G: Jos ystäväperhe kutsuu tai pyytää lapsesi mukaan vaikkapa elokuviin niin kuka maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyn"

Vieras
Pienimuotoinen galluppi
eli jos ystäväperhe pyytää tai kutsuu lapsesi mukaan vaikkapa
elokuviin, hoploppiin tms. niin kuka sinusta lystin maksaa :)

A/ ystäväperhe tietenkin koska he pyysi/kutsui (ei pidä kutsua ja pyytää jos ei ole varaa sitten kustantaa, en minäkään laskua anna vierailleni kun kahvit tarjoan)

B/ maksan tietenkin (sanomattakin selvää) oman lapseni osuuden ja vielä kiitän kun haluavat ottaa minun lapseni mukaan ja huolehtia hänestä

riippuu kutsusta. joskus se tapahtuu niin, että kutsuja sanoo, että lähtiskö teidän ville meidän masan kanssa elokuviin, mä maksan molemmat tai sitten niin että lähtiskö teidän ville meidän masan kanssa elokuviin. jälkimmäisessä maksan mä ja ensimmäisessä maksaa kutsuja

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29868186:
riippuu kutsusta. joskus se tapahtuu niin, että kutsuja sanoo, että lähtiskö teidän ville meidän masan kanssa elokuviin, mä maksan molemmat tai sitten niin että lähtiskö teidän ville meidän masan kanssa elokuviin. jälkimmäisessä maksan mä ja ensimmäisessä maksaa kutsuja

No mutta tuossa kutsuja tekee heti ensimmäiseksi selväksi sen että he maksaa :)

B tietenkin. Se on jo erittäin kivasti tehty, että tarjoavat lapselleni mahdollisuuden päästä mukaan kivaan tapahtumaan tms. Itse tykkään myös pyytää lapselleni kaveria seuraksi kun jonnekin menemme mutta opiskelijana minulla ei kyllä olisi varaa kustantaa vieraita. Varaudun kuitenkin aina siihen, ettei vieraalla lapsella ole rahaa lainkaan mukana ja tällöin maksan hänetkin. Mutta kyllä se kirpasee ja seuraavaan kertaan voipi sitten mennä aikaa.

B-
- mutta toivottavaa on että vanhemmat kysyvät ensin vanhemmilta. Voisin kuvitella tapauksia missä vanhemmat kysyvät lapselta halusta tulla mukaan ja sitten vanhempien ikäväksi tehtäväksi jää sanoa ettei pääse (ei ehkä rahaa tai muuta suunnitelmia tms.

[QUOTE="hey";29868224]B-
- mutta toivottavaa on että vanhemmat kysyvät ensin vanhemmilta. Voisin kuvitella tapauksia missä vanhemmat kysyvät lapselta halusta tulla mukaan ja sitten vanhempien ikäväksi tehtäväksi jää sanoa ettei pääse (ei ehkä rahaa tai muuta suunnitelmia tms.[/QUOTE]

Miksi lapsia pitäisi suojella tämmöisiltäkin, arkielämän normaaleilta asioilta? Ihan oikeasti nyt, ei pidä silottaa kaikkia kuoppia lapsen edestä! Jos nyt joskus ei mukaan pääse niin mitä sitten? Lapsi vetää suun viivaksi ja huokaisee kaverille: "En voi nyt tulla mutta ens kerralla sit ehkä. Hei, mennäänkö keinumaan?"

B

Jos mun kaveri pyytää mua syömään ulos niin en ole koskaan olettanu, että hän tarjoaisi minulle safkat. Totta kai jokainen maksaa omat lystinsä. Eri asia on jos pyydetään jonkun kotiin niin sillon en vie mukana omia eväitä. Sama sääntö tässäkin.

Yleensä se maksaja sovitaan ennen lähtöä. Ja yleensä kutsun muodosta se jo selkiää, onko kutsujan tarkoitus maksaa vai tarjotaanko mahdollisuutta tulla mukaan omalla kustannuksella. Jos pari parasta kaveria kutsutaan elokuviin synttäreiden kunniaksi, niin silloin kutsuja maksaa ja ostaa jopa leffaherkut.

B

Jos mun kaveri pyytää mua syömään ulos niin en ole koskaan olettanu, että hän tarjoaisi minulle safkat. Totta kai jokainen maksaa omat lystinsä. Eri asia on jos pyydetään jonkun kotiin niin sillon en vie mukana omia eväitä. Sama sääntö tässäkin.

Vähän OT, mutta kävin viime kuussa kamujen kanssa lounaalla. Toisten vielä ruokaillessa lähdin vaihtamaan vauvalleni vaippaa. Palatessani yksi kavereistani oli pyytänyt laskun ja maksanut kaikkien ruoat. Minusta oli eleenä todella kiva.

Meidän ystäväpiirissä on itsestään selvyys et jokainen maksaa itse.
Ei näitä viihdykkeitä tarjota kellekkään.

Jos ei ole siihen hetkeen rahaa lähteä niin kyllä kertovat enkä suutu moisesta.
Kävimme laivalla lasten kanssa ystäväni kanssa ja kaikki maksoi omansa.

Tää on toisaalta huvittavaa, koska jos kaveri pyytää mun lapsen mukaansa jonnekkin, totta kai maksan sen (mukisematta ja se on itsestäänselvyys mulle) ellei sitten kaveri kerro maksavansa. Mutta aina kun ITSE pyydän kaverin lapsen mukaan, olen sitä mieltä että mun kuuluu se maksaa. :D Että että. Otapa tässä selvää mun mielipiteestä. :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mulla vähän sama kuin Pippurilla. Eli jos itse kutsun jonkun lasten kaverin mukaan niin varaudun maksamaan myös kaverin kulut. Ja jos taas meidän lapset kutsutaan mukaan niin pistän omat rahat mukaan ellei toisin ole sovittu. Tosin lähes poikkeuksetta kutsujat ovat maksaneet mutta en oleta sen tapahtuvan automaattisesti.
Itseasiassa jos joku viitsii lähteä vaikkapa hoploppiin muksujen kanssa niin voisin maksaa omani lisäksi sen viejänkin lapsen lipun. Ihan siitä ilosta ettei mun tarvitse viettää montaa tuntia hoplopissa ;)

[QUOTE="Pippuri";29868289]Tää on toisaalta huvittavaa, koska jos kaveri pyytää mun lapsen mukaansa jonnekkin, totta kai maksan sen (mukisematta ja se on itsestäänselvyys mulle) ellei sitten kaveri kerro maksavansa. Mutta aina kun ITSE pyydän kaverin lapsen mukaan, olen sitä mieltä että mun kuuluu se maksaa. :D Että että. Otapa tässä selvää mun mielipiteestä. :D[/QUOTE]

Kuulostat sivistyneeltä ja miellyttävältä ihmiseltä.

Näin mun mielestäni kaikki järjestyy nätisti. Kun on itse valmistautunut maksamaan ja toinen maksaakin sitten vapaaehtoisesti, voi vain ilahtua ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Versus se että kaikki kyttäisivät naama norsunsynnyttimenä ettei vaan kukaan hyödy toisesta liikaa.

Nyt tässä kysymyksessä valtaosa vastaa, että B, eli itse maksavat oman lapsensa leffaan.

Joskus aiemmin kysyin, miten toimia kun pyysin tuttavaperheen lasta mukaamme reissuun Vuokatin Angry Birds -puistoon päiväreissulle. Silloin lähes kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että mitäs kysyit ja sen takia itse maksan (no, tämän lapsen äiti oli kyllä laittanut rahat mukaan...)

No apua taas.
Jos itse kutsuisin jonkun lapsen koko perheemme kanssa leffaan, en kehtaisi tehdä muuta kuin maksaa, koska tosiaan itse on kutsuttu ja jos meidän perheen kanssa tulisi, olisi hän ikään kuin lainalapsi ja samanarvoinen omiemme kanssa.

Jos taas oma lapseni kutsuttaisiin, en kehtaisi olla laittamatta leffalipun ja herkkujen verran lapselleni rahaa mukaan.

Itse siis olen kutsunut lainalapsia vain jos olen tarjonnut. Kutsu on ollut teatteriin, parillekin lapselle.

Jos taas lapset sopivat keskenään leffaan tai ostoksille menosta keskenään, niin kukin maksaa omansa.

Oma lapsi on kutsuttu joskus perheen mukaan ja olen maksanut itse lipun.

(Itsetunto-ongelmia minulla kun toimin näin vai ihan normaalia?)

B

Mutta mua ei haittaa vaikka lasten laverit olis meidän mukana ja kustannettais heidätkin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä