G:Kauan autoa pitää lämmittää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tack
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
sen verran että lämpömittari vähän nousee :attn:

Miksi?

siinä vaiheessa on jo varmaa että kylmä öljy kiertää jokapuolella moottoria eikä tule vaurioita.
kovalla pakkasella kun lähtee suoraan ajamaan niin voi tulla "pikku" vikoja, ainakin kuluttaa moottoria todella paljon.
 
Moottoriajoneuvojen joutokäynti on kielletty lailla. Seisovaa ajoneuvoa saa tyhjäkäyttää korkeintaan kaksi minuuttia. Jos lämpötila painuu alle 15 pakkasasteen, saa moottoria käyttää ennen ajon alkua enintään neljä minuuttia.
 
Melkosesta pakkasesta ihmiset näköjään vetäsee auton kylmiltään käyntiin. :o Kyllä mä laitan roikan nokkaan auton heti kun on vähänkään pakkasta. Näin kylmällä annan olla lämmityksessä 2h. Ja silti vähän aikaa käynnissä, ennenku lähen ajamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Moottoriajoneuvojen joutokäynti on kielletty lailla. Seisovaa ajoneuvoa saa tyhjäkäyttää korkeintaan kaksi minuuttia. Jos lämpötila painuu alle 15 pakkasasteen, saa moottoria käyttää ennen ajon alkua enintään neljä minuuttia.

Soita ihmeessä poliisit
 
Lohkolämmitin karsii bensalaskua tuntuvasti

Keskikokoluokan autolla ajava voi vähentää polttoaineenkulutusta jopa 14 prosentilla ensimmäisten 20 minuutin aikana, kun hän käyttää moottorinlämmitintä.

Esilämmitetty moottori kuluttaa jopa puolet vähemmän polttoainetta ensimmäisten ajokilometrien aikana kuin kylmänä käynnistetty moottori.

VTT:ssä ja Test Center Tiililässä tehtyjen testien mukaan yksi kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin vähintään 100 kilometrin ajomatka.

Auton moottorinlämmitin kannattaa ottaa käyttöön jo silloin, kun lämpötila ulkona laskee alle viiden asteen.

Lämmityksen avulla katalysaattorin toiminta tehostuu. Esilämmitys myös säästää autoa, sillä kylmäkäynnistys kuluttaa merkittävästi moottorin osia ja akkua.

Lisäksi kuljettajan on helpompi ja turvallisempi toimia liikenteessä, kun auto ja sen ikkunat eivät ole jäässä.
 
Yleensä esilämmitän autoani sähköllä mutta jos se ei jostakin syystä onnistu niin tyhjäkäytän autoa 2-3 minuuttia, käytännössä sen ajan mitä ikkunoiden rapaamiseen menee.

Alussa ajelen rauhallisesti ja vältän äkäisiä kiihdytyksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sareiv:
Melkosesta pakkasesta ihmiset näköjään vetäsee auton kylmiltään käyntiin. :o Kyllä mä laitan roikan nokkaan auton heti kun on vähänkään pakkasta. Näin kylmällä annan olla lämmityksessä 2h. Ja silti vähän aikaa käynnissä, ennenku lähen ajamaan.

joskus on pakko, ei joka paikassa ole tolppaa, kuten esimerkiksi kapan pihassa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeeesh:
Alkuperäinen kirjoittaja sareiv:
Melkosesta pakkasesta ihmiset näköjään vetäsee auton kylmiltään käyntiin. :o Kyllä mä laitan roikan nokkaan auton heti kun on vähänkään pakkasta. Näin kylmällä annan olla lämmityksessä 2h. Ja silti vähän aikaa käynnissä, ennenku lähen ajamaan.

joskus on pakko, ei joka paikassa ole tolppaa, kuten esimerkiksi kapan pihassa :)

siis KAUPAN
 
Alkuperäinen kirjoittaja sareiv:
Melkosesta pakkasesta ihmiset näköjään vetäsee auton kylmiltään käyntiin. :o Kyllä mä laitan roikan nokkaan auton heti kun on vähänkään pakkasta. Näin kylmällä annan olla lämmityksessä 2h. Ja silti vähän aikaa käynnissä, ennenku lähen ajamaan.

Meidän entisessä taloyhtiössä ei vaan yksinkertasesti ollut mitään mahdollisuutta lämmittää. Kyllä siinä töihin lähtiessä joka kerta vähän hirvitti kun yhtenä talvena oli monta viikkoa pakkasta yli 20 astetta.. Ja vaihtoehtoja oman auton käytölle ei sillon ollut. Onneksi nykyään on toisin.
 
No kuten tuolla toisessa ketjussa jo on, kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta saada autoa roikkaan, jos näin on niin kylmänä käyntiin ja auto käy sen aikaa ainakin kun skrapaan ikkunat yms.
 

Yhteistyössä