Franchising-yrittäjäksi, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen vasta alkanut yöritellä ajatusta omasta yrityksestä enkä poissulje franchising-yrittäjyyttä. Löytyykö täältä ketään jolla on kokemusta? Miltä alalta ja onko kannattavaa vai hommaako siinä vaan itselleen velkataakan loppuiäksi?

Itse aloitin juuri franchising-yrittäjänä, ja tähän asti ollut aika pettymys... Ketju ei esim. ole kouluttanut minua mitenkään vaikka lupasivat ja olen jäänyt aika tavalla oman onneni nojaan.
Varmasti yrityskohtaista mutta tämä ko. yritys olikin nyt aika pettymys, rahat kelpaa kyllä, kumma juttu.

no onpa omituista, luulin et se koulutus automaattisesti sisältyy jo sopimukseenkin. Millaisen alkupanostuksen jouduit satsaamaan? Ei kyllä tulevaisuus ruusuiselta näytä jos ei mitään apua saa, millä perusteella valitsit ketjun?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no onpa omituista, luulin et se koulutus automaattisesti sisältyy jo sopimukseenkin. Millaisen alkupanostuksen jouduit satsaamaan? Ei kyllä tulevaisuus ruusuiselta näytä jos ei mitään apua saa, millä perusteella valitsit ketjun?

Olen kuullut vain hyvää ko. firmasta ja tosiaan joka paikassa luvataan sitä koulutusta jne. Aika tiukan sopimuksen jouduin allekirjoittamaan.
Luojan kiitos ei tarvinnut hankkia mitään liiketiloja tms. kun tuotetta myydään kotoa käsin, mutta silti piti ostaa se aloituspaketti mikä ei näin köyhälle ole ihan halpa...
Lisäksi kun kierrän sitä myymässä niin bensaa kuluu, jouduin ostamaan auton tämän takia ja puhelinlaskut on hervottomia kun asiakastapaamisia pitää sopia - enkä tietenkään ole senttiäkään saanut vielä, mennyt on vaan jo tuhansia.

Osittain tietysti vaikuttaa se että edellinen alueen tämän tuotteen myyjä oli kohdellut asiakkaita aika huonosti eli maino tuotteelta mennyttä, aika uuvuttavaa yrittää palauttaa sitä...
Tekisi mieli lopettaa heti alkuunsa mutta saisin aika hurjat sakot kun olen tehnyt alustavasti vuoden sopimuksen :(

no en mä tuollaiseen lähtisi vaan ihan kiinteää liikepaikkaa olen ajatellut, olisi vaan mukava kuunnella muidenkin kokemuksia, jos vaikka tuttavapiiristä löytyisi. Harmi että joudut toisen jälkiä korjailmaan, tiesitkö tuon etukäteen, meinaan vaan voi olla tosi kova homma korjata mainetta jos sen on kerran menettänyt.

Osa on hyviä ja osa huijariketjuja. Eli täysin mahdotonta antaa vastausta tietämättä tämän enempää. Esim. Mc Donalds on yritys, jossa ketjuyrittäjät ovat menestyneet valtaosin todella hyvin. Kiinteistömaailmassa osa on saanut tehtyä ennenaikaisen eläkkeen, osa taas lapun luukulle. Kotipizzoja on paljon kaupan, joka kielii siitä, etteivät odotukset ole täyttyneet. Toki joukossa on muutamia menestyjiäkin -paljon on liikepaikasta ja itsestä kiinni.

Valmis konsepti helpottaa jos ei ole yrittämisen, tai kyseisen alan, ammattilainen ennestään. Huomiota kannattaa kiinnittää sopimuskauden pituuteen ja franchising- sekä markkinointimaksuihin.

Tietoa yrittämisestä ja ketjuista.

www.francon.fi/

www.franchising.fi/

Jossa oli kuvattu erään suomalaisen franchising-yrittäjän arkea. Raatoi niska limassa henkisen ja fyysisen jaksamisen rajoilla, että sai edes sen verran raavittua kokoon, että pystyi mitenkuten perheen elättämän ja sai maksettua jotain siihen franchising-hommaan liittyneitä kuukausimaksuja. Ei vaikuttanut herkulle.

Mutta eihän yrittäjänä olo ole herkkua muutenkaan. Jos liikepaikka ja tuote ei ole todella hyvät, voi olettaa, että kaksikin vuotta menee niin, että saa juuri ja juuri kulut peittoon, mutta itselle ei juuri palkkaa jää. Kaikille yrittäjiksi aikoville suosittelisin, että ryhtyisitte yrittäjäksi ensin oman työn ohessa eli illat ja viikonloput pyörittäisi yritystä ja katsoo ensin, voiko toimeentuloa jättää sen varaan.

Monilla on sellainen ruusuinen kuva yrittäjyydestä, että heti ostetaan mersu ja työntekijät tekee hommat, itse leikitään toimitusjohtajaa. Sellaista se ei ole pienen, ei välttämättä edes keskisuuren yrityksen yrittäjän elämä. Yrittäjyys on vastuuta 24/7 ja raakaa työtä. Huolta omasta ja työntekijöiden toimeentulosta. Ja jos epäonnistuu, on täysin omillaan, mitään tukia ei saa - eikä saa myöskään puoliso tai kotona asuvat täysi-ikäiset lapset, joiden viranomainen olettaa työllistyvän yrityksessäsi.

No meillä on siivousalan yritys. Ollaan saatu minun mielestä paljon apuja ja neuvoja ja ollaan saatu yritys kannattaamaan niin, että on varaa maksaa meille palkkaa ja tullaan hyvin toimeen. Helpottaa paljon, kun on valmis brandi ja toimintatavat, ettei tarvitse niitä miettiä.

Nyt kesällä mä olen ollut lasten kanssa ja mies on tehnyt meidän molempien hommat. Se piti 2 viikkoa lomaakin ja meillä oli kesätyöläinen sen aikaa. Ollaan nyt oltu vuoden alusta asti franchising-yrittäjinä.

Rukoilijasirkka, kävin tutkailemassa noita franchising-yrityksiä,ja paljonhan niitä olikin. Mutta mitä tarkoittaa kun siellä puhutaan, että esim. yrityksessä koknaisinvestointitarve on 100 000 ja liittymismaksu 20 000, eli pitäisikö olla läväyttää tiskiin heti se 120 000, melko kallista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rukoilijasirkka, kävin tutkailemassa noita franchising-yrityksiä,ja paljonhan niitä olikin. Mutta mitä tarkoittaa kun siellä puhutaan, että esim. yrityksessä koknaisinvestointitarve on 100 000 ja liittymismaksu 20 000, eli pitäisikö olla läväyttää tiskiin heti se 120 000, melko kallista.

Eikse yleensä makseta aina kuukausittain osissa, kunnes se on maksettu. Tai varmaan ihan ketjusta riippuen.

Vastaan vaikkei minulta kysyttykään.

Kokonaisinvestointitarve on tietenkin investointitarve kokonaisuudessaan, sisältäen mm. liittymismaksun. Ja toisin kuin palsta-asiantuntija nyt ohjeistaa, sitä ei makseta kuukausittain tai osissa, vaan yleensä kerralla (valtaosaksi). Tottakai, koska investointi on suurimmaksi osaksi perustamiskustannuksia. Liiketilan kustannukset, remontit, kalustukset, sopimuskustannukset jne. Jos kok.investointitarve on laskettu ja ilmoitettu oikein, se kyllä sisältää tuon liittymismaksun, joka on ilmoitettu erikseen.

Eli 120.000 on kysyjän esimerkissä se summa, johon tulisi varautua. Yksi tapa hoitaa asia on hakea yritysrahoitusta. Tässä kannattaa tutustua http://www.finnvera.fi

Rahoitussopimuksesta sitten riippuu, kuinka lyhennät lainaasi. Usein otetaan esim. ensimmäinen tilikausi lyhennysvapaata.

Ilmaista yrityksen perustaminen ei ole. Tuosta saa suuntaviivoja mitä se maksaa, oli kyseessä fränkkärifirma, tai sitten ei. On myös aloja, jotka eivät ole niin pääomavaltaisia, kuten esim. siivous. Laatutakuu on yksi alan ketju. Siihen pääsee mukaan edullisemmin. Menestys on pitkälti itsestä ja alueesta kiinni. Osa on pärjännyt, osa ei sitten millään.

Alkuperäinen kirjoittaja consultante:
Vastaan vaikkei minulta kysyttykään.

Kokonaisinvestointitarve on tietenkin investointitarve kokonaisuudessaan, sisältäen mm. liittymismaksun. Ja toisin kuin palsta-asiantuntija nyt ohjeistaa, sitä ei makseta kuukausittain tai osissa, vaan yleensä kerralla (valtaosaksi). Tottakai, koska investointi on suurimmaksi osaksi perustamiskustannuksia. Liiketilan kustannukset, remontit, kalustukset, sopimuskustannukset jne. Jos kok.investointitarve on laskettu ja ilmoitettu oikein, se kyllä sisältää tuon liittymismaksun, joka on ilmoitettu erikseen.

Eli 120.000 on kysyjän esimerkissä se summa, johon tulisi varautua. Yksi tapa hoitaa asia on hakea yritysrahoitusta. Tässä kannattaa tutustua http://www.finnvera.fi

Rahoitussopimuksesta sitten riippuu, kuinka lyhennät lainaasi. Usein otetaan esim. ensimmäinen tilikausi lyhennysvapaata.

Ilmaista yrityksen perustaminen ei ole. Tuosta saa suuntaviivoja mitä se maksaa, oli kyseessä fränkkärifirma, tai sitten ei. On myös aloja, jotka eivät ole niin pääomavaltaisia, kuten esim. siivous. Laatutakuu on yksi alan ketju. Siihen pääsee mukaan edullisemmin. Menestys on pitkälti itsestä ja alueesta kiinni. Osa on pärjännyt, osa ei sitten millään.

Niin, mutta sitä varten voi ottaa lainaa, ei kellään varmaan ole semmoisia summia säästössä?
Mä en oo mikään asiantuntija sanonut olevani, mies hoitaa suurimman osan noista rahajutuista, koska mun on vaikea niihin keskittyä. Yritän vaan vastata, kun kysytään, mutta en ole väittänyt, että tiedän.

Itse olen Yrittäjä 4:ttä vuotta ja aivan tyhjästä aloitin. Nyt liikevaihto ennusteen mukaan tänä vuonna 0,5 milj. €
Ei todellakaan ollut alussa helppoa alkaa haalimaan töitä ja vakioasiakkaita, lisäksi kun kaikki karsasataa just perustettua yritystä. Mutta siitä vaan noustiin kovalla työllä ja itsepäisellä eteenpäinmenemisellä, ja nyt näyttää hyvältä.
Että ei se pelkästään franchise-yrittäjillä ole vaikeeta, niillä sentään on ketjun nimi, maine, alennukset, logot, kaikki lomakkeet, valmis brändi ja kaikki muu tulee hopealautasella. Yrittäkää mun yrityksen aloittamista tyhjästä niin luulen että sen jälkeen rakastatte franchise firmoja !!

Itse sorruin lähtemään R-kioski yrittäjäksi.
En voi suositella kenellekään. ( paitsi ehkä pahimmalle vihamiehelle )

Eräässä kokouksessa meitä oli yli kymmenen R-yrittäjää,
joista yksikään ei olisi voinut suositella tätä kenellekään,
Se kertoo jo aika paljon Rautakirjan toiminnasta.

Olen myös lopettanut noin kahden vuoden yrittämisen jälkeen,
velkoja maksan ehkä seuraavat kymmenen vuotta, yli 50 000.

Palkkaa pystyin nostamaan ENINTÄÄN 1500 e kuukaudessa,
Mutta erittäin monta kuukautta vuodesta meni niin että palkkaa
ei pystynyt nostamaan ollenkaan.

Jos pidin viikon esim. kesälomaa, työntekijöiden palkan joutui vielä kaivamaan omasta pussista, kun yrityksen tuotto ei riitä kattamaan edes
9,50 tuntipalkkaa tuuraajalle.
Joka ainoa tunti jonka olin poissa tiskin takaa, tuotti minulle tappiota,
( auki14 tuntia päivässä )

Rautakirja ei ollut valmis neuvottelemaan YHTÄÄN ,että olisi voitu tehdä uusi sopimus, joka takaisi myös yrittäjälle palkkaa työstään.
Olisi pitänyt tehdä VÄHINTÄÄN kahden ihmisen työt,
että olisi jäänyt hätäisesti EDES yhden ihmisen palkka...

En jaksanut enää. Rautakirja lahjoitti lähtiessä yli 20 000 euron velat
hyvin tehdystä työstä. Jo matkan varrella hankittujen velkojen lisäksi.
Ja olivat ensimmäisenä protestoimassa trattaa tästä laskusta.

-Kiitos tästä.

Jaksaminen meni... ja luottotiedot, ja usko yrittämiseen ja francshising kaupan rehellisyyteen, ja aluemyyntipäälliköiden puheisiin ja lupauksiin.

Lukekaa lisää täältä, linkistä löytyy keskustelua Rautakirjan Franchrising yrittämisestä.
Jos ette jaksa lukea koko pitkää viestiketjua, voin kertoa että ketjun loppupäästä löytyy parhaita kommentteja Ärrä- yrittäjyyden kokeneilta ihmisiltä.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8414899

No meillä on siivousalan yritys. Ollaan saatu minun mielestä paljon apuja ja neuvoja ja ollaan saatu yritys kannattaamaan niin, että on varaa maksaa meille palkkaa ja tullaan hyvin toimeen. Helpottaa paljon, kun on valmis brandi ja toimintatavat, ettei tarvitse niitä miettiä.

Nyt kesällä mä olen ollut lasten kanssa ja mies on tehnyt meidän molempien hommat. Se piti 2 viikkoa lomaakin ja meillä oli kesätyöläinen sen aikaa. Ollaan nyt oltu vuoden alusta asti franchising-yrittäjinä.

Olen vasta alkanut yöritellä ajatusta omasta yrityksestä enkä poissulje franchising-yrittäjyyttä. Löytyykö täältä ketään jolla on kokemusta? Miltä alalta ja onko kannattavaa vai hommaako siinä vaan itselleen velkataakan loppuiäksi?
fransing yrittäjä ei oikeasti ole yrittäjä, kun ennen työn antajasi maksoi sulle palkan puhtaana käteen ,nyt ei fransin yrittäjä maksa.sinä maksat kaiken alvit verot fransinin maksun fransingin omistajalle joka on 20 prosenttia sinun ennen veroja tuloksesta,jos olet saanut tilillesisiivouspaikoista 20000 euroo.ottaa fransinomistaja siitä päältä 4000,00joka kuukausi. sulle jää 16000josta maksat sitten alvit bensat, verot vakuutukset nää kaikki on pakollisia. sulle jää aika paljon alle 10000 tuhatta euroo käteen.huonossa lykyssä fransinin omistaja saa enmmän kun sinä,siitä 20000 t.euron kk siivouksesta.sinä voit ylpeillä siitä että olet yrittäjä,mutta ei siihen mitään syytä ole.ja vielä,että alle 10000 euron tulokseen saa siivota jopa 15ttuntia päivässä,jos riittääkään.samana päivänä voi olla aamutöitä ja iltatöitä 10 asti .ja vielä liittymämaksu onko se jo 8000 eurooäillä tulolla se kestää 5vuotta maksaa takaisin.joka kuukausi.Kannattaa miettiä tosi tosi tarkkaan.jos haluaa lopettaa kesken sopimuksen rahoja ei makseta takaisin.itse en ryhtyis.kannattaa ruveta siivoamaan ihan omana toiminimenä.omia paikkoja,EI FRANGSINGIA.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä