G: 3v - millaisia leluja, leikkejä, puuhia teillä leikitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3-vuotiaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3-vuotiaan äiti

Vieras
Hei!

Arki esikoisen 3v ja pikkujuniorin kanssa on vienyt mennessään ja nyt huomaan, että taaperolelut lojuvat nurkassa ja ainoastaan 'isompien lelut' on enää käytössä. Siispä jospa nopealla gallupilla saisin vähän vinkkejä, millaisia päivityksiä lelukaappi vaatisi ja mitä kaikkea sitä voisikaan jo puuhata 3-vuotiaan kanssa!

Gallup:
- Millaisia leikkejä teidän 3-vuotias leikkii?
- Millaisesta puuhailusta hän pitää?
- Millaisilla leluilla/tavaroilla ko. pikkukaveri tykkää leikkiä?
- Millaisia leluja/askarteluja tms. itse olette kehitelleet? Ns. edulliset vinkit?
- Millaiset lelut/tavarat/asiat tukevat tällä hetkellä tai voisivat tukea hänen normaalia kehitystään?

...toivottavasti innostutte vastaamaan ja vastauksista löytyisi mun lisäksi ehkäpä joillekin muillekin 3-vuotiaiden vanhemmille vinkkejä yhdessä puuhailuun ja oikeanlaisten lelujen tms. rekvisiitan hankintaan :)

Meillä tällä hetkellä pop on lääkärileikki, tutkii siis pehmolelujaan ja äitiä, rokottaa ja antaa lääkettä. Samoin kauppaleikkiä leikitään paljon. Hänellä on siis lääkärilaukku ja pieni kassakone, jossa rahaa ja muovikortit. Vaikka vihaan näitä muovileluja niin nämä on todella rakkaat ja paljon käytössä.
Palapelejä tehdään ahkerasti, jo vähän haastavampiakin sekä myös luemme paljon myös päiväsaikaan. Kotona emme askartele, hoidossa kylläkin paljon. Kotona piirretään ja muovailuvaha on mieleistä. Nyt saa kolme vuotis lahjaksi viikonloppuna muumi-läppärin, saapi nähdä miten siitä innostuu. Olen tarkoituksella pitänyt tavallisesta tietokoneesta täysin erossa. On kyllä kovin kiinnostunut jo kirjaimista ja numeroista vaikka niitä ei mitenkään akvtiivisesti ole tuputettu. Ja kylpylelut ovat IN, kylvyssä voisi olla niin kauan että alkaa sinertää...:)

lisään vielä kaikenlaiset mielikuvitusleikit jotka saavat alkunsa milloin mistäkin. Saatamme olla sängyllä ja matkustaa laivalla ja onkia valaita merestä. Joskus lähdemme avaruusraketilla kuuhun sopivilla äänitehosteilla. Nämä ovat aivan upeita leikkejä jotka tempaavat vanhan mamankin mukaansa. Musta on erittäin tärkeä että vanhemmat olisivat valmiita ainakin joskus menemään täysin mukaan lapsen maailmaan. Itse nautin siitä suunnattomasti.

Meillä 3 v poika leikkii edelleenkin paljon autoilla. Niillä ajetaan kilpaa, kolareita ja niitä kuljetellaan paikasta toiseen. Värityskirjaa tykkää värittää, samoin piirtäminen on joinain päivinä mahtijuttu. Pelataan muistipelejä ja piikkisiiliä. Sai kolmivuotislahjaksi fisher pricen läppärin, josta opetteli kirjaimet, nyt kirjaimia luetellaan joka paikasta. Mukana laulamisen poika hoksasi kuukausi sitten, joten laulamme paljon ja katsomme titinallea ja fröbelin palikoita. Legot on pop... Kaikenlaista...

Meillä 3.5 v pikkuprinsessa tykkää pukeutua erilaisiin mekkoihin ja hameisiin, käyttää pinnejä ja kaulakoruja. Piirtäminen, vesiväreillä maalaaminen, värittäminen, saksilla leikkaaminen ja palapelien teko ovat mielipuuhia. Potkuautot ovat edelleen kovassa käytössä, niin kovassa, että äiti laittaa ne usein jäähylle. Kauppa- ja ruoanlaittoleikit ovat jokapäiväisiä, samoin tanssiminen. MInä luen tytölle aina iltaisin sadun ja nyt tyttö on alkanut itsekin keksimään satuja. Nukkekodista hän haaveilee, sellaisella hän saa leikkiä nyt kerhossa ja mummolassa. Lääkärileikit ovat myös suosiossa, mutta nukkeleikit ovat jääneet taka-alalle. Mielikuvitusleikit ovat alkaneet, usein tyttö on tuhkimo ja pikkuveli vaikkapa isi ja äiti on mummo. Kaikki prinsessa-aiheiset tavarat ovat in, esim. pussilakanasetti, penaali, lenkkarit, satukirja ja kello. Piirrettyjä tyttö tykkää katsella myös, tällä hetkellä suosikki on Robin Hood -video. Itse en ole juurikaan askarreltavaa kehitellyt, Lehtikeräykseen menevää postia olen antanyt tytön leikellä, jotta hän oppii saksien käytön. Kerhossa askartelevat usein erilaisia juttuja.
Läppärin ajattelin olevan liian vaikea vielä 3-vuotiaalle, mutta 4-vuotis lahjaksi voisi sellaista harkita.

Yhteistyössä