G: Kuuluisiko isyystestin olla kaikille pakollinen?

• Viestiketjun aloittaja Gallupisti
  • Ensimmäinen viesti
Gallupisti
Tulisiko isyys selvittää aina dna-testein, syntyi lapsi sitten avioliittoon tai ei? Vaikka molemmat vanhemmat olisivat sitä mieltä, että testaaminen on turhaa?

Miksi ei, miksi kyllä?

No miksi helkutissa pitäis tuohon tuhlata aikaa ja rahaa? Varmasti suurin osa lapsista syntyy just sille miehelle kenen kanssa äiti elääkin.

Ja jos on epäilyjä tän asian suhteen niin ko. henkilöt osaa varmaan itse selvittää totuuden.

Saraldo
Ei mun mielestä. Kyllä johonkin pitäisi vielä voida luottaa. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla ne tapaukset, joissa isä kasvattaa tietämättään jonkun toisen lasta. Musta tuo olisi vain turhaa verorahojen käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ei mun mielestä. Kyllä johonkin pitäisi vielä voida luottaa. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla ne tapaukset, joissa isä kasvattaa tietämättään jonkun toisen lasta. Musta tuo olisi vain turhaa verorahojen käyttöä.
Tuollaisestahan oli oikeusjuttukin. Isä ei saanut ruokkojaan takaisin, koska äidin talous ei olisi kestänyt sitä. Se muodosti ennakkotapauksen: petoksen saa tehdä, jos on riittävän köyhä.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Gallupisti:
Tulisiko isyys selvittää aina dna-testein, syntyi lapsi sitten avioliittoon tai ei? Vaikka molemmat vanhemmat olisivat sitä mieltä, että testaaminen on turhaa?

Miksi ei, miksi kyllä?
Ei. Testien pakollisuus perustuisi siihen olettamaan, että ihminen on aina epärehellinen, ellei toisin todisteta. Jos lapsen äiti ja oletettu isä ovat isyydestä yhtämielisiä, ei mitään testejä tarvita. Turhaa yhteiskunnan kuormittamista, koska jos testit olisivat lakisääteisiä, pitäisi niiden olla myös ilmaisia.

Yhteistyössä