G: Mitää hyvää/ huonoa töihinpaluussa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma -75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma -75

Vieras
Itselläni työelämään palaaminen mahdollisesti edessä ensi syksynä, kun tyttö vajaat 1,5 v vanha. Hieman mietityttää ja pelottaa, miten töihinpaluu sujuu ja miten arjesta selviää. Itselläni ei ole vakityötä, eli työnhaku alkamassa vasta syksyllä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia teiltä kaikilta, joilla vastaavanlainen tilanne on ollut. Miten olette työhönpaluun kokeneet? Kuinka arjesta ja hoito-/ sairaus- rumbasta selviää? Mitä huonoa/ hyvää työelämään paluulla on ollut mielestänne teidän perheessä? Kiitos kommenteista jo etukäteen ja tsemppiä kaikille arjen kuvioiden pyörittämiseen!!!

Parasta työhönpaluussa mielestäni oli se, että tapaan päivittäin muita aikuisia ihmisiä, joiden kanssa keskustellaan muustakin kuin lapsista ja hoidosta. Toki minun tilanteeni oli se, että minulla oli vakituinen työ johon palata.
Meillä, lapsen isän työn luonteesta johtuen, se olen minä, joka jään kotiin jos poika sairastaa. Onneksi tätä on tapahtunut vain pari kertaa ja minun työpaikkani mahdollistaa sen, että voin tarpeen vaatiessa lähteä kesken päivänkin.
Huonoa on tietysti, jatkuva "minuuttiaikataulu" ja se ettei työn ja kotitöiden jälkeen omaa aikaa paljoakaan jää, mutta näin jälkeen päin olen useasti miettinyt, että pojallemme hoidossa oleminen on ehdottoman hyväksi. Jos olisimme kotona, luulen että tylsistyisimme molemmat.

Työkaverit tietenkin paras mitä sain itselle työhönpaluulla. Meillä pph ja neiti tykkää valtavasti ja ei ole ollut kun varahoidon kanssa ongelmia, siellä ei tykännyt. Meillä neiti jo 9 kk ikäisenä ennen mun töihin paluuta alko osottamaan merkkejä ettei riitä pelkkä meikäläisen seura, että leikkikavereita pitäisi olla kanssa. Käytiin nämä perhekahvilat yms. ja kaverit joilla samanikäisiä. Aikansa kutakin, eli mulle ei ollut mitään ongelmia työhön paluuseen.

Hoito sairastuessa on tietenkin ongelma, oli se lapsi tai hoitaja. Meillä on isä tai mummo hoitanut ja kerran ollut ryhmiksessä, jossa siis ei tykännyt. Oli hoitajan lomalla pidemmän aikaa, ettei ollut tottumattomuudesta kyse.

Huonoa on nämä hampaiden tulot yms. valvomiset, eli herään 5,30 ja jos ei ole nukuttu niin jippii. Teen osahoidontuen turvin 4 pv työviikkoa että helpottaa huomattavasti, 5 pv en olisikaan varmaan vielä alottanut. Neiti oli 10 kk kun meni hoitoon. Ja mulla työ on ma-pe ja nyt ke vapaa. Ja 7-14.30 joten tollasilla työajoilla viitsii ajatellakin, vuorotyöhön en olisi henk.koht. lähtenyt.

Yhteistyössä