G: lajitteletko pyykkiä mitenkä?

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Värien mukaan käyttövaatteet: vaaleat, punaiset, tummat. Näille 40 astetta.
Erikseen vaipat (joita ei onneksi ole enää :) ), pyyhkeet, lakanat ym. Näille 40, 60 tai 90 astetta. Yleensä 60 astetta, joskus pesen vaan neljässä kympissä jos ei ole likaisia ja joskus sitten 90 pyöräytys.

minä
Meillä lajitellaan lasten vaaleat ja värikkäät, sitten aikuisilta vaaleat, värikkäät, mutstat. Sitten vielä lakana ja pyyhepyykki erikseen ja samoin päällyshousut (eli farkut tai puuvillahousut erikseen) Pyykkikone pyörii suunnilleen kerran päivässä.

Vähän katon etten nyt sitä uusinta mustaa paitaa laita valkosten kanssa ja aika useesti lakanat tulee pestyä erillään koska käytetää tuplapeittoo yms niin sinne ei muuta mahu kun ne lakanat, muuten heittelen koneeseen vaan.

Rollolainen
vain judogit pesen erikseen. Jos valkoista/ valea pyykiiä onpaljon, siloin eritteklen. Pesen kaikki vaattet 40 eikä värjäänny pyykit 1-2 kerta vuodessa pesen petivaatteet 60 asteessa.

Ihan unohtui edellisestä, pyyhkeet ja lakanat pesen 60-90 asteessa, muut pesuohjeen mukaan. Yleensä kuitenkin 40 asteessa. Valkeat pesen valkopesuaineella ja 60 asteessa jos pesuohjeet sen sallii. Lisäksi tahranpoistoainetta/fairya tahrakohtaan jos epäilyttää ettei se muuten lähde irti. Valkeat on edelleen valkeita...

Mies lajittelee kaikki värien mukaan.Vihreet,keltaiset jne.

Mä taas aiemmin vaan lajittelin värilliset ja valkoiset.
Nykyään laitan mustat,valkoiset,punaiset/oranssit ja ruskeet samaan ja sitten muut värit sekaisin samaan.

Värien mukaan, tummat 40-50 asteessa, omalla aineella. Sitten kirjavat (jotka siis eivät sovi valkoisten/tummien mukaan) 40-60 asteessa. Ja sitten ihan valkoiset, 60-90 asteessa, pyyhkeet pyörii yleensä 90 väristä riippumatta.. :snotty:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
mustat
tummat ruskeat / tummansiniset
siniset / vihreät
punaiset
keltaiset / oranssit
vaaleat / valkoiset

Liinavaatteet ja pyyhkeet tummissa ja vaaleissa.
Takit / haalarit ym pihavaatteet erikseen.
oletko toinen minäni? Lisään vielä et myös pesulämpötilat tuohon soppaan mukaan huomioiden. Täydellistä!

Äiti kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
mustat
tummat ruskeat / tummansiniset
siniset / vihreät
punaiset
keltaiset / oranssit
vaaleat / valkoiset

Liinavaatteet ja pyyhkeet tummissa ja vaaleissa.
Takit / haalarit ym pihavaatteet erikseen.
oletko toinen minäni? Lisään vielä et myös pesulämpötilat tuohon soppaan mukaan huomioiden. Täydellistä!
Samma här!

jeppe
Meillä on kolme pyykkikoria: vaaleat 40, tummat 40 ja kaikki 60 astetta (käytännössä pyyhkeet, lakanat ja osa vauvapyykistä sekä vaipat). Se on sitten toinen juttu, mikä mun tai mieheni mielestä on vaaleaa ja mikä tummaa :) Usein erottelen vielä punaiset tai muuten värjäävät omaksi koneellisekseen kun laitan pyykit koneeseen. Systeemin olen havainnut käteväksi, vajaa kolmevuotiaskin osaa yleensä laittaa vaatteensa oikeaan laatikkoon.

Olen lainannut vauvanvaatteita muutamalla ystävälleni ja kun ne on palautettu, tiedän kyllä tasan ketkä ei ole erotelleet pyykkiään... Kyllä ne ajan mittaan harmaantuu! Äitini myös pesee pyykit sekaisin ja sen huomaa vaatteista.

Värien mukaan enimmäkseen.

Pinkit keskenään, mustat keskenään, valkoiset keskenään, muut värilliset keskenään värien mukaan (siis vaaleat, voimakasväriset erikseen).. Ja lakanat keskenään. Samoin harsot keskenään 90 asteen pesussa.

Yhteistyössä