G: Minkä ikäisenä menit lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihin ensikertaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja queeeest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ihmeellistä, kun lääkäri huokaili mulle että ihanaa kun kerrankin "nainen lapsentekoiässä" eikä se ohittaneena siellä. :O
Okei, ei ehkä minua henk koht loukannu, mutta minusta aika epäasiallisesti sanottu esim 30+ ikäisiä kohtaan...
Tai ehkä vähän väärä ammatti jos noin kyrsii. :O
Ajattelin jo että olenko ainoa "nuori" siellä, mutta en ilmeisesti. :)

No ihmeellistä, kun lääkäri huokaili mulle että ihanaa kun kerrankin "nainen lapsentekoiässä" eikä se ohittaneena siellä. :O
Okei, ei ehkä minua henk koht loukannu, mutta minusta aika epäasiallisesti sanottu esim 30+ ikäisiä kohtaan...
Tai ehkä vähän väärä ammatti jos noin kyrsii. :O
Ajattelin jo että olenko ainoa "nuori" siellä, mutta en ilmeisesti. :)

Mä luulen että aika monilla lääkäreillä on kuitenkin sen verran monta asiakasta että kun iso osa varmaankin on niitä kolmenkympin paremmalla puolella olevia, on se ehkä jossain määrin "piristävää" kun kaikki ei olekaan :)

Toisaalta vastapainoksi on paljon niitä lääkäreitä jotka passittavat parikymppisen vielä kotiin kasvamaan ja vähättelevät ongelmat ja halun lapsensaantiin sillä perusteella että "olette vielä nuoria" ja "teillä on vielä aikaa" jne. tyypillistä jauhamista.

Mä luulen että aika monilla lääkäreillä on kuitenkin sen verran monta asiakasta että kun iso osa varmaankin on niitä kolmenkympin paremmalla puolella olevia, on se ehkä jossain määrin "piristävää" kun kaikki ei olekaan :)

Toisaalta vastapainoksi on paljon niitä lääkäreitä jotka passittavat parikymppisen vielä kotiin kasvamaan ja vähättelevät ongelmat ja halun lapsensaantiin sillä perusteella että "olette vielä nuoria" ja "teillä on vielä aikaa" jne. tyypillistä jauhamista.

Eli olit minkä ikäinen tahansa niin et ole hyvä edes lapsettomuuslääkärien silmissä :D
Plaaah. :D

23-vuotiaana sain sattumalta tietää, etten voi luomusti saada lapsia. Hoidot aloitettiin puolen vuoden kuluttua. Koeputkihedelmöitys onnistui toisella kerralla. Positiivisen raskaustestin tein 24v syntymäpäivänä :)

Taidettiin olla molemmat 25v, kun mentiin tutkimuksiin ja siitä heti hoitoihin. Pitkään siinä hoidoissa meni... Sain siis 2 ihanaa pientä poikaa, toisen 30-vuotiaana ja toisen 3kk sitten 34-vuotiaana :)

[QUOTE="vieras";22420407]23-vuotiaana sain sattumalta tietää, etten voi luomusti saada lapsia. Hoidot aloitettiin puolen vuoden kuluttua. Koeputkihedelmöitys onnistui toisella kerralla. Positiivisen raskaustestin tein 24v syntymäpäivänä :)[/QUOTE]

Meillä jäi pakasteeseen vielä alkioita, joiden säilytyssopimus loppuu helmikuussa. Pitääkö se sopimus jotenki uusia vai heitetäänkö alkiot pois?

[QUOTE="vieras";22425510]Meillä jäi pakasteeseen vielä alkioita, joiden säilytyssopimus loppuu helmikuussa. Pitääkö se sopimus jotenki uusia vai heitetäänkö alkiot pois?[/QUOTE]

Pitää, muuten heitetään pois.

Mie taisin olla 27 ja mies 25. Olisimme voineet aikaisemminkin aloittaa nuo tutkimukset ja hoidot, mutta emme pitäneet kiirettä. Nyt on takana kaksi inssiä ja kaksi ICSI.tä, eka PAS olisi tulossa. Toivon, että vihdoin onnistuttaisiin.

20v, perustutkimuksia ja lääkehoitoa. Vajaan vuoden verran... Kovempiin hoitoihi (inseminaatio, ivf jne) ei lähetty, vaan siirryttiin luomulinjalle.

Viimeksi muokattu:
Jotenkin hassua, että parikymppiset menee lapsettomuushoitoihin. Vaikka jos on 100%:n varmaa, ettei niitä lapsia voi saada, niin ehkä nuorella on tässäkin sitten vähemmän komplikaatioita.

[QUOTE="vieras";22426002]Jotenkin hassua, että parikymppiset menee lapsettomuushoitoihin. Vaikka jos on 100%:n varmaa, ettei niitä lapsia voi saada, niin ehkä nuorella on tässäkin sitten vähemmän komplikaatioita.[/QUOTE]

Miksi minkään ikäsenä olisi "normaalimpaa" mennä lapsettomuushoitoihin?

[QUOTE="vieras";22426002]Jotenkin hassua, että parikymppiset menee lapsettomuushoitoihin. Vaikka jos on 100%:n varmaa, ettei niitä lapsia voi saada, niin ehkä nuorella on tässäkin sitten vähemmän komplikaatioita.[/QUOTE]

Meille lääkäri sano, että jos halutaan lapsi niin se täytyy tehdä heti. Sen takia päästiin hedelmöityshoitojonojen ohi. Onneksi oltiin pari vuotta jo yritetty lasta, muuten ois saattanu olla aikamoinen juttu se lapsen teko heti. Mie olin sillon 23v, mies 24v.

[QUOTE="vieras";22426054]Meille lääkäri sano, että jos halutaan lapsi niin se täytyy tehdä heti. Sen takia päästiin hedelmöityshoitojonojen ohi. Onneksi oltiin pari vuotta jo yritetty lasta, muuten ois saattanu olla aikamoinen juttu se lapsen teko heti. Mie olin sillon 23v, mies 24v.[/QUOTE]

Näin se on. Jos jo nuorena on ongelmia hedelmällisyydessä niin kannattaa pitää hiukan kiirettä.(ja toki myös jos kello tikittää toisella puolella)
Meillä se laskee kuin lehmänhäntä ja tottakai mentiin kiireenvilkkaa vielä "parhaina vuosina" kun edes jonkinlaiset mahdollisuudet vielä on. Osa ongelmista kun on vielä eteneviä ja mahdollisuudet vaan laskee iän(kin) myötä... : /

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä