G: lasten synttäreiden vierasmäärä + kodin neliöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunhan mietin

Vieras
Kuinka paljon teillä on ollut maksimissaan vieraita lasten synttäreillä kotonannne ja kuinka paljon teillä on neliöitä asunnossanne? Meillä on 88 neliötä (kerrostalo). Omaa pihaa ei siis ole. Lasitettu parveke löytyy, mutta koska synttärit ovat loppusyksystä, ei parveke välttämättä ole enää hyödyllinen muuta kuin ylimääräisenä jääkaappina!

Läheisiä lapsiperheitä on niin paljon, että nelisenkymmentä vierasta (sis. lapset) olisi listalla. Kaikilla samanikäisiä lapsia. Onko ainoa vaihtoehto jakaa tuo porukka kahtia? Tuossa ei ole vielä isovanhempia ja lasten tätejä perheineen mukana, heille olisi oma juhla.

Mä voisin vuokrata jonkun lähellä olevan kerhotilan, mutta mies pitäisi juhlat mieluiten kotona.

Nelisenkymmentä lapsivierasta. Siis hä?! Ei kukaan noin paljoa kutsu, sehän olisi mahdottomuus pitää homma kasassa ja huolehtia kaikien turvallisuudesta. Kyllä meillä on aina lapselle annettu lukumäärä kuinka monta saa kutsua ja lapsi valitsee. Eilen juhlittiin pojan 7v -synttäreitä. Kutsuttuja 7, kuusi tuli ja hyvät oli juhlat.

Meillä kutsutaan suunnilleen sen verran, mitä tulee vuosiakin. Se on oikein hyvä nyrkkisääntö ja näin synttärit pysyy hallinnassa. Kaaossynttärit on monesti niitä kymmenien lasten huuto-juoksupirskeitä. Kivat ja lämminhenkiset juhlat syntyy vähemmälläkin.

Kyseessä olisi siis kolmevuotissynttärit, joissa olisi tietenkin kaikkien lasten vanhemmat paikalla. Lasten vanhemmat ovat siis meidän hyviä kavereita ja heidän lapsensa meidän lasten kanssa saman ikäisiä. Yhteensä (aikuiset+lapset) on nelisenkymmentä. Mukana muutama sylivauva.

Lukumäärältään Aika lailla saman verran olisi lapsia kuin yhdessä perhekerhossa, jossa käydään. Lisänä vaan olisi lasten isät myös paikalla (ja siis eri lapset kuin kerhossa). Tuo kerho on talossa, joka on meidän kämppää vähän pienempi.

Mä en laskisi asunnon makuuhuoneita, keittiötä ja kylppäreitä vierastiloiksi eli laskisin vierasmäärän sen mukaan, paljonko lastenhuoneisiin mahtuu lapsia ja olohuoneeseen aikuisia. Yleensä kun porukka haluaa olla yhdessä eikä ripoteltuna kahvikuppeineen pitkin asuntoa.

Lasten kaverisynttäreillä meillä on ollut niin monta kutsuvierasta kuin on mahtunut ruokapöydän ääreen syömään. Kaverisynttäriaikaan mulla oli 8:n hengen ruokapöytä, joten lapset saivat kutsua 7 kaveriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26995481:
Mä en laskisi asunnon makuuhuoneita, keittiötä ja kylppäreitä vierastiloiksi eli laskisin vierasmäärän sen mukaan, paljonko lastenhuoneisiin mahtuu lapsia ja olohuoneeseen aikuisia. Yleensä kun porukka haluaa olla yhdessä eikä ripoteltuna kahvikuppeineen pitkin asuntoa.

Hyvä pointti. Meillä keittiössä kyllä osa söisi, joten sen voi laskea, mutta toisessa makkarissa ei kyllä yleensä leikitä, kun ei ole tilaa.

Pitäisi vaan päättää, että katsiiko vieraita vai lisääkö toisen päivän. Ei olla siis koskaan vielä pidetty synttäreitä lapsille ja pitkään ollaan haluttu kutsua samaan aikaan joitain ihmisiä kylään, ja nyt sitten synttäreiden varjolla olisi mukava kutsua porukkaa kylään. Lapset siis leikkisivät ihan vapaasti ja syöminen olisi napostelupohjalta pääasiassa. Pitkämatkalaisia ei ole yhtään.

Miten aikoisit pitää homman kasassa 40 vieraan kanssa? Todennäköisesti 3v jopa säikähtää moista tapahtumaa. Sulla ei mitenkään jää aikaa jutella vanhempien kanssa ja jos et lisäapuja hommaa niin et ehdi tarjoiluakaan hoitaa. Onko sulla astioita neljällekymmenelle? Mieti nyt vähän, jos sulla ei ole kokemusta lasten synttärien pidosta. Kokemuksesta tiedän, että ihan tarpeeksi hulinaa kymmenen hengen synttäreillä.

Sanon suoraan, että huonot synttärit tulee, jos aiot tunkea talon täyteen väkeä etkä ehdi huolehtia viihtyvyydestä.

[QUOTE="vieras";26996482]Miten aikoisit pitää homman kasassa 40 vieraan kanssa? Todennäköisesti 3v jopa säikähtää moista tapahtumaa. Sulla ei mitenkään jää aikaa jutella vanhempien kanssa ja jos et lisäapuja hommaa niin et ehdi tarjoiluakaan hoitaa. Onko sulla astioita neljällekymmenelle? Mieti nyt vähän, jos sulla ei ole kokemusta lasten synttärien pidosta. Kokemuksesta tiedän, että ihan tarpeeksi hulinaa kymmenen hengen synttäreillä.

Sanon suoraan, että huonot synttärit tulee, jos aiot tunkea talon täyteen väkeä etkä ehdi huolehtia viihtyvyydestä.[/QUOTE]

En siis väkisin ole mitään järjestämässä. Mietin vaan, että eikö kukaan ole järjestänyt mitään synttäreitä, joissa olisi enemmän kuin pari lasta. Johan se tulee jo yhden perheen lapsista. Eihän ylppäreissäkään ehdi välttämättä kaikkien kanssa jutella, mutta silti niihin usein kutsutaan kymmeniä ihmisiä. Toki tulevat ehkä pitkin päivää mutteivät välttämättä.

Lisäksi mulla on mies, joka on tarjoiluista parempi huolehtimaan kuin minä.

Ja sitten tietenkin jokainen vanhempi huolehtii omasta jälkikasvustaan pääasiassa.

Korostan vielä, että munkin mielestä toi nelisenkymmentä kuulostaa tosi isolta määrältä ja tuskin toteutuu, mutta en nyt ihan ymmärrä, että se olisi noin katastrofaalista. Ulkopuolisen kahvinkaatajan hankkiminen ei ole poissuljettua myöskään.

Vaikka en ole itse järjestänyt lastenkutsuja, niin olen vastaavilla ollut. Eikä ollut ollenkaan katastrofaalista, koska kaikilla lapsilla kaksi vanhempaa mukana.

Kutsutteko erikseen päiväkoti- ja pihakaverit vai menisikö samoilla pirskeillä.. ?? Vierasmäärä vain kasvaisi aikasta lailla.. hmmm.. vuosi sitten 4v. synttäreillä ei vielä ollut ajankohtainen ongelma, mutta nyt on!!!

Ap:lle sanoisin että minä en koskaan mene lapsen kaverisynttäreille mukaan, joten oletan että siellä vahditaan lapsia. Eihän oletus voi olla että vanhempi mene mukaan?

Miksi ihmeessä pitää kutsua noin paljon vieraita?

Tuo "lapset saavat leikkiä vapaasti" on aikamoinen lause jos teillä temmeltää asunnossa kymmeniä lapsia. Ellette ole järkänneet ainoitakaan kaverisynttäreitä, niin kannattaisiko aloittaa vähän pienemmällä määrällä...Mua ainakin hirvittäisi jättää oma lapsi tuollaisille synttäreille missä on noin kamalasti lapsia..

Meillä 140 neliötä ja kerran vietettiin juhlat joissa oli tuo 40 henkeä, ihan pieniä lapsia vain muutama, omia ei ollut vielä. Työtä tarjoilun eteen sai tehdä ihan kiitettävästi, istuimapaikat kaikille järjestyi kyllä mutta tupa oli jos ei täynnä niin paljon enempää ei olisi enää mukavasti sopinut. Suosittelen jakamaan kahteen päivään tai ainakin eri aikoihin jos kaikki samana päivänä.

Tuossa on sekin ongelma että nyt kun flunssakausi on käynnistymässä niin et voi tietää kuinka moni kutstutuista pääsee paikalle.. Kolmasosa voi jäädä tulematta sairauden takia.

Oisko mahdollista kutsua ihmisiä samana päivänä mutta eri aikaan, esim toiset klo 12 ja toiset klo 15. Kertakäyttölautaset peliin.. Kannattaa myös miettiä mahtuukomsulla jääkaappin tarjottavat koko porukalle, voisitko lainata esim naapurin ääkaappia jne..

Ap:lle sanoisin että minä en koskaan mene lapsen kaverisynttäreille mukaan, joten oletan että siellä vahditaan lapsia. Eihän oletus voi olla että vanhempi mene mukaan?

Miksi ihmeessä pitää kutsua noin paljon vieraita?

Tuo "lapset saavat leikkiä vapaasti" on aikamoinen lause jos teillä temmeltää asunnossa kymmeniä lapsia. Ellette ole järkänneet ainoitakaan kaverisynttäreitä, niin kannattaisiko aloittaa vähän pienemmällä määrällä...Mua ainakin hirvittäisi jättää oma lapsi tuollaisille synttäreille missä on noin kamalasti lapsia..

Me siis kutsuisimme, kuten ekassa viestissä sanoin, omia hyviä kavereitamme, joilla on siis samanikäisiä lapsia kuin meidän lapsemme. Lapset luonnollisesti myös tuntevat meidän lapsemme. Kukaan ei tietenkään jättäisi lapsiaan meille ja lähtisi pois!

Kyseessä ei ole tarhakaverit eikä pihakaverit.

Ei siis pidä kutsua noin paljoa, vaan koska tosi harvoin järjestämme mitään, niin olisi mukava kutsua meille tärkeitä ihmisiä kylään.

Tarjoilut olisi sellaisia, joita joko tilataan leipomosta tai tehdään aiemmin. Lapsille lähinnä joku jätskibaari ja keksejä sekä jotain suolasta myöhemmin illalla (esim. lihapullia). Kertikset tietty käytössä.

Mutta kyllähän tuossa varmaan hieman liikaa lapsia olisi kerralla tulossa, vaikkakin edelleen olen sitä mieltä, ettei meno erityisesti eroaisi perhekerhosta, jossa käymme.

Kiitos vastauksista kaikille! Hyvä saada mielipiteitä vierailta ihmisiltä!

Muokaus aiempaan viestiin:
Ei siis ole pakko kutsua noin paljoa, mutta koska tosi harvoin järjestämme mitään, niin olisi mukava kutsua meille tärkeitä ihmisiä kylään.

Yhteistyössä