G: Mitä maksaa varhaisultra?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias uusi odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias uusi odottaja

Vieras
Tekisi mieli mennä varhaisultraan raskauden varmistamiseksi. Olisi kiva kuulla vertailun vuoksi muilta varhaisultrassa käyneiltä, mitä se lysti maksoi? Missä lääkärikeskuksessa kävitte? Saitteko kuvan ultrasta mukaan? Millä raskausviikoilla siellä kävitte? Saitteko sydämen sykkeen kuuluviin?
Itse mietin vaihtoehtoja Diacorin, Suomen terveystalon ja Lääkärikeskusyhtymän välillä? Onko näistä kokemusta kellään? Entä näkyykö sydämen syke 7+ viikoilla jo varmasti, jos on näkyäkseen?

7+ vkolla näkyy jo syke ultrassa. Itselläni syke kuului dopplerillakin jo noilla viikoilla. Ultran hinnaksi yksityisellä tulee semmoiset pyöreesti sata euroa.

Mä kävin Felicitas-klinikalla, koska sain sinne ajan tosi nopeasti. Hetken mielijohteesta siis varhaisraskauden ultraan halusin. Mulla oli viikkoja 8+3. Lysti maksoi n. 105 € ja oli todella sen rahan arvoista. Saimme mukaan monia kuvia ja kuulimme sydänäänet.

Kävin Tampereella Väestöliitossa viikolla 7+3. Oikein ystävällinen palvelu, kuvia saatiin mukaan ja sykkeet näkyi (ultralla kai saisi kuuluviinkin, mut ei kuunneltu).
Hinnaksi jäi kelakorvauksen jälkeen reilu 50€.

Kovin kalliilta kuulostaa nuo yli 100e taksat! Itse soittelin myös Tampereella Pihlajalinnaan ja siellä hinnaksi olisi jäänyt vajaa 70e.

Sen verran vielä vastailen kysyjälle, että käsittääkseni syke alkaa näkyä 6-7 viikolla, mikäli siis raskaus vastaa aikaa. Ekassa odotuksessa meillä laskettu aika siirtyi kokonaisen kuukauden eteenpäin, joten noilla viikoilla ei olisi näkynyt vielä mitään. Tosin epäsäännöllisestä kierrosta olin osannut varautua asiaan ja maltoin ultran kanssa 12 viikolle, jolloin viikkoja oli todellisuudessa 8.

Mutta yleensä sykkeet siis löytyy n. 6 viikosta eteenpäin (=

felicitaksessa kätilön tekemänä 43e lääkärin tekemä 105e. saatiin kuvat mukaan ja syke nnäkyi hyvin. Meillä siis kätilön tekemä, kokoa ei mitannut ,mutta itsellä niin tarkka tieto viikoista.

Onko Felicitaksessa sitten yhteydessä siellä annettuihin hoitoihin, vai miten sieltä saa kätilön tekemänä? Itse kysyin sieltä varhaisultraa, niin hinnaksi sanottiin 160 eur miinus kela-korvaus.

Jos on yliopisto-opiskelija, YTHS:n gynekologikin voi katsoa ultralla ainakin, mikäli on jotain kummallisia oireita tai muuten epäilyttää. Itse kävin YTHS:llä, koska oli jatkunut pitkään verenvuotoa enkä ollut vielä neuvolan piirissä. Ainakin siis ennen ekaa neuvolakäyntiä kannattaa kokeila YTHS:ää, mikäli siihen on mahdollisuus. Erikoislääkärikäynti maksaa muistaakseni 4 euroa.

Omalla terveysasemallani on ultra, joten jokaisen lääkärikäynnin yhteydessä voi kurkata, mitä maha-asukki puuhaa. Kannattaa kysäistä, onko terveysaseman äitiysneuvolassa ultralaite käytössä. Meillä nämä ultrat kuuluvat neuvolan palveluihin ja ovat maksuttomia.

Tarkistin asian Felicitaksesta nyt ja heillä ei saa varhaisultraa kätilön tekemänä toisin kuin n.. väittää. Minulla siis kyseessä Helsingin Felicitas, jos niitä on muuallakin.

Yhteistyössä