G: Miksi äiti vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelija90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelija90

Vieras
Lyhyt gallup, miksi teidän perheessänne vanhempainvapalla ja /tai hoitovapaalla on äiti?

1. vanhempainvapaasta pidän 4kk koska haluan imettää äitiyloman jälkeenkin ja ihan itsekkäästi haluan jäädä. Tienaan enemmän kuin mieheni vaikka molemmat olemme kovapalkkaisia. Myös minun työni on piirun enemmän sellainen että siihen saa juuri ja juuri sijaisen, miehen työhön ei (vrt. puoleksi vuodeksi johtaja metallialan yrityksen johtoon).

2. Emme jää hoitovapaalle mutta hoitopäivä on lyhyt koska limitämme työpäivät ja teemme etätöitäkin välillä.

Miten muilla?

voiko tähän gallupiin nyt vastata, jos hoitovapaalla/vanhempainvapaalla ei olekaan äiti? (otsikko ikäänkuin rajaa toisin tehneet ulos). Meillä minä pidin vain äitiysloman ja 2kk vanhempainrahakautta, eli menin töihin kun lapsi oli 5kk. Jatkoin silti imetystä 11 kk ikään asti, kävin ruokatunnilla kotona ja väliaikoina isä juotti lypsettyä äidinmaitoa lapselle pullosta. Eli lapsi sai siis korviketta ensimmäisen kerran vasta joskus lähempänä vuoden ikää.

Syyt: äiti on perheessä parempituloinen. Kaikilla ei kuvio mene niin että mies on perheen pääelättäjä.

Perheessämme siis kaksi lasta 4,5 v ja 0,5 v. Tässä syyt siihen, miksi minä äitinä olen vanhempainlomalla eikä isä:

1. Vaikka mies rakastaa lapsia, hän on itse sanonut, että hän on parempi isä työssäkäyvänä kuin että pitäisi olla isä lapsille 24/7 viikon jokaisena päivänä.

2. Olin ennen äitiyslomaa täysin kypsä työhöni, joten tämä vanhempainloma on aivan ihanaa, kun ei tarvitse mennä ihan vielä töihin. Lasten välissä olin kyllä töissä, mutta tarkoituksella esikoisen äippäloma kesti vain 11 kk, koska tarkoituksena oli mennä töihin, jotta saan paremmat äippälomarahat sitten toisen kohdalla.

3. Työnteko on kannattavaa vielä 1 lapsen kohdalla, mutta mitä enemmän lapsia, sitä isommaksi päivähoitomaksut nousevat.

4. Taloudellisesti pärjäämme säästöjen ja nuukuuden ansiosta. Omakotitaloa lämmitetään kotona ollessani pääsääntöisesti puilla, leivon paljon, teen itse lapsille vaipat, teen itse kaikki soseet ym. ruoat jne. Lisäansioita saan siitä, että minulla on satunnaisesti iltaisin hommia kaupassa (ei siis normaalissa työpaikassani), jolloin mies vahtii lapsia.

Vanhempainlomalla on meidän perheessä siis monta tarkoitusta: olla lasten kanssa mahdollisimman paljon, saada itse kerättyä voimia taas työelämää varten ja yrittää tästä kaikesta selviytyä taloudellisesti siten, että omakotitalon lainanlyhennykset pystytään hoitamaan hoitovapaasta huolimatta.

Meillä jaettiin vanhempain vapaa, koska olemme molemmat yrittäjiä, minulla oli mahdotonta olla pitkään pois töistä. Minä kävin töissä 2 päivää viikosta, kun vauva oli 6kk vanha ja mies oli näin ollen töissä 3 päivää viikossa. Tätä jatkettiin siihen asti kunnes vauva oli 1-vuotias. Siitä lähtien minä olen tehnyt 4 päivää viikossa töitä, mies normi 5 päivästä viikkoa. Nyt kun lapsi on 2-vuotias hän menee 4 päivää viikossa päiväkotiin.

Nevilla, minkälaisella veroprosentilla teet noita satunnaisia iltatöitä kaupassa? Entäs miten vakituinen työnantajasi asiaan suhtautuu?

Kyselen siksi, koska tuohan on hyvä keino saada lisätuloja. Kiinnostuin itsekin...

Itse olen vakipaikasta kaupasta hoitovapaalla. Tässä samalla teen iltaa ja viikonloppuvuoroa huoltoasemalla. Vakipaikkaan en ole asiasta ollut yhteydessä, eri työehtosopimus niin katson että en kilpailijan hommissa kuitenkaan ole. Vakipaikkaan oisin voinut palatakkin, mutta siellä työnkuvani muuta kuin kassalla oloa ja käytännössä ei onnistuisi työaikojen puitteissa, hoidan siis lapset päivisin kotona. Iltavuoro huoltsikalla esim. 17-24 jolloin mies katsoo lapset. Veroprosentin saa verottajalta, ei mitään kummempaa siinäkään. Äitiysrahakaudellakin saa tehdä töitä mutta vain sunnuntaisin, sellaista hommaa vaikeampi sitten jo saadakkin. Minulle tämä osa-aikatyö tehnyt hyvää, ihanaa välillä jutella muidenkin kuin lasten kanssa. Ja rahaa tulee helposti se vajaa tonni kuussa hyvien lisien ansiosta!

Olen vanhempainvapaalla siksi että:
- vauva on vasta 3,5kk ja täysimetyksellä
- minulla ei ole tällä hetkellä työpaikkaa (määräaikainen sopimus ilman mahdollisuutta jatkoon päättyi äitiysloman alkaessa). Miehellä on vakituinen paikka.

Mies on ollut kahden vanhemman lapsen kanssa hoitovapaalla 4 kk viimeistellessään diplomityötään ja remontoidessaan uutta kotia (lapset silloin 2½v sekä 1v). Minä taas sain hyvän työtarjouksen, joten järjestely sopi kummallekin. Jos satunkin löytämään hyvän työpaikan kuopuksen ollessa turhan nuori tarhaan, mies voi harkita jäävänsä hoitovapaalle myös kolmen lapsen kanssa riippuuen hänen omasta työtilanteestaan.

Mies tienaa hieman minua enemmän, mutta kiitos progressiivisen verotuksen nettopalkka on lähes sama.

Edellinen tarkoitit varmaan, että näin homma toimii TEILLÄ ehdottomasti parhaiten :).
Ihmettelen vain, että mitä merkitystä äidin kotona vs. isän kotona ololla on jotta voidaan luoda turvalliset ja pysyvät puitteet?

Olen kotona koska haluan olla rakkaan lapsemme kanssa niin paljon kuin mahdollista. Olen jo kerinnyt olemaan monenlaisissa työpaikoissa riittävästi, jotta maltan kitkuttaa kotona nämä muutamat vuodet. Lapsen kanssa vaan on niin ihanaa olla että en halua menettää sitä aikaa. Mulla on vielä hiukan parempi palkkakin kuin miehellä, mutta kiristetään vyötä sitten jos tarvitsee.

Jäin kotiin hoitamaan lapsiani, koska
- täysimetin heitä 6 kk ikäisiksi
- olin leipiintynyt työhöni ja halusin breikkiä
- tykkään olla kotona
- halusin nähdä lapsieni kehittyvän (työelämässä ollessa puolet näkemättä)
- mies ei halunnut tulojensa putoavan, eikä siis halunnut jäädä kotiin.

1. Vanhempainvapaalla on äiti koska isä opiskelee ja molemmat haluamme että opinnot edistyvät mahd. nopeasti.
2. Hoitovapaalle jään minä eli äiti koska pidän kotona olemisesta ja taloudellisesti siihen on pieni mahdollisuus.

meillä minä eli äiti olin kotona lapsen ekat 1v8kk, sitten isä hoitovapaalla 2kk, sitten vuorostani taas minä 2kk ja poika meni päiväkotiin täytettyään 2v. Tämä järjestely sen takia että isäkin ilmaisi halunsa olla kotona pojan kanssa enkä minä kyseenalaistanut asiaa missään vaiheessa.

Meillä tulot melko samat eli sekään ei "estänyt" moista ratkaisua, kuten joissakin perheissä. Arkinen yhteisaika teki tosi hyvää isän ja pojan suhteelle, vaikka aikaisemminkin isä oli kotipiirissä melkeinpä kaiken vapaa-ajan ja osallistui lapsen elämään ja kasvatukseen. Lisäksi mies ymmärsi mitä on olla lapsen kanssa kotona päivät pitkät; ei se sitten ihan lomaa vain ollutkaan :-)

Minä en ymmärrä sitä äitiyden ympärille verhottua mystistä viittaa, ihan kuin isät eivät voisi hoitaa lapsiaan siinä missä äiditkin. Isätkin kunniaan!

Alkuperäinen kirjoittaja pilkun viilausta:
Edellinen tarkoitit varmaan, että näin homma toimii TEILLÄ ehdottomasti parhaiten :).
Ihmettelen vain, että mitä merkitystä äidin kotona vs. isän kotona ololla on jotta voidaan luoda turvalliset ja pysyvät puitteet?

Jep, kyllähän se on niin että äiti ja vain äiti voi tarjota lapselle parasta hoitoa ja jos äiti ei jää kotiin about viideksi vuodeksi ja uhraa uraansa ja kaikkeaan lapsen takia niin tämä on huono äiti ja kadotukseen tuomittava ;)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Jestas mitä jeesustelijoita sitä onkaan. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei tuon superäidin kannattaisi ehkä yleistää kuviota. Mikä toimii yhdellä ei toimi ehkä kaikilla muilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nevilla:
Perheessämme siis kaksi lasta 4,5 v ja 0,5 v. Tässä syyt siihen, miksi minä äitinä olen vanhempainlomalla eikä isä:

1. Vaikka mies rakastaa lapsia, hän on itse sanonut, että hän on parempi isä työssäkäyvänä kuin että pitäisi olla isä lapsille 24/7 viikon jokaisena päivänä.

.

Voi elämän kevät. Minäkin olen ihan samaa mieltä, olen parempi äiti kun pääsen töihin lepäämään vanhempainvapaan jälkeen, piste. Aika hövelillä argumentilla olet kotiin jäänyt :)

Yhteistyössä