Fobia. Mitenkä pääsen pelostani eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liinu"

Vieras
Pelkään ihan hulluna ampiaisia,mehiläisiä ja kimalaisia. Tämä vaikuttaa jo elämiseen.. en uskaltaudu aina pihalle vauvani kanssa mennä :(

Osa syynä varmaankin se, että olen allerginen näille pörriäisille sekä pelkään, että pääseevät lasta pistämään. Tämä alkaa mennä jo ihan älyttömäksi, haluasin niin mennä viettämään pihalle ihanaa kesäpäivää, mutta ei pysty.. ainakaan yksin. Ehkä sitten, kun mies tulee töistä kotiin. Pääsen sitten rauhassa juoksemaan niitä karkuun ja mies on sitten vauvan kanssa, etteivät häntä pistä.

Pääseekö tästä pelosta mitenkään eroon? Lapsi kun kasvaa, niin tästä kärsii sitten hänkin, enkä todellakaan halua, että näin käy.

Ja ampiaisten pirulaiset rakentavan pesää taloon... Olisikohan "ansoja" millä niistä pääsisi eroon? Esim. olisiko joku kukka sellainen minkä hajua eivät siedä tms?

Altistamalla.

Pystytkö katsoa ampiaisten ja muitten kuvia esim. tietokoneelta? Se on yks askel. Ja sen tiedostaminen, että jos et ala hysteerisesti huitoa ötökän lähestyessä (tiiän, vaikeaa!), niin se todennäkösesti käy vaan vähän nuuhkimassa ja lähtee pois. Mulla on myös kammo noita kohtaan, alkukesästä se on pahimmillaan ja loppukesästä ehkä jo vähän lievittyy, mutta kokonaan siitä en oo päässy eroon. Suurempi, aivan järjetön fobia mulla on hämähäkkejä kohtaan, en voi katsoa kuvia niistä enkä oikeen edes yrittää visualisoida niitä lähelle. Enkä voi kulkea metsäpolkuja pitkin tai kävellä missään missä ei ole hiekka- tai asvalttitietä.. Enkä tosiaankaan mene veneeseen! Mulla on todella rajottava fobia.

Ja jos tuollanen pelkotila saa jumittamaan sisälle, niin myös psykologin tapaaminen voi auttaa huomattavasti. Mie olen saanu paljon pohdittua tuota hämähäkkiasiaa mielenterveystoimistolla. Ei se ole mitenkään erikoinen syy käydä tapaamassa ammattiauttajaa.

Voin kertoa nyt heti sen verran, että kimalaiset elikkäs ne isot pörröiset söpöt tyypit ei pistä ellet astu päälle tai purista nyrkkiis tappomielessä. Niitä ei kiinnosta muut kuin kukkaset ja eivät ole ns. aggressiivisia. Ampiainen sen sijaan voi pistää pienemmästäkin ärsykkeestä. Itse ajan ulos tai teurastan ampparit surutta mun kämpässä mutta EN KOSKAAN kimalaisia.. Ne on ihan viattomia tyyppejä ja ne pitää jeesata ulos varovasti.

Yhteistyössä