G: minkäikäisenä jokeltelu alkanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -annaliisa--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mielestäni aika myöhään jokelteluun tuli mukaan konsonantteja.Luulen että johtuu siitä, että on aikaisin motorisesti kehittynyt. 8kk:n ikäisenä alkoi tulla va-va-va, vauva, hauva. Sitten tä-tä-tä, gu-gu-gu ja siitä se sitten lähti. Vielä ei mitään sanaa mielestäni sano niin että tietäisi mitä se tarkoittaa (ikää 10kk), mitä nyt äitiä hokee, mutta sitä tulee milloin missäkin tilanteessa...=)

Meillä puolestaan karkeamotorinen kehitys oli normaalia, ei aikaista eli tyyliin 9kk konttasi. Vivahteet jokeltelussa olivat jo 4kk neuvolassa, konsonatit tulivat mukaan puolen vuoden paikkeilla. Eka sana 7kk, tosin en sitä aluksi meinannut uskoa ja toka sana 8kk.

Kyllä 10 kk ikäinen äitiä hokiessaan ymmärtää sanan varmasti :)

Hei,

meillä motorisesti nopsaa kehittynyt poika, syntynyt hieman etuajassa.

Tavutukset jokelteluun (siis mamama, papapa jne.) tuli 6kk iässä. Konsonantteja (ainakin v, p, t)samaan aikaan, mutta vasta 9kk iässä tuli paljon lisää (esim. r ja s). Nyt ikää on 10kk ja paljon juttelee, mutta ei mitään merkityksellistä myöskään, jos ei lasketa en/ei, joka tulee yllättävän usein oikeassa yhteydessä, eli sen kenties tajuaa. Meillä kanssa silloin tällöin hokee äitiä, mutta ei mun mielestä myöskään ymmärrä sanaa. Kerran sanoi hauva ja näytti kirjasta koiran kuvaa, mutta se oli siis yhden kerran ja jo kk sitten...

Meillä ei myöskään vielä matkita eläinten ääniä, hyvällä tahdolla joskus olen kuulevinani miau. Tässä suhteessa taitaa poika olla hiukan "normia" jäljessä siis.

Yhteistyössä