen. Mulla oli ylipainoa vielä enemmän kuin tuo 20kg ja en silti tuntenut laihduttamista mitenkään kovin vaikeaksi, koska se oli tosiaan rentoa. Mikään ruoka ei ollut kiellettyä ja kerran viikossa sai herkutella. Toki alussa piti paneutua tarkemmin siihen syömiseen ja miettiä, että mikä ois hyvää ja terveellistä syötävää. Mutta mulla ainakin se uusi ruokavalio toi hyvän olon ja helpotti makeanhimoa niin sen takia ei ollut kaipuuta vanhaan.

Kaupasta saa karppaajan leipää. Itse kyllä leivoin sitä netin ohjeen mukaan. Toisaalta, et oo valmis luopumaan läskeistäsi, näköjään. Ei laihduttaja voi jatkaa vanhaan malliin syömistään. Ehkä olet valmis vasta sitten, kun on pakko. Onnea valitsemallesi tielle. Musta oli kivaa polskia, pitkästä aikaa, etelän lomalla. Olin muutenkin itsevarmempi uusissa hynttyissäni. Kehtasin katsoa, jopa, itseäni peilistä.

Käytän pientä lautasta ison sijaan ja laitan myös salaatin pääruuan kanssa samalle lautaselle.
Tulee syötyä pienempiä annoksia tuolla tavalla.
Syön myös enemmän vihanneksia ja hedelmiä, juon vettä ja harvemmin limppareita.
Syön herkkuja vähemmän, vaikka välillä niitä syönkin ja oon vähentänyt leivän syöntiä.
Liikun enemmän.
Mie oon 164 cm ja nyt painan 86 kg, vuosi sitten pahimmillaan 99 kg

Viimeksi muokattu:
Suosi mahdollisimman luonnonmukaisia vaihtoehtoja, pois kaikki valkojauhot, pois margariinit, pois teolliset ja prosessoidut ruuat. Suosi kauden vihanneksi ja kasviksia, nauti niistä kaikilla aisteilla ja etsi mielihyvää elämään kaikilla muillakin elämänalueilla. Ruuasta nauttiminen on sallittua, itsensä rakastaminen on sallittua, hemmottele itseäsi, myös liikunnalla. Suosi hapatettuja ja pastoromattomia ruokia. Älä popsi vitamiineja purkeista, elimistö ei osaa niitä käyttää kudoksiin hyödyksi vaan ne haittaavat enemmän. Juo paljon puhdasta vettä, aamupäivä on puhdistautumisen aikaa elimistölle silloin karsi valkuaiset. Illalla voit syödä vaikka kananmunia. Suosi valkuiaisina kalaa, riistaa, pähkinöitä. Harrasta mieluisia asioita ja pidä vaikka päiväkirjaa. Nuku hyvin.

Pitää ensin löytää motivaatio, kova halu ja tahto. Tiesin vuosia kaiken painon pudottamisesta, mutta ei siitä tullut mitään ilman motivaatiota. Sitten kun se jostain (älä kysy mistä) tuli minuun, niin painon pudotukselle ei ole ollut enää mitään estettä.

Laihdutin ensimmäiset kilot ruokavalion avulla, kävin vain kävelylenkeillä. Kun paino oli tippunut viitisen kiloa pystyin alkamaan yrittämään hölkkää (isolla ruholla juokseminen sattui vaan helvetisti jalkoihini) Kyllä se siitä alkoi juoksukin lähtemään kun paino tippui. 68 kiloisena se oli suorastaan vaivatonta.

Nyt 64 kiloa ja juoksen melkein päivittäin. Aikomus on laihtua vielä viitisen kiloa ja liikunnan haluan pitää säännöllisenä myös. Kunto on nyt hyvä, terveys ja vartalo paremman näköinen kuin mitä se olisi ilman liikuntaa. Alkupaino oli lähes 80 kiloa. Nyt mennään 60 kiloa kohden. 58kg on tavoite tai jotain sinne päin missä nyt tuntuu hyvältä.

[QUOTE="vieras";28873400]Pitää ensin löytää motivaatio, kova halu ja tahto. Tiesin vuosia kaiken painon pudottamisesta, mutta ei siitä tullut mitään ilman motivaatiota. Sitten kun se jostain (älä kysy mistä) tuli minuun, niin painon pudotukselle ei ole ollut enää mitään estettä.

Laihdutin ensimmäiset kilot ruokavalion avulla, kävin vain kävelylenkeillä. Kun paino oli tippunut viitisen kiloa pystyin alkamaan yrittämään hölkkää (isolla ruholla juokseminen sattui vaan helvetisti jalkoihini) Kyllä se siitä alkoi juoksukin lähtemään kun paino tippui. 68 kiloisena se oli suorastaan vaivatonta.

Nyt 64 kiloa ja juoksen melkein päivittäin. Aikomus on laihtua vielä viitisen kiloa ja liikunnan haluan pitää säännöllisenä myös. Kunto on nyt hyvä, terveys ja vartalo paremman näköinen kuin mitä se olisi ilman liikuntaa. Alkupaino oli lähes 80 kiloa. Nyt mennään 60 kiloa kohden. 58kg on tavoite tai jotain sinne päin missä nyt tuntuu hyvältä.[/QUOTE]

Peesaan tätä ton motivaation suhteen. Laihdutus on helppoa tavasta riippumatta, kunhan motivaatiota riittää. Se motivaation löytäminen on vaikein osuus.

Mulla sysäyksen yleensä on saanut aikaan jonkun läheisen laihtuminen :D Naisena en kestänyt esim sitä, kun ennen samanpainoinen ystäväni painoikin yhtäkkiä 15 kiloa minua vähemmän!

Yhteistyössä