Foorumit vääristää kuvaa lastenhoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pieras

Aktiivinen jäsen
04.07.2007
3 825
0
36
Onko kukaan muu huomannut sitä, että rupeaa pitämään asioita, joita ei ennen olisi hyväksynyt, ihan normaalina käytäntönä näitä foorumeita lueskellessa? Esimerkkejä:

Vauvat eivät putoa vahingossa! Jokaikisessä vauvanhoito-oppaassa ja -kurssilla painotetaan sitä, että jo ihan pieni lapsi saattaa kierähtää hoitopöydältä ja tipahtaa, vaikka vanhempi olisikin kääntänyt selkänsä vain ihan hetkeksi. Miksi ihmeessä tämä ei pätisi sohvalla tai sängyllä ollessa?

Eikä se vaatteiden vaihtaminen ja naaman pyyhkiminenkään voi olla niin ylivoimaista. Kyse on kuitenkin tapakasvatuksesta. Ulos ei mennä sotkuisena. Ja miksi ihmeessä likaisen paidan vaihtaminen puhtaaseen on liikaa vaadittu, vaikka oltaisiinkin vain kotona? Sitäkään ei tietenkään opeteta, että sisälle tultaessa pestään kädet...

Mä en myöskään ymmärrä, että miksi jotkut antavat lastensa juosta, tonkia hyllyjä ja syödä kaupassa. Ja sitten pyydetään sympatiaa ja ymmärrystä sille, että kuskataan lapsia ostoskärryjen korissa ja karjutaa kurkku suorana, kun lapsi ei tottele.

Onneksi aina välillä puhun jostakin vastaavasta äitini kanssa, joka sitten saa tajuamaan ettei se todellakaan ole hyväksyttävää.

Siinä olet oikeassa, että foorumit vääristää lastenhoidon kuvaa, mutta päinvastoin kun sanoit. Liian oppikirjamaista on foorumien lastenhoito ja maalaisjärki on kaukana.

No jokainen hoitaa lapsensa niinkuin parhaaksi katsoo. Itse olen saanut täältä joskus hyviä vinkkejä tai uutta näkökulmaa asioihin. Mutta eivät nämä mammojen jutut ole juurikaan saaneet tapojani muuttamaan. Samoin kuin tuskin minunkaan höpinät täällä ovat kauheasti mihinkään vaikuttaneet.

Jokseenkin olen samaa mieltä, mutta sängystä tai sohvalta voi tipahtaa vahingossa. Meidän lapsi tipahti yöllä ja pää ei tietenkään sattunut lattialla olevalle pehmusteelle, joten aivotärähdyksen vuoksi mentiin sairaalaan. Myös sohvalta voi tipahtaa isompikin lapsi. Jos perheessä on vain yksi lapsi, on vahinkojen valvominen helpompaa. Mutta mites jos pyyhit vessassa toisen pyllyä ja taapero sillä aikaa kiipeää sohvalle? Kaikki lapsia ei voi jatkuvasti sulkea pyöreään, pehmustettuun huoneeseen. Meidän 1-v. kiipeää jopa lipastojen päälle ja sohvan selkänojan päälle heti kun äidin silmä välttää. Ei lasta voi kaikilta vaaroilta varjella, mutta hengenvaaroilta tietenkin. Siksipä minäkään en juuri pysty kotitöitä tekemään lasten ollessa hereillä, yötöiksi menee. Mutta oikeassa olet siinä, että sallivuus on lisääntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokseenkin olen samaa mieltä, mutta sängystä tai sohvalta voi tipahtaa vahingossa. Meidän lapsi tipahti yöllä ja pää ei tietenkään sattunut lattialla olevalle pehmusteelle, joten aivotärähdyksen vuoksi mentiin sairaalaan. Myös sohvalta voi tipahtaa isompikin lapsi. Jos perheessä on vain yksi lapsi, on vahinkojen valvominen helpompaa. Mutta mites jos pyyhit vessassa toisen pyllyä ja taapero sillä aikaa kiipeää sohvalle? Kaikki lapsia ei voi jatkuvasti sulkea pyöreään, pehmustettuun huoneeseen. Meidän 1-v. kiipeää jopa lipastojen päälle ja sohvan selkänojan päälle heti kun äidin silmä välttää. Ei lasta voi kaikilta vaaroilta varjella, mutta hengenvaaroilta tietenkin. Siksipä minäkään en juuri pysty kotitöitä tekemään lasten ollessa hereillä, yötöiksi menee. Mutta oikeassa olet siinä, että sallivuus on lisääntynyt.

En mä nyt tarkoittanut sitä, että lapsi ei saisi tipahtaa paikasta, jonne on itse kiipeillyt. Tämä kuuluu asiaan. Mutta jos 6 viikon ikäinen vauva tipahtaa jostakin niin se on ihan vain vanhempien huolimattomuutta.

Siinä olet oikeassa, että foorumit vääristää lastenhoidon kuvaa, mutta päinvastoin kun sanoit. Liian oppikirjamaista on foorumien lastenhoito ja maalaisjärki on kaukana.

Kai me luetaan sit eri asioita ja eri lailla. Mutta mun mielestä oppikirjoissa ei ole kovin huonoja ohjeita.

Ap:llä ei siis kaikesta päätellen lapsia ? Yritäpä päästä parivuotiaan kanssa ovesta ulos saati pihasta kauppaan niin ettei se aamulla kaapista puhtaana otettu paita olisi aivan räjähtänyt. Siihen, että vaihtaa puhtaat paidat kaikille (meidän tapauksessa) kolmelle sottapytylle joka kerran kun ovesta astutaan ihmisten ilmoille (eli vähintään yhdeksän paitaa päivässä, usein olisi 12 paitaa per päivä), on kyllä AIVAN MAHDOTON TEHTÄVÄ, kun on hoidettavana muutkin asiat kuten oma huusholli ja elettävänä elämä. Ja se räkä, jos se roikkuu lapsella, kyseessä on nuha, ja se siis roikkuu pyyhkimisestä huolimatta, koska lapsi ei osaa sitä ryystää sisään päin kuten aikuinen. Sellaista se vain on.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Kai me luetaan sit eri asioita ja eri lailla. Mutta mun mielestä oppikirjoissa ei ole kovin huonoja ohjeita.

On, jos niitä ei osaa soveltaa.
Esim. yrität väkisin opettaa lasta nukkumaan iltaisin kello 7, kun kirja sanoo näin. Yrität väkisin imettää täysimetyksellä, vaikka vauva tarvisi lisäravintoa. Olet paniikissa kun konttaus ei alkanutkaan 7kk ikäisenä.
Noin niinkuin rajusti kärjistettynä. Minä kannatan lapsentahtisuuytta, en oppikirjoja. Kun liikaa luottaa kirjoihin, väsyy siihen mahdottomuuteen.
Oppikirjoissa on hyviä neuvoja, mutta mikään ei ole sellainen, mitä ei oppisi ilmankin ja näin on parempi.

Yhteistyössä