G: Ensimmäinen sana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milloin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tyttö on vähän vajaa 9kk ja on jonkin aikaa sanonut ""äitti äitti"" mut oon ajatellut ettei vielä näin aikasin sanoja tulis.. saattaa siis kuitenkin olla mahdollista ;) Hän ei vielä kovin paljoa liiku joten sanoja kuitenkin varmaan tulee suht aikaisin. Kova on höpöttämään.

esikoinen sanoi 10 kk iässä: EI, PAPPA (siis pappaa osoittaen), ÄITI ja PALLO
kuopus on nyt 11 kk ja selkeitä sanoja ei ole toistaiseksi kuulunut. sanatapailua kyllä, mutta ei mitään tarkoituksenmukaista

Meillä itsenäisyyspäivänä poika sanoi Poppa ja osoitti kynttilää. Aijemminkin kyseistä sanaa olin kuullut kun lamppua oli katsellut, mutta tuolloin siitä tuli viimeistään merkityksellinen sana. Poika oli tuolloin 9kk. Nyt vuoden iässä on ollut vaan epäselviä mitä, ota, täh? jne ei vielä siis enempää edistystä.

Tyttöni (8kk) on täysin ruotsinkielinen (siis puhutaan hänelle ruotsia) ja hän on hokenut jo pitkään ""äittä"" ja ""vauva"" kuten myös ""mamam"" ja ""papapa"". Tuossa vaiheessa ei siis vielä ole kyse siitä että vauva tietäisi mitä sanoo. Siitähän ne äiti ja mamma-sanat on keksittykin koska ovat vauvalle luonnollisia ensimmäisiä puheen tapaisia ääntelyjä.

Olen kuullut että ne ekat ""mamma"" ja ""pappa"" olis just sellasia (merkityksettömiä?) jotka lähes kaikille vauvoille ekaksi tulee mut kuuluuko äiti niihin?!

Meillä esikoinen oppi melko myöhään ""puhumaan"", ekat sanat tuli siinä vuoden kieppeillä mut vast 2v alko sanoja tulemaan enemmän. Ymmärsi kylläkin hyvin. Nyt on tän tirpan kanssa vähän ihmeissään ;) Äänteitä tulee tosi paljon ja ""juttelee"" jatkuvasti. Ymmärtää myös ainakin jotain; aina kun sanon että ""tule tänne"" niin hän yrittää kovasti nousta konttausasentoon ja kikattelee samalla =) Myös nimensä tunnistaa jne.

Esikolla eka sana oli ""anna"". Mammaa tai pappaa ei tullut ollenkaan.. Äittä sano kans vuoden ikäisenä mut sen jälkeen ei enää ennen ku täytti 2v ;)

Mä oon kans miettinyt, että oliko ne ""äittä"" ja ""äijä"" 8 kk:n iässä jo oikeita sanoja vai vaan jotain samaa kuin mammmaamma ja pappapappa. Joka tapauksessa jotain 11 kk eteenpäin on tullu mun mielestä selvemmin tarkoituksellisia sanoja ja on alkanut selvästi matkia tavuja, siis sanoa ""pa"" kun sanon pallo tai ""pu"" kun sanon pupu.