Fobiaa eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkuri

Vieras
Onko täällä ketään, joka olisi päässyt eroon jostain fobiasta joka on päässyt niin pahaksi, että alkaa haitata elämää?

Minulla on koko elämäni ollut yksi fobia, välillä pelko kyseista asiaa kohtaan on ollut pahempi välillä taas helpottanut. Nyt parin viime vuoden aikana on pelko kuitenkin alkanut mennä siihen pisteeseen, että joudun miettimään missä voin liikkua ja missä en. Nään myöskin pahoja painajaisia kyseisestä asiasta.

Tiedän, että asia häiristee myös miestäni, koska hän ei voi ymmärtää pelkoani. Hän yrittää saada minut myös kohtaamaan pelkoni, mutta se on mahdotonta, koska menen silloin paniikkiin.

Eli onko kukaan päässyt näin pahasta pelosta eroon ja millä keinoin. Onko mitään keinoa helpottaa elämää?

[QUOTE="sondersson";24474723]mielialalääkkeet vaikuttaa mulla lieventävästi erilaisiin pelkoihin.[/QUOTE]

mulla taas pahensi fobiaa merkittävästi...
Itsellä on kanssa sellainen fobia joka rajoittaa elämää jonkin verran, mutta olen oppinut elämään sen kanssa, mitään muuta konstia en ole tuohon keksinyt..

Aika hyvin noita voidaan hoitaa terapialla. Se olisi hyvin tärkeää, että miehesi alkaisi ymmärtää ja tukea sinua. Tilanne voisi hoitua jo pelkästään sillä, että voisit vähitellen lähestyä miehesi tukemana pelottavaa asiaa. Eräänlaista siedätyshoitoa siis.

mulla taas pahensi fobiaa merkittävästi...
Itsellä on kanssa sellainen fobia joka rajoittaa elämää jonkin verran, mutta olen oppinut elämään sen kanssa, mitään muuta konstia en ole tuohon keksinyt..

No olen minäkin periaatteessa oppinut elämään sen kanssa, onhan se koko elämäni jo minulla ollut. Mutta nyt vain tuntuu, että se pahenee ja olen alkanut tajuta miten suuri osa tällä pelolla on elämässäni.

Telkkarista tuli juuri ohjelma kun oli ihmisiä joilla fobia, sen sen voittaminen voi onnistua kohtaamalla sen pelon. kannataisi mennä kognitiiviseen terapiaan / ratkaisukeskeiseen terapiaan.

[QUOTE="saara";24474911]Telkkarista tuli juuri ohjelma kun oli ihmisiä joilla fobia, sen sen voittaminen voi onnistua kohtaamalla sen pelon. kannataisi mennä kognitiiviseen terapiaan / ratkaisukeskeiseen terapiaan.[/QUOTE]

en ole täysin koskaan ymmärtänyt mitä ne sielä terapiassa voi asialle tehdä? koska kuitenkin minä ainakin kohtaan sen pelkoni jokapäiväisessä elämässä, mutta ei se mihinkään poistunut ole.. Yleensä mitä enemmän itseä altistaa sille pelon aiheuttajalle niin sitä enemmän se pelko rajoittaa elämää (alkaa välttää paikkoja jossa on pelon aiheuttajia)... Mutta siis en ole koskaan terapiassa tästä käynyt, joten en tiedä vaikka niillä joku kikka 3 olisikin, epäilen kyllä... (itselläni on tämä fobia on ollut ihan sylivauvasta alkaen)

mulla on aika outo pelko/fobia. pelkään ihan hulluna että saan johonkin veritulpan ja kuolen siihen. haittaa jo aika paljon elämääkin kun varmaan tiedätte että tän pelkoni takia en uskalla raskautua enkä käyttää hormonaalista ehkäisyä. haluaisin päästä yli tämän mutta en tiedä miten.

en ole täysin koskaan ymmärtänyt mitä ne sielä terapiassa voi asialle tehdä? koska kuitenkin minä ainakin kohtaan sen pelkoni jokapäiväisessä elämässä, mutta ei se mihinkään poistunut ole.. Yleensä mitä enemmän itseä altistaa sille pelon aiheuttajalle niin sitä enemmän se pelko rajoittaa elämää (alkaa välttää paikkoja jossa on pelon aiheuttajia)... Mutta siis en ole koskaan terapiassa tästä käynyt, joten en tiedä vaikka niillä joku kikka 3 olisikin, epäilen kyllä... (itselläni on tämä fobia on ollut ihan sylivauvasta alkaen)

Sama itsellä, että pelon kohtaaminen ei tunnu auttavan. Yleensä se juuri menee niin, että jos joudun kohtaamaan liian läheltä pelkoni menen paniikkii. Nämä tilanteet taas saavat minut pelkäämään pelon aiheuttajaa enemmän, joten alan välttelemään paikkoja jossa voisin niihin törmätä.

Itsekään en ole koskaan terapiaan mennyt, koska ajatus siitä, että minut pakotettaisiin kohtaamaan pelkoni hirvittää minua.

Yhteistyössä