G:MILLOIN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LIHAA JA MIKSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LIHAA JA MIKSI

Vieras
Hyvää viikonalkua vaan kaikille !!

Tämmöistä kehiin:

Milloin olette alkaneet antamaan lihaa vauvoillenne ? Ja miksi silloin ? Millä lihalla aloititte? Miten monesti annatte lihaa viikossa? Minkä ikäinen vauvasi on ?

THANKS !!!

Mulla 1/2 kk vauva,suunnitelmissa ruveta pikku hiljaa maistelemaan,possulla olisi tarkoitus aloittaa.Alkuun muutaman kerran viikossa.

Lihat alotettiin vähän ennen puolta vuotta.Siksi sillon että ensin totuttiin puuroihin ja tuossa iässähän lihat voi aloittaa.Possulla ja kanalla ensiksi.Vauva nyt pian 9 kk ja joka päivä saa lihaa/kalaa.

Poika oli n. 1/2 vuotta, ehkä viikkoa vaille.
Kun oli lihan vuoro seuraavana. Viljat oli aloitettu jo aiemmin.
Aloitettiin broilerilla, sit possua ja sitten muut, kala viimeisenä.
Viikossa, hmm, 5 kertaa keskimäärin. Parina päivänä kalaa tai kanaa. Siis tälleen nykyisin, en muista miten siinä alussa...Tai itseasiassa taisin antaa useana päivänä peräkkäin pienen määrän per päivä.
Vauva on 8kk ihan näinä päivinä.

No tuota tuota, jos siitä purkista saa kymmenen ruokalusikallista sosetta, niin silloin siinä olisi yksi rkl lihaa joukossa, noin suurinpiirtein. En ole kyllä koskaan mitannut, että montako ruokalusikallista sellainen purkki on...
Meillä syödään kyllä koko purkki päivässä, silloin kun valmisruokaa syödään. Jotkut äidit on kertoneet, että menee kaksikin purkkia aterialla.

Lihan määrä on n.1½ rkl per annos eli n. 8kk jälkeen viimeistään 10 kk aletaan syömään kaksi liharuokaa päivässä, joista toinen kannattaa olla kalaa tai kanaa, kalaa kuitenkin vain kaksi kertaa viikossa.

Vuoden iässäkin riittää tuo n. 3 rkl päivässä.

Viiden kuukauden iässä aloitettiin. Meillä on pienikokoinen tyttö, joka silloin söikin huonohkosti, joten tuhdimpaa ruokaa oli hyvä saada. Nyt tyttö on 10 kk. Liharuokaa syö 2 kertaa päivässä.

Minulle neuvolassa suositeltiin aloittamaan ensit lihat, sitten viljat... Nyt huomaan että monet ovat aloitelleet toisinpäin.. Neuvolan terveydenhoitajan peruste tähän oli se, että kun sitä keliakiaakin on nykyään, niin sitä viljojen aloittamista vähän venytettäisiin.. Totesi kylläkin perään että kukin tekee miten parhaalta tuntuu (ja näinhän se on!), mutta nyt sitten mietin - kun poika täyttää viikon kuluttua 5 kk ja kuukauden verran on kiinteitä jo saanut, että alanko antaa lihaa vai puuroa..? Niin, miksi ei noita saa aloittaa yhtä aikaa ja mikä sitten olisi se sopiva väli?

Siis niin tietysti 1/2 Vuotta !!heh,olisi aika aikaista ruveta lihaa syöttämään 1/2 kk vanhalle.. :)

Miksi muuten missään ei lue selvästi että

-Milloin liha
-kala
-viljat ???

..Siis normaali oloissa,eikä lääkärin määräyksestä.

Minun käsittääkseni liha 5 kk+ ja viljat 6 kk+..

Korjatkoon joku jos oon väärässä..!

(Muuten, siellähän oli äitiyspakkauksessa sellainen opus kuin Imeväisikäisen lapsen ruoka, ja minä olen neuvolastakin saanut jos jonkinlaisia ohjevihkosia vauvan ruokiin liittyen...)

Meillä aloitettiin ensin puurot 5kk, sitten lihat 6kk, mutta ei sillä järjestyksellä kai mitään väliä ole. Useimmiten kai aloitetaan ensin puurot? Viljoista ensin kaura, sitten muut ihan satunnaisessa järjestyksessä. Lihoista ensin broileri, sitten possu ja nauta, ja lähempänä 7kk ikää vasta uskalsin antaa kalaa. (Niin sitä allergiaa pelkäsin, höh.) Nyt olen antanut jo hirvenlihaakin ja vähän kananmunaa.

Kaksi viikkoa pitää vähintään olla niiden aloittamisen välissä. Syynä se, että molemmat ovat aika tuhtia tavaraa ja pieni vatsa saa tehdä työtä, joten eka tptutellaan toiseen sitten toiseen.

Meillä ei tuon lihan kanssa pidetty kiirettä, sillä puurostakin saa rautaa. Poika ei tarvinnut tuhdimpia soseita, kasvoi hyvin ädinmaidolla, kasvis- ja hedelmäsoseella ja puuroilla. Tosi kasvupyrähdys tapahtui 8kk iässä ja silloin tarvi jo lihaa pari keraa päivässä.

Tuosta keliakiasta luin tutkimuksen, taisi olla Pampersin sivuilla, jonka mukaan sen ilmeneminen oli laskenut muutaman prosentin sen jälkeen, kun tuota viljatuotteiden aloitusikää oli laskettu 6kk 5kk eli nykyäänhän viljoja saa alkaa antamaan jo silloin. Eli jos liian pitkään yritetään välttää esim. viljoja ei sekään ole hyvä, pikku hiljaa vatsa tottuu niihin, eihän mitään kannatta kerralla aloittaa.

Meidän 9kk vanha tyttö tykkää syödä itse täyslihapihvejä...ilman suolaa ja mausteita. Saattaapi syödä koko pihvin..
leipää, puuroa, kanaa, lihaa, kalaa yms alkoi samaan siinä 5-6kk iässä. Vatsavaivoilta on säästytty kokonaan.

Meidän poika sai 5kk ikäisenä lihaa, 6kk ikäisenä villjaa (neuvolan ohjeiden mukaan). Moni kummasteli järjestystä.
Alotettiin kananlihalla, sitten kalaa ja possua. Hyvin maistui kaikki! Alkuun oli n. rkl/päivä lihaa, eikä välttämättä annettu edes joka toinen päivä. Nyt ""vauva"" on 12,5kk ja syö jo samaa ruokaa kuin muukin perhe.

Hauskaa miten eri neuvoloissa neuvolat eri tavalla..

Mulla ns.vanhanaikainen neuvolatäti jonka mielestä jo 6 kk ikäinen ei oo vielä valmis popsimaan lihaa saati viljoja,sanoi että SIT kun aloittelee niin possulla ja sit viljat tulee myöhemmin,ja viimeisenä vasta kala..Niin milloin joskus vuoden ikäisenäkö..?? :)
En minä lupia kysele,nyt siis aloitettiin lihaa maistelemaan ja kun masu tottuu niin sit puurot mukaan.Pakkohan se on joskus aloittaa.
Puuroja kun meillä ei ole ollut tarvetta vielä ottaa,nukutaan vellin voimalla koko yö!