FST5: Kohtu vuokrattavana ja G: Mitä mieltä olet asiasta?

En valitettavasti katsonut kyseistä ohjelmaa, mutta itse asiasta: Kyllä hyväksyn sen, jos ihminen lähtee vapaaehtoisesti projektiin (siis tämä kohtuäiti), eli ei makseta järjettömiä summia (Amerikan tapaan), vaan kulut yms korvataan.
Itse voisin miettiä vuokraavani kohdun, koska meillä km:ja takana niin paljon, että omalla kohdullani tuskin saan enää elävää lasta.
 
vieras
Ensi viikon keskiviikkona taitaa tulla jatkoa ohjelmaan.

Dok: Kadonneet vauvat
YLE FST5 20.30 - 21.30
Yhä useammalla tanskalaisella parilla on ongelmia lapsensaannissa. Jotkut heistä matkustavat ulkomailla unelmaansa toteuttamaan. Siellä heitä odottavat häikäilemättömien bulvaanien markkinat, joilla myydään vauvoja
 
Tästä tulee ilmeisesti vielä jatko-osa, ainakin ohjelma loppui siihen, että epäiltiin erään perulaisen kohdunvuokraajan huijanneen menettäneen vauvan! :/ Tässä ohjelmassa oli pari aika eriskummallista tarinaa..

Eräs vuokraaja puhui, että hänellä ei ollut mitään tunteita kantamaansa vauvaan ja ilmeisesti selvisi hyvin. Mutta toisesta synnyttäjästä mulle jäi mielikuva, että hänelle se oli henkisesti aika kova paikka..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensi viikon keskiviikkona taitaa tulla jatkoa ohjelmaan.

Dok: Kadonneet vauvat
YLE FST5 20.30 - 21.30
Yhä useammalla tanskalaisella parilla on ongelmia lapsensaannissa. Jotkut heistä matkustavat ulkomailla unelmaansa toteuttamaan. Siellä heitä odottavat häikäilemättömien bulvaanien markkinat, joilla myydään vauvoja
No tässähän tämä vastaus tulikin! :flower:

Eli ohjelmassa lähdetään sinne Peruun (ainakin) etsimään tätä yhtä kohdunvuokraajaa joka ilmoitti vauvan kuolleen auto-onnettomuudessa..
 
katsoin!
Katsoin ja huh.. en ikinä pystyis tuohon, itkisin silmät päästäni jos vauva pitäis poijes antaa :(
Kauhia oli se tapaus missä syntyi ne kolmoset!! Aika vanha oli se pariskunta joka ne lapset lopulta sai. Synnyttäjä ois halunnut ne itselleen, mut toisaalta ne kuului kyllä sillä "tilaajalle". Aika kinkkinen tilanne :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja katsoin!:
Katsoin ja huh.. en ikinä pystyis tuohon, itkisin silmät päästäni jos vauva pitäis poijes antaa :(
Kauhia oli se tapaus missä syntyi ne kolmoset!! Aika vanha oli se pariskunta joka ne lapset lopulta sai. Synnyttäjä ois halunnut ne itselleen, mut toisaalta ne kuului kyllä sillä "tilaajalle". Aika kinkkinen tilanne :/
Juu, mun mielestä toi kolmosjuttu oli jotenki surullinen. Varsinkin niiden lasten kannalta ja tosiaan ne "tilaajat" oli erittäin vanhoja ja eihän ne aluksi käyneet edes siellä laitoksella! |O
 
vieras
en pystyisi tuollaiseen,jotenkin tunteettomaan hommaan.kannat 9kk lasta ja pykkäät pihalle,kuin paskalla kävisit.
kyllä mulle odotus on sitä,että sen palkinnon saa lopussa.ja en pystyisi siltikään luopumaan vaikka tietäisin että lapsi ei ole yhtään solulta minun.

mut mukava et on ihmisiä jotka auttaa lapsettomia myös noin,vaikka onkin laitonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Voi ei, mä missasin tän. Olisi ollut mulle tosi tärkeetä nähdä, hö :/
Höh, näkeeköhän noita fst:n ohjelmia netistä? Ensi viikolla tulee tuohon ohjelmaan tosiaan jatko-osaa, mutta se taitaa kertoa niistä "kadonneista lapsista".
 
Oli aika ajatuksia herättävä dokumentti. Lapsettomuutta kokeneena ymmärrän kyllä, että se lapsenkaipuu on ihan hirvittävää. :( Mutta silti, ajatus, että vuokrataan kohtu joltain köyhän maan naiselta liippaa minusta vähän liikaa ihmiskauppaa. Hyvätuloiset ihmiset ostavat toisen kehon käyttöönsä. Nämä naiset kuitenkin joutuvat tekemään myös raskausaikana kaikki ne raskaat kotityöt, hoitamaan jo olemassa olevat lapset. Ravitsemuskaan ei ole paras mahdollinen, ja se on yksi todella merkittävä sikiöön vaikuttava asia. Vaikka he saavat rahallisen korvauksen, onko se kuitenkaan riittävä korvaamaan henkiset ja fyysiset rasitukset? En ihan totaalisesti kohdunvuokrausta kieltäisi, mutta se, että siitä on tullut miljoonaluokan bisnestä, saa multa ihokarvat pystyyn.

Tuli lisäksi aika paha mieli niiden kolmospoikien puolesta. Biologiset vanhemmat olivat aika vanhoja, huijasivat kohdunvuokraajaa, ja olivat välinpitämättömän oloisia (vaikka dokumentissa kuultiinkin vain kohdunvuokraajan näkökulma). Tosi vaikea tilanne, ja kauheaa, että lopulta heidät vietiin kodista, jotka olivat tunteneet koko ikänsä.
 
vieras
Katsoitteko viime viikolla jonain iltana aika myöhään ohjelmaa brittimiehestä, joka "hankki" kolmospojat luovutetuilla munasoluilla ja vuokrakohdulla. Ohjelmassa hän vei 5-vuotiaat poikansa Kaliforniaan tapaamaan äitiään (=munasolun luovuttajaa) ja "naista jonka mahassa te kasvoitte". Kävivät myös hedelmöitysklinikalla katsomassa pakastettuja "sisaruksia". SE oli tosi outoa...

Voin sinänsä ymmärtää miehen lastenhankintatavan, vaikka se aika omituiselta tuntuukin. Olisin varmasti itsekin harkinnut luovtetun sperman käyttöä lapsen saadaksen, jos olisin ikäiseni yksineläjä. Mies vaan tuntui niin omituiselta ja tuo 5-vuotiaiden "alkuperämatka" oli lähinnä kammottava.
 
Mun mielestä sen Tanskalaisen naisen (joka siis oli vuokrattavana) niin sen vuokraus oli hyvin ja asiallisesti hoidettu. Siinähän oli asianajajat ja tarkat paperit tehty ja kaikki oli otettu huomioon, noi muut oli vähän kyseenalaisia..
 
Kunnioitan naista, joka tälläiseen pystyy täydestä auttamisen halusta ilman pahoja taka-ajatuksia. Itsestäni ei siihen olisi.

Jotenkin tuli tästä dokkarista kuitenkin sellainen olo, että siihen oli kerätty surullisimmat tapaukset. Kolmosten tapaus oli kamalin. Niistä "tilaajista" jäi todella kamala maku suuhun. Samoin se, että se on Usa:ssa ja muuallakin jo iso bisnes, tuntuu osittain tunteettomaltakin. Että lasta haluava saa valita vapaasti munasolun luovuttajan, lapsen sukupuolen jne. Lapsi on lahja.

Se Perun sijaissynnyttäjä taatusti valehteli, mut ens viikollahan sen näkee. Jossain muussakin ohjelmassa (taisi olla Dr.Phil) oli joskus sellainen juttu, jossa joku nainen oli huijannut toisilta lasta toivovilta naisilta vain rahaa, eikä koskaan ollutkaan raskaana... :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ja lisäksi tossakin pitäis olla joku ikäraja. Jos herää viisikymppisenä tai jopa yli siihen, et "hei , meil ei oo lapsia, hankitaanpas sellainen", niin se ei ole enää mun mielestä kovin järkevää. Edes sen lapsen kannalta.
Niinpä, kun ne kolmosten tilaajat oli 59 ja olikos se äijä 61 vuotias..
 
Saraldo
En katsonut dokkaria, mutta itse voisin kyllä vuokrata kohtuni. Uskon todellakin, että mulle ei syntyisi siihen lapseen mitään tunnesidettä. Ja solut olisivat tietysti luovutettuja, omia solujani en antaisi samassa yhteydessä ainakaan. Silloinhan lapsi olisi puoliksi minun.
 
Mä ajattelen, etä kohdunvuokraamiseen liittyy paljon eettisiä ongelmia, ja siksikin se varmaan on Suomessa kiellettyä. Ainakin kun näitä juttuja näkee telkkarista, niin Jenkeissä on ihan rahastuksen maku jo niin kohdun vuokraamisessa kuin munasolujen luovutuksessakin. Ehkä sukulaissuhteissa tämä olisi jotenkin järkeen käypää, esim. että sisko vuokraa kohdun siskonsa/veljensä perheelle. Kohdun vuokraaminen on juuri siitäkin syystä hankalaa, että jos käytetään sekä luovutettuja munasoluja että siittiöitä, raskausmyrkytyksen riski tietääkseni heti kasvaa. Ja kun alkioita sitten siirretään useita, on ongelmana monikkoraskauksien riski. Ja kun ne tosiaankin ovat riskiraskauksia. Lähes kaikissa maissa kai kuitenkin lapsen juridinen äiti on se, joka hänet synnyttää, ja sekin tekee asiasta jo hankalan, koska äidillähän on silloin täysi oikeus muuttaa mielensä ja pitää lapsi.
 

Yhteistyössä