G: joulupukki vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fyht
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fyht

Vieras
Minkä ikäiset lapset teillä on?
Käykö Teillä joulupukki?
Mistä asti on käynyt, jos on?
Miksi ei ole käynyt?
Mitä muuten olette mieltä joulupukkiperinteestä?

Meillä on yksi lapsi. Yksi joulu vietetty lapsellisina ja silloin meillä kävi joulupukki, koska oli halukkaita pukkeja tarjolla. Mietin tänä vuonna tulisiko pukkia vai ei. Helppoahan olisi sanoa, että tontut toi lahjat yöllä kuusen alle.. Kertokaa siis te muut, millaisia joulutapoja tämän osalta teillä on.

Meillä on 3- ja 1-vuotiaat lapset. Pukkia ei ole kotona käynyt. Yksi joulu oltiin mummolassa ja siellä kävi serkkujen takia pukki.
Me ei tilata kotiin pukkia ja ollaan puhuttukin lapsille jo, että joululahjat ostetaan.
Miehen kanssa oli kiistaa viime vuonna, kun hän oli sitä mieltä, että pukkiperinnettä ei opeteta meillä ja minä toista mieltä. Nyt kuitenkin on oma mieli muuttunut, enkä minäkään välitä tota joulupukkihuijausta opettaa. Lapset tietää, mikä joulupukki on ja kaupoissa näkee sun muuta. Mutta kyllä me avoimesti kerrotaan mistä joululahjat tulee ja ollaan niitä yhdessä käyty ostelemassakin. Me tehtiin viime vuonna niin, että aamulla tuotiin kaikki paketit kuusen alle ja siitä päivän mittaan aina availtiin muutama. Tänä vuonna ajattelin, josko piilottelisin niitä ympäri asuntoa ja etsittäisiin aina tunnin parin välein...

Meillä lapset 4v. ja 1,5v. Tulee joulupukki, koska se on lapsista jännittävää ja hauskaa. Eipä siihen sen syvällisempää syytä ole ollut. Muistaakseni kahtena vuonna tätä ennen on ollut pukki. Eli ekan kerran silloin kun esikoinen oli 2-vuotias, hänestä pukki oli tosi hieno juttu, joten ollaan jatkettu perinnettä.

Meille tullee joulupukki lapset 2v 5 kk:tta ja 8 kk:tta. Viime vuona pukki kävi tai pappa oli pukin vaatteet päällä ja niin se on varmaan tänäkin vuona. Minusta joulupukki on ihan kiva juttu ja sehän se on lapsilla joulun kohokohta. Ite tykkäsin lapsena ja antaa perinteen jatkua.

Meillekin tulee pukki. On tullut joka joulu niin kauan kuin minä muistan. Nykyisin vietetään aatto-iltaa mummulassa. Meillä 1v. lapsi, toinen tulossa ja siskon perheessä 3v ja 6v. Minusta on aivan suloista katsella lasten odotusta ja silmistä säteilevää riemua, kun pukki tulee ovesta sisään! Oma lapseni on tosin vielä niin pieni, ettei asiasta sen kummemmin varmaan välitä, mutta odotan kyllä kovasti sitä aikaa kun hänkin jotain asian päälle ymmärtää. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että lapsille kerrotaan joulupukista ja miten hän asuu korvatunturilla, tontut kurkkii ikkunoista jne. Itse olen samanlaisen lapsuuden viettänyt tänä asian suhteen ja en ole kokenut mitenkään traumaattisena sitä hetkeä, kun 8 vuotiaana tajusin, että joulupukki ei olekaan todellinen henkilö. Lämmöllä muistan sitä iloa ja odotusta, kun mietittiin milloin pukki mahtaa tänä vuonna tulla kylään. Mikä on sen ihanampaa kuin lapsen usko joulun taikaan ja joulupukkiin :). Siitä tulee itsellekin oikea joulumieli!

Käykö Teillä joulupukki?
Miksi ei ole käynyt?

Lähes 2v ja muutaman kk ikäinen.
Ei käy pukkia.
Ei haluta pukkia.
En tykännyt pukki jutusta ollenkaan pienenä. Vihasin koko hommaa. Suututti, että vanhemmat yritti *usettaa sillä pukilla vuosia, vaikka tiedettiinkin, ettei se ole totta. Olisiko meidän pitänyt leikkiä, että oikeasti uskotaan, vaikka ei uskottu ihan vain siksi, että vanhemmat haluaa?! Anteeksi, että kuulostan näin tylsältä ja teksti on todella karkeaa, mutta minä olin oikeasti todella pettynyt hommaan ja varmasti tästä tekstistä näkee sen yhä. :(

Toivottavasti omat lapset ei tule pettymään pukittomuuteen, sillä minä en vain siihen huijaukseen kykene. En kuitenkaan usko, että tulevat pettymään. Vaikka itse en uskonutkaan, niin oli se silti kivaa, kun meille luettiin lasten satuja korvatunturista ja pukista. Osasin silti leikistä eläytyä siihen fiktioon ja kuvittelemaan, että millaista se olisikin, jos pukki olisi. :) Kyllähän kaikki pikku tytöt osaavat eläytyä tuhkimoon sun muuhunkin vaikka tietävät sen olevan ihan mahdotonta. :)

Viimeksi muokattu:
Käykö Teillä joulupukki?
Miksi ei ole käynyt?

Käy pukki, lapsi on jouluna 1 v 10 kk ja toinen ihan vastasyntynyt (jos on ehtinyt syntyä...). Viime joulua oli hieman pelottavaa, mutta nyt tietää jo mikä pukki on ja ihastelee pukin kuvia kun näkee niitä lehdissä yms. Mielestäni tämä on ihana perinne ja yhdyn siihen ajatukseen että mikään ei ole ihanampaa kuin nähdä lapsen loistavat silmät kun pukki tulee :) (tätä siis vielä oman kohdalla odotellessa, toki)

Meillä on lisäksi tonttu-perinne niin, että pukki tuo kerralla vain osan lahjoista; muutaman kullekin. Tämän jälkeen lahjat on pakattu kasseihin joita "tontut" käy sitten tuomassa sopivin väliajoin pitkin iltaa; milloin kuusen alle, milloin minnekin. Jännitys säilyy pidempään eikä kaikkia paketteja tarvitse repiä heti auki. Viimeisessä pakettipussissa on sitten lappu että tämä oli viimeinen, kiitos ja hyvää yötä :) Tämä on perinne jota on meidän suvussa jatkettu kuulemma jo viime vuosisadan alusta ja toivon etät se jatkuu tulevillekin sukupolville.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä