Finnejä päänahassa

  • Viestiketjun aloittaja Finnipää
  • Ensimmäinen viesti
Finnipää
Olen aina ollut enemmän tai vähemmän finninaama. Raskauden aikana nuo ihanat näppylät hävisi melkein kokonaan ja ajattelin että nyt ehkä pääsin niistä eroon. Lapsemme on nyt n. 3kk vanha ja nyt kasvoni kukkivat taas aivan kamalasti. Eikä siinä vielä kaikki. Nyt minulle on taas ilmaantunut niitä kipeitä finnejä päänahkaankin, mikä tekee hiuksienharjaamisen todella vaikeaksi ja kivuliaaksi. Onko kellään muulla samoja vaivoja ja miten tätä voisi lähteä hoitamaan. Mikään lääkitys tuskin on mahdollista kun minä vielä imetän. IDEOITA?
 
Oletko kokeillut apteekista saatavaa Nitzoral-shampoota? Meillä se on miehen päänahkaan ainakin auttanut. Kallis, mutta käytetään vain kuuriluontoisesti. Kannattaisiko näyttää päänahkaa ihotautilääkärille, saisit oikeat lääkkeet ja voisivat pois sulkea psoriaasiksen?
 
Finnipää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:49 Jonsered kirjoitti:
Body Shopin inkiväärishampoo on ainakin minulla auttanut rauhoittamaan päänahkaa ja hunajahoitoaine pitää latvaan asti hyväkuntoisena.
Käykö nämä tuotteet kuiville hiuksille, koska hiukseni tarvitsevat todella paljon kosteutta luonnokiharan takia.
Olen harkinnut lääkärille menoa, mutta ajattelin jos löytyisi vielä joitain muita keinoja kun lääkkeet. Toki olen valmis syömään myös niitä jos on tarvetta.
:)
 
aitiliini83 harmaana
kaverillani oli paha akne. Hän sai lääkäriltä lähetteen ihotautilääkärille ja sieltä sai oliko muistaakseni joku isotretioniini lääkitys puoleksivuodeksi tai oliko peräti vuodeksi. auttoi hyvin eikä ole finnejä näkyny vuosiin.
 
äkä
Mulla tulee finnejä vain ja ainoastaan päänahkaan tai en tiedä onks ne sitten finnejä vai muuta ärtyisyyttä, mutta kyllä ovat kipeitä. Ja niitä tulee vain ja ainoastaa kun tulee syödyksi liiaksi suklaata!
 
Jonsered
Hunajashampoo ja hoitoaine ovat erityisesti kuivalle tukalle tarkoitettuja, inkiväärishampookin on mieto. Itsekkäni on peffaan asti pitkä värjätty tukka, joka vaatii pesua viikon, parin välein, eli kuiva on. Näillä tuotteilla en ole kaivannut esim. latvoihin lisähoitoa ja päänahka voi hyvin.
 
Finnipää
Ok. Tilasin bio+ shampoota ja hoitoainetta joka on tarkotettu ärtyneelle ja kutiavalle hiuspohjalle. Ajattelin kokeilla että toimiiko nämä tuotteet kun niin monet ovat niitä kehuneet.
Tuo suklaa on kanssa yksi niistä monista joka pistää naaman kukkimaan oikein olan takaa, mutta en ole huomannut että se olisi syy näille finneille päänahassa.
Ja kyllä ne finnit on kipeitä. Harjaaminen on todella yhtä tuskaa. Tähänkin hain apua semmosesta aitoharjasharjan jos se ei olisi yhtä kova kun norm. harja. Yritän tosiaan tässä kokeilla kaikkea ennen kun lähden popsimaan lääkkeitä.
Stressi on myös yksi joka aiheuttaa näitä finnejä. Pitäisi varmaan ottaa rennommin muuta kun ne häät on niin lähellä jo =)
 
Jonsered
Relaa häiden jälkeen huolella. Toivottavasti saat apua päänahallesi. Täinpurematkin voivat tulehtua ja tulla kipeiksi, joskus koululaisistakin niitä löytyy. Kortisoniliuos rauhoittaa päänahkaa, sitäkin voisit ehkä kokeilla...
*hyräilee :"here comes the bride"*
 
Finnipää
Tuli vaan tässä mieleen että siskollanikin on aivan sama ongelma kuin minulla ja hän on käynyt pariin otteeseen lääkärillä eikä juuri ole saanut mitään kummempaa apua sieltäkään. En ole kysynyt häneltä miten hänen päänahkansa voi nykyään... Hormonit niitä jotenkin kuitenkin varmaan säätelee kun kerta minunkin näppylät olivat poissa raskauden aikana. Ennen ensimmäistä raskautta minulla oli myös selässä jonkunmoista finniä mutta ne vaivat ovat nykyään vain muistoja =)
 
En ole koskaan kärsinyt pahasta aknesta, mutta raskauden jälkeen minullekin alkoi tulla finnejä päänahkaan. Vuosien saatossa ongelma vain paheni, välillä sain apua zitromax-kuurilla (antibiootti, jota söin poskiontelotulehdukseen).

Ihotautilääkäri teki seborrea (taliköhnä)-diagnoosin ja olen nyt kaksi talvea syönyt roaccutania (isotretinoin) matalilla annoksilla useita kuukausia.
Kesäksi kuuri aina keskeytetään. Nyt tämän kesän on päänahka pysynyt suht hyvänä, toivottavasti ei ensi talvena tarvitse lääkkeitä syödä.

Kannattaa käydä ihotautilääkärillä, jos oireet jatkuvat pitkään. Muitakin lääkkeitä kuin roaccutan, on tarjolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 21:35 Jonsered kirjoitti:
Hunajashampoo ja hoitoaine ovat erityisesti kuivalle tukalle tarkoitettuja, inkiväärishampookin on mieto. Itsekkäni on peffaan asti pitkä värjätty tukka, joka vaatii pesua viikon, parin välein, eli kuiva on. Näillä tuotteilla en ole kaivannut esim. latvoihin lisähoitoa ja päänahka voi hyvin.

SIIS; ymmärsinkö oikein?? Peset hiuksesi vain viikon tai kahden viikon välein?? Parturi-kampaajana en suosittele jokapäiväistä pesua, mut et viikko tai kaks väliä... Kyl voi ihmiset kiertää kaukaa..
 

Yhteistyössä