G: Häiden kustannus arvio, vieraiden määrä yms

  • Viestiketjun aloittaja Sallukka
  • Ensimmäinen viesti
Sallukka
Aattelimpas kysästä teiltä, jotka olette jo purjehtinut avioliiton satamaan, että millaiset häät teillä on ollut, kuinka kalliiksi ne on tullut, paljon vieraita,yms
Kiitos jo etukäteen. :)
Meillä täällä on ollut vasta puhetta häistä, mut ukko ei ole viel oikein lämmennyt ku se on niin kallista lystiä :(
siksi kyselenkin teiltä, että millasia häitä teil on ollut ja miten saa kustannukset mahd. pieniksi, mutta ei kuitenkaan niin että tärkeä päivä siitä kärsisi..
 
Sannin äiskä
Meillä oli aika suuret häät (aika suuret suvut molemmilla ja paljon kavereita), kaikenkaikkiaan paikalle pääsi kaksi sataa. Kyllähän niitä kustannuksia tuli aika paljon vuoden mittaan, mutta paljon pystyi karsimaan omalla työllä. En kyllä muista tarkkaan kuluja, mutta taitanee olla siinä 5000-7000 euron paikkeilla. Juhlien arvokkuus ja ainutlaatuisuus eivät kärsineet ollenkaan, vaikka paljon säästimme itse tekemällä - olenkin itse aika pikkutarkka.

Askartelin itse koristeet, kutsut, ohjelmalehtiset, kiitoskortit ym. ja pitkän aika välin aikana, ettei tullut kiire eikä hermo mennyt. Hääbooliviinejä teimme itse ja ruokailu ja muu tarjoilu järjestettiin aika pitkälti suvun huippukokkien voimin. Ruuan hinnassa säästi siten varmaan puolet. Bändi meillä oli myös suvusta ja saatiin suht edullisesti. Kannattaa siis kysellä kaikki mahdolliset suvun lahjakkaat!

Meillä oli siis aika perinteiset suuret tanssihäät, joissa väki viihtyi aamuyöhän asti ja hauskaa oli. Itse poistuimme paikalta puolenyön aikoihin hääyön viettoon... Nyt kohta kaksivuotishääpäivä tulossa ja mukavia muistoja herätti hääalbumit, joita muutama päivä sitten selailin.

Mukavia hääsuunnitteluhetkiä! Nauttikaahan jokaisesta vaiheesta, vaikka pitkää pinnaa saattaa välillä tarviakin. :)
 
Sarita-80
Meillä meni häihin n. 4000e. 100 vierasta ja tanssihäät.
Itse tehtiin kutsut, kahvileivät, koristeet, karkit, viinit ja kiitoskortit. Ompeleva sukulainen teki hääpuvun edullisesti, miehelle ostettiin.
Varsinainen ruokailu oli kallein lysti, n. 2000e.
Bändi vei varmaan n.100-200e.
Hääauto oli tuttavan, joka itse ajoi autoa eikä paljon maksua perinyt.
Tuossa hääpaikassa ja pitopalveluissa kannattaa tehdä hintavertailuja sillä erot voivat olla todella suuret (samoin laatu).Meillä siis kaikki kuului henkilömäärän mukaan yhteen könttiin eli ruokailu, pitopalvelu ja juhlapaikka sekä siivous n. 20e/hlö. Ja ruokailuun kuului alkuruoat, pääruoka, juomat ja hääkakku + kahvit.
Valokuvaus oli n.150e (saattoi olla aika tyyris, mutta oli todella onnistuneet kuvat).
Mitä enemmän tekee itse sitä halvemmalla pääsee.
 
Häät heinäkuussa, vieraita parikymmentä.

Kahvit, loimulohi ja salaatit n. 650 euroa
Mun puvun vuokra 400 euroa
Miehen puku 200-300 euroa
Hääyö 200 euroa
Kampaukset kai 150 euroa
Lasten vaatteet 100 euroa
Alkoholitarjoilu, kai siihenki äkkiä 150 euroa palaa

yhteensä kai 2000 euroa ja hiukkasen voi tietty mennä ylikin!
 
Meillä oli häiden kustannus 1000 mk....häät suunniteltiin sillain että onko tärkeempää yksi päivä kaiken keskipisteenä ja maksaa siitä sitten kauan eteenpäin vai suunnitellaanko häät viimosen päälle edullisesti ja käytetään sitten se raha joka menisi "yhden päivän aikana" jotenkin fiksummin. Valitsimme käyttää rahat fiksummin.

Edullisestikin sai kauniit häät ja vieraita kutsuttiin 15. :D
 
Tiitukka
Häitä ei ole vielä maisemissa mutta sen olen päättänyt että itse teen sen minkä teen ja loput muualta... Kyllä vieraiden(sukulaisten ja ystävien) pitää saada nauttia juhlasta eikä ahertaa juhlien kanssa. Sivusta sellaisia häitä seurasin, eikä ne ollut yhtään kivat... :( :( :(

Mutta jokainen tyylillään..
 
-Muhku
Meillä oli 16 hengen häät ja rahaa meni:

-miehellä oli tumma puku ennestään
-minun puku: mekko-osa äitini n. 20 vuotta sitten siskolleni ompelema, ostin siihen sopivan jakun 500 mk
- sormus äitini vanha vihkisormus, muutostyöt (pienennys + 6 timantin lisäys) 1000 mk
- tarjoiluihin (lohikeitto, sämpylät, kakku, iltapalasalaatit ja -karjalanpiirakat) muistaakseni noin 2000 mk + emännän palkkio (tai sitten palkkio sisältyi jo tuohon)
- matkat Oulusta kotipaikkakunnalleni - häät pidettiin kotonani, noin 500 mk
- kukat .. enpä muista mutta oli aika iso menoerä. Kimppu ja samansävyiset koristekukat kirkkoon alttarikaiteelle + samat kukat otettiin kirkosta mukaan koristeeksi hääpöytään, lisäksi yksi pieni maljakollinen tarjoilupöydässä
- valokuvat kuvaamossa + kaveri kuvasi kirkossa & hääjuhlassa
- kanttorin matkakulut
- kutsujen (tehtiin itse) tulostuspaperit ja postitus ja kiitoskorttien postitus


Edulliset häät oli, alle 10 000 mk reilusti (se oli budjettimme). Kivat juhlat, saimme jälkeenpäin palautetta että olivat juuri meidän näköisemme häät! :D

Plus tietenkin kaupan päälle tuli onnellinen avioliitto.. :)

 
morsian
Sannannaa, en vain oikein ymmärtänyt, että eikö siis kuitenkin morsiuspari ole keskipisteenä, oli ne sitten halvat tai kalliit häät. Meillä tulossa pienet häät.
Joku kirjoitti että ei ole kiva, jos sukulaiset ahertaa juhlien kans (jotain sinnepäin). Onko muilla kokemusta??? Meillä, kun siskot ja mummot auttaa ruokien tekemisessä ja kaippa joku sukulainen juhlissa häärää ja hoitaa juttuja. Ei ole varaa ulkopuoliseen apuun, mutta nyt rupesi tuo kommentti huolestuttamaan....
 
Meillä tulee olemaan häissä kaikki kynnelle kykenevät sukulaiset apuna... Tietysti. Miten vaan saadaan kustannuksia pienemmiksi. Toki yritän mahdollisimman paljon saada aikaan itse ja kaason & morsiusneitojen kans, mutta ulkopuoliseen apuun kun menee ihan tuhottomasti rahaa, niin mieluummin tekee sitten itse sen verran kun osaa.. =)
 
Sarita-80
Kyllä musta olis kiva olla avuksi jonkun häissä.. Ja silloin kun pyydetään niin voihan aina kieltäytyä, jos siltä tuntuu.. Tuskin kukaan kaataa omien häidensä järjestelyä yksin jonkun niskaan, talkoilla ne tehdään!! =)
 
Viivin äiti
Meillä häät tuli maksamaan vain jotain 1000 euroa. Teimme kaiken mahdollisen itse ja muutkin yritimme saada mahdollisimman edullisesti.

Häät pidettiin helluntaiseurakunnan temppelillä, josta ei ymmärtääkseni tarvinnut maksaa vuokraa ainakaan paljoa. Anoppi teki ruoat ja ystäväni kampauksen. Itse väkersin kutsukortit ja tiaran sekä koristeet. Meikinkin tein itse ystäväni avustuksella.

Häämekko vei varmaan suurimman osan budjetista (n.300 euroa). Vuokrasin sen morsiusliikkeestä ja halusin satsata siihen, koska olen aina halunnut olla kaunis morsian.

Esiintyjinä oli ystäviemme bändi, joka soitti ilmatteeksi. Keittiön väki koostui myös tutuista, jotka eivät huolineet palkkaa vaan halusivat antaa "palveluksensa" häälahjana. Valokuvat maksoivat aika paljon, koska kävimme otattamassa ne aika kalliissa valokuvaamossa (olin asialla niin myöhään ettei muut valokuvaamot enää ehtineet saada meille aikaa). Häitä videokuvasi mieheni tädin mies, joka ei vaatinut palkkaa.

Emme tarvinneet häämarssin soittajaa, koska häämarssi soitettiin CD:ltä ( Se oli muuten kaunis Sarah Brightmanin Padré e figlio ). Kukkakimppuni koostui jostakin isosta lehdestä, jonka "päälle" oli aseteltu viisi gerberaa sekä joitain kauniita ruohoja. Se oli edullinen ja kaunis kimppu. Heittokimppu oli aivan pieni kimppu, jossa oli ruusu ja morsiusharsoa. Nuo kimput tulivat maksamaan varmaan jotain 20 euroa tai vähän enemmän.

Hääautona oli mieheni veljen bemari ja veli myös kuskasi meitä. Häämatkalle emme lähteneet ja hääyönkin olimme ihan vain kotona. Pienellä budjetilla siis pääsee.

Vieraita oli kutsuttu 200, mutta paikalle tuli vain n. 150.
 
Lilja79
rahaa kului n. 7000£ suurimman osan tästä vei tietysti ruoka ja juomat! Vieraita 120 ja tanssihäät oli kyseessä.

Meillä oli tossa budjetissa mukana ihan kaikki, niin vaatteet, sormus, meikit, kampaajat kuin ruuat, juomat, valokuvaus, bändi, askartelutarvikkeet ja muut!!

Tein mahd. paljon itse ystävien avustuksella. Itse hääjuhlaan olimme palkanneet "tuttavia" (vanhempien työkaveri vastasi juomista ja pari tuttua tyttöä lapsista) huolehtimaa eri asioista, jotta sukulaiset ja ystävät saisi nauttia juhlasta.
Poikkeuksena tästä kaaso ja bestman jotka huolehtivat illan ohjelmasta ja juonnosta. Pari ystävää oli lupautunut ottamaan mahdollisimman paljon kuvia, mutta tämä ei kuitenkaan heidän juhliaan häitannut.
 
-Ninnuli-
meillä oli vieraita n.40 kustannus arvio jää alle 1500€ ehkä noin 1200€ en oo vielä(kään) laskenut tarkkaan.

Kulut:
-Mun hääpuku 200€ (ostin omaks kirpparilta ja on juuri sellainen mitä olen aina toivonutkin, oikein prinsessa mallinen), kengät,pussukan, hanskat lainasin...
-Kampaus ja meikki tuttavalta häälahjana 0€ (jos se ei ois meikannut niin oisin ite vaan jotain vähän laittanut...)
-Miehen puku+kengät 74€ (vuokra)
-Pitopalvelu 450€ (saatiin hiukka halvalla..mummon tuttu oli)
-Paikan vuokra 155€ ja oli tosi tunnelmallinen paikka (äiti makso häälahjana)
-Boolit sitten maksoi jonkun verran mutta ylipuolet juomista jäi, joten turhaa niitäkin hommattiin niin paljon...
-Viihdykkeenä oli musaa levyilta ja karaokee 0€ (tuttavan vehkeet)
-Kortit tein itse
-Hääkuvat saatiin lahjax, kuten myös kiitoskortit joihin ois muuten pieni omaisuus uponnut..
-Hääyö makso 120€ ja oli mahtava saunallinen sviitti...
-Tyttäremme ristiäiset oli samalla joten kaksi juhlaa yhden hinnalla (siinäkin säästöö)
-Hää-autokin oli valkoinen mersu, tuttavalta lainassa...


Olikohan siinä nyt kaikki...?

No mutta siis sain itselleni sopivat, ihanat häät, pienellä vaivalla ja pienellä budjetilla! Pikku hiljaa aina osteltiin tarvittavia, hääpuku esim. ostettiin jo syksyllä ja viinaksia pikku hiljaa... Häät oli siis 27.3.04

 
piitu1981
Meidän viimekesäisissä häissä oli 130 vierasta tai vähän ylikin. Ruokaan (pitopalvelu)meni 2500?, ja se olikin isoin kustannus. Meidän sormukset yhteensä 650?. Puku jotakin 400?, tarkkaa summaa en muista. :ashamed: Koristeet, kutsut, karkit, häätyyny jne.. mitkä oli mahdollista tehdä itse, tehtiin omin voimin. Varmaan summa pyörähtää meilläkin 5000?. Onneksi meillä oli säästössä rahaa, niin ei tarvinnut ottaa lainaaa, enkä kyllä olis ottanutkaan. Hääauto (60-luvun jenkki) meillä oli omasta takaa, niin ei onneksi tarvinnut vuokrata sitä.
 

Yhteistyössä