G:Kuinka vanhana olette aloittaneet vellin ja perunan?

  • Viestiketjun aloittaja Mirkku
  • Ensimmäinen viesti
Me
aloitettiin juuri tuos iäs potulla.. velli aloitettiin n5kk iäs vai mikäs se suositus onkaan? Niin kannattaa muistaa muuten sitten että anna aina ensin ruoka ja sit vast jälkkäriks hedelmä sosetta et ei laps rupee nyrpistelemään sille ruoalle.. ja kannattaa ensin maistattaa potulla, porkkanalla jne. :) ja sit vast hedelmiä mukaan.
 
no juu
Mä oon aloittaku kaikilla kolmella vasta 5 kk jälkeen. Miksi antaisit? Älä anna vielä, säästyy vauveli masuvaivoillta. Ihan hyvin voit odottaa viel kuukauden. Kyl niitä kiinteitä ehtii sitten syödä loppuelämän.
 
me jälleen..
niin. Ekana päivänä yks t lusikallinen pottua sit lisäät ain ja viikon verran aina yhtä makua kunnes tottuu ja näkee et sietääkö maha kyseistä ainesta.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja no juu:
Mä oon aloittaku kaikilla kolmella vasta 5 kk jälkeen. Miksi antaisit? Älä anna vielä, säästyy vauveli masuvaivoillta. Ihan hyvin voit odottaa viel kuukauden. Kyl niitä kiinteitä ehtii sitten syödä loppuelämän.
:D kuinks niin säästyy masuvaivoilta? eipä meill mitää ongelmia ole ollut.
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja Me:
aloitettiin juuri tuos iäs potulla.. velli aloitettiin n5kk iäs vai mikäs se suositus onkaan? Niin kannattaa muistaa muuten sitten että anna aina ensin ruoka ja sit vast jälkkäriks hedelmä sosetta et ei laps rupee nyrpistelemään sille ruoalle.. ja kannattaa ensin maistattaa potulla, porkkanalla jne. :) ja sit vast hedelmiä mukaan.
Toi on tosi outo ajattelutapa. Mä oon aloittanu kaikilla lapsilla hedelmällä. Ne ei aiheuta läheskään niin paljon masuvaivoja eikä ummetusta kuin peruna tai porkkana. Lisäksi lapsi tottu helpommin lusikkaan kun siitä antaa jotain "hyvää" mitä on kiva maiskutella. Ja kaikille on myös kelvannu kasvikset sitten kun niitä on annettu. Sitäpaitsi äidinmaito on makeaa, vauva on jo tottunut makeaan, jos sitä ajattelet. :D

ap:lle. ei oo mitään kiirettä niiden kiinteiden kans, jos ei juo yli litraa korviketta päivässä.
 
ap
Voisin kyllä kokeilla,arvasin toki että täällä ollaan monta mieltä asiasta :) millon voi antaa marjoja,kun anoppi oli jo vattuja vauvalle syöttämässä eilen niin kielsin kun ei muutakaan ole annettu :D
 
me
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Alkuperäinen kirjoittaja Me:
aloitettiin juuri tuos iäs potulla.. velli aloitettiin n5kk iäs vai mikäs se suositus onkaan? Niin kannattaa muistaa muuten sitten että anna aina ensin ruoka ja sit vast jälkkäriks hedelmä sosetta et ei laps rupee nyrpistelemään sille ruoalle.. ja kannattaa ensin maistattaa potulla, porkkanalla jne. :) ja sit vast hedelmiä mukaan.
Toi on tosi outo ajattelutapa. Mä oon aloittanu kaikilla lapsilla hedelmällä. Ne ei aiheuta läheskään niin paljon masuvaivoja eikä ummetusta kuin peruna tai porkkana. Lisäksi lapsi tottu helpommin lusikkaan kun siitä antaa jotain "hyvää" mitä on kiva maiskutella. Ja kaikille on myös kelvannu kasvikset sitten kun niitä on annettu. Sitäpaitsi äidinmaito on makeaa, vauva on jo tottunut makeaan, jos sitä ajattelet. :D

ap:lle. ei oo mitään kiirettä niiden kiinteiden kans, jos ei juo yli litraa korviketta päivässä.
Se on siun mielestäsi outoa, mutta minun mielestäni on hyvin outoa et annetaan makeaa ensin? sit makeaa sosetta aina vain.. hassua kuinka useasti näenkään sose hyllyllä kun mammat ostaa vain makeita soseita hirveet määrät.. nii joo juu osa tekee itse ruoat mut tiedän monia jotka eivät jaksa tapella vauvan kanssa että se söis niitä ruokiakin niin mennään helpoimman kautta eli makiaa vain kun sitä se syö.. :) siksi mielellään ruaolla aloitetaan jotta lapsella ei ole tietoa niistä hyvistä soseista ja oppii iän myötä et ne on vain jälkiruokia :) mut jokaisella omat mielipiteensä ja tapansa!
 
me
Lisään vielä että soseitahan ei suositella edes aikaisin aloittamaan ja rinnalla syö.. mut jos juo korviketta niin on eriasa, näin meille neuvottu neuvolas ja vanhemmat neuvoneet
 
vierastelija
Meillä peruna aiheutti pojalle ihottumaa. Neuvolasta sanoivat, että peruna aiheuttaa itse asiassa aika usein kaikkea pientä vaivaa. Bataattia suosittelivat sieltäkin perunan sijaan.
 
vieras
Jos ei ole todellista tarvetta aloittaa kiinteitä, älä aloita. Kiinteiden syönti on sottaavaa ja vauvan kanssa saa usein "tapella" syömisen kanssa. Itse pääset helpommalla. Ja on lyhyempi aika siihen, kun vauva voi syödä samaa kuin muut.
 
shihtzu
Meillä alettiin aikalailla 4kk ikäisenä, muutamaa päivää aiemmin. Peruna-porkkanalla aloitettiin ja todella nopealla tahdilla otin uusia makuja ja puolen vuoden ikään mennessä oltiin maistettu kaikki 4 ja 5kk tarkoitetut ruoat.
 
aaa
Miksi kiinteitä? Vellikin on korvikepohjaista joten jos rinnalla, alkaa vellin takia hylkimään rintaa sitten. 6kk pelkkää rintaa ja vaikka 1h välein niin varmasti kasvaa ja on kaikki hyvin. Älkää kiirehtikö. Ja jos maito "loppuu" niin siihen on keinonsa, esim imetyksen tuki ry:n maitolaiturisivulla!!! Ni!
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Ykskään kolmesta ei ole velliä ikinä maistanutkaan (tissilapsia, mitäs ne korvikelitkulla) ja soseet 5-6 kk.
Oliko ihan pakko? :LOL: :LOL: :LOL:
Mitä? Jos lapsi ei syö korviketta, niin en tajua miksi sille pitäisi antaa velliä, joka on melkeinpä täysin korviketta?! Pointtisi oli?
 
vieras
4 kuukauden iästä olemme antaneet vihanneksilla, marjoilla ja hedelmillä "maustettua" maitoa, vähitellen maidon osuutta annoksesta laskien. Perunaa ja viljaa vasta 6 kuukauden jälkeen.
 

Yhteistyössä