Flunssa senkun pahenee, koska lääkäriin (rv 29+4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon nyt viikoilla 29+4, ja on ollut jo pidempään hyvin tukkoinen olo ja toissapäivänä sitten pamahti aivan tajuton polttava kurkkukipu ja flunssa päälle. Kuumetta ei kuitenkaan ole, pikemminkin lämmöt vähän laskeneet normaalista? Kurkussa ei ole näkynyt peitteitä, punoittaa jonkun verran ja toiselta puolelta imusolmukkeet hieman turvoksissa. Olo kummiskin kuumeisen kaltainen, päätä särkee, väsyttää, pahoinvointia ja ruokahalua ei oo mailla halmeilla.. Mulla on muutenkin ollut kovaa hengenahdistusta jo ennen flunssailua pidemmän aikaa kun tuo pikkunen tuola painaa, ja siihen lisäksi vielä anemian aiheuttamaa hengenahdistusta ja nyt vielä tämä flunssa. Nokka täynnä räkää vaikka kuinka niistäisi, ja suunkautta hengittäminen ottaa kurkusta ja tuntuu muutenkin raskaalle ja flunssan niiskutuksen lisäks on tullut kamala yskä, joka alkaa pikkuhiljaa kuulostaa vähän limaiselta ja semmonen vähän painava olo kaikenkaikkiaan noiden kaikkien vaivojen yhdistelmänä tossa rintakehällä... Näinä kahtena yönä oon nukkunut max pari tuntia, kun ei oikeasti oo vaan saanut happea, valveillakin tekee tosi tiukkaa. Tänä aamuna heräsin verilammikko tyynyllä ja siitä eteenpäin kaikkialla kun lyllersin kylppäriin putsautumaan, limakalvot on kyllä taas kovilla..

Mietinkin, että kun itselle on näin hankala hengittää niin voiko lapsi kärsiä jonkinasteisesta hapenpuutteesta? Pelottaa juuri tuon hengenahdistuksen takia ihan törkeästi, kun henki oikeen salpaantuu ja välllä huomaan etten ole hetkeen hengittänytkään vaan on koko refleksi tavallaan jumissa.. Ja näitä hetkiä on ollut jo pitkään tuon mahan painamisen vuoksi, nyt on jo ihan uudessa ulottuvuudessaan ton flunssan kanssa ja alkaa suoraansanottuna pelottaa. Ja ylipäätänsä missä vaiheessa lääkäriin, mistä tunnistaa että sielä olis hyvä poiketa? Ja ettei ole esimerkiksi influenssaa, tai muita jyllääviä ikävämpiä viruksia jotka voi mennä pahaksikin. :( Ja tokihan on näitä flunssan oireita aiheuttavia raskauden aikana vaaraksi mahdollisesti olevia juttuja, kuten sytomegalovirus tai vaikka listeria.. Että siinä mielessä vähän tietty pyörii kaikki kauhukuvat mielessä.

Nieluviljelyyn voi mennä vaikka heti, sinne pääsee yleensä ihan hoitajan kautta, ettei tarvitse lääkärin aikaa varata. Hoitaja voi katsella, että olisiko syytä päästä lääkäriinkin.

Itse en niin noihin peitteisiin luottaisi. Yhdellä kerralla oli peitteet, mutta viljelystä ei mitään löytynyt. Toisella kertaa oli vähän peitteen häivää ja se katosi seuraavaan päivään mennessä, jolloin sain tuloksen sen kertaisesta viljelystä, mistä löytyi angiina.

Käy ihmeessä lääkärissä varmistamassa! Mun mielestä raskaana ollessa kannattaa olla aika varovainen - itsekin kävin flunssan tarkistuttamassa. Jos tauti on jatkunut jo pitkään ja kurkku on kovin kipeä, niin eipä siinä mitään menetä. Näin raskaana sinne lääkäriin onneksi pääseekin ihan hyvin. Voi olla, että on vain virusflunssa - mutta sittenpä ei tarvitse huolehtia! Ja käytä ihmeessä nenäsuihkeita, että saat yöllä nukuttua ja levättyä. Jos ne mietityttävät, niin sitten vain soittoa teratologiseen tietopalveluun. Parane pian!

En usko angiinaan, se on ollut mulla niin monesti eikä tämä kyllä ole yhtään sellaista. Muutenkin tuo kurkkukipu jäänyt vähän tämän muun kamalan olon varjoon, liekö sitten astetta tujumpi flunssa..

Hmm, miksihän joka paikassa joku tulee papattamaan siitä että flunssassa ei ole mitään tarvetta mennä lääkäriin? Ihan hyvin voi olla taustalla jokin, mikä tarvitsee antibioottikuurin? Plus näin raskaana ollessa itse olen ainakin paljon tarkempi sairastelun suhteen, koska jos huono tuuri käy niin sairastelu voi vaikuttaa pikkuiseenkin. Mutta mikäs siinä jos joku haluaa riskejä ottaa, ihan jokaisen oma valinta... Jos tässä nyt kyse olis jostain pikku lenssusta niin en varmaan kyselisi täällä.

-aloittaja

Itsekään en laukkaa lääkärissä ihan perustilanteessa, mutta raskausaikana olen tarkempi. Ihan perusflunssan sairastaminen ei sikiötä haittaa, mutta muut mahdollisuudet on ihan hyvä sulkea pois jos mietityttää. Senpä takia terveyskeskukseenkin pääsee herkemmin raskaana. Toki flunssan pitkittyessä on hyvä muutenkin mennä lääkäriin, raskaana tai ei. Niin että tsemppiä ja hyviä vointeja aloittajalle!

ap, kun käyt siellä lääkärissä niin kerro meillekin mikä oli vastaus, mikä kamala tauti sulla on. Oireet ovat aivan tavallisen flunssan oireet. Tuon hengitysrefleksin katoamisen oot keksinyt ihan itse. Ei sellaista refleksiä olekaan.

Sä pelkäät että on influenssa. Eikö teidän kunnassa ollut tarjolla influenssarokotetta raskaana oleville?

ap, kun käyt siellä lääkärissä niin kerro meillekin mikä oli vastaus, mikä kamala tauti sulla on. Oireet ovat aivan tavallisen flunssan oireet. Tuon hengitysrefleksin katoamisen oot keksinyt ihan itse. Ei sellaista refleksiä olekaan.

Sä pelkäät että on influenssa. Eikö teidän kunnassa ollut tarjolla influenssarokotetta raskaana oleville?

Onko sulla joku ongelma? Eikö ihmiset saa olla huolissaan terveydestään, varsinkaan näin raskausaikana? Oikeen ärsyttää tollaset ihmiset. En jaksa edes vastata sulle tämän järkevämmin. Kiitän kuitenkin mielenkiinnostasi keskusteluani kohtaan ja sitä että sun persusta noin raastaa toisten sairastelut.

Ja kiitos teille muille! Poikkean siellä lääkärissä, jos olo tästä pahenee kovasti ja oireet pitkittyvät. Höyryhengityskään ei auta tähän tukkoisuuteen, ja kuumekin on alkanut nyt illanmittaan nousta :( En mä tässä muuten kuumottelis minkään perusflunssan kanssa mutta oon noin kerran kolmessa vuodessa kipeänä, ja silloin se iskee aina aivan älyttömän pahana, kerrankin makasin monta päivää jonkun flunssaviruksen kourissa sairaalassa.. :| Että siinä mielessä huolehdin mahdollisimman ajoissa ettei mene pahaksi..

Onko sulla joku ongelma? Eikö ihmiset saa olla huolissaan terveydestään, varsinkaan näin raskausaikana? Oikeen ärsyttää tollaset ihmiset. En jaksa edes vastata sulle tämän järkevämmin. Kiitän kuitenkin mielenkiinnostasi keskusteluani kohtaan ja sitä että sun persusta noin raastaa toisten sairastelut.

Ja kiitos teille muille! Poikkean siellä lääkärissä, jos olo tästä pahenee kovasti ja oireet pitkittyvät. Höyryhengityskään ei auta tähän tukkoisuuteen, ja kuumekin on alkanut nyt illanmittaan nousta :( En mä tässä muuten kuumottelis minkään perusflunssan kanssa mutta oon noin kerran kolmessa vuodessa kipeänä, ja silloin se iskee aina aivan älyttömän pahana, kerrankin makasin monta päivää jonkun flunssaviruksen kourissa sairaalassa.. :| Että siinä mielessä huolehdin mahdollisimman ajoissa ettei mene pahaksi..
Voi ei. Sä kysyit neuvoja, ja mun mielestä on aivan turha mennä lääkäriin. Tiedät sen itsekin, mutta et jaksa parannellaa kotona ja siksi liioittelet asioita ja sulla on tullut aika pitkäksi ja siksi kuulostelet hengityksiäsi ja pidätät hengitystä. Et ole edes ottanut influenssarokotusta vaikka olet noin vauhko sairastelusta, ja sittem pelkäät että onko sulla ehkä influenssa. Älä kysy neuvoja jollet halua neuvoja vaan myötäkarvaan silittämistä.

Yhteistyössä