Fiksut neuvot ja rahankäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmmm"

Vieras
Ei voi taas kun ihmetellä, miten tällä palstalla aina kaikki mammat jaksaa jokaisessa vauvakuumeiluketjussa toitottaa, että "vauvoja vauvoja vauvoja vaan heti kaikille mahdollisimman paljon, kyllä asiat järjestyy", kun nytkin on koko viikon ollut palsta täynnä näitä "miten pärjätä 20e:lla viikko" ja "pärjätäänkö 50e:lla kuukausi" -tyylisiä ketjuja.

Johtuuko tämä palstan yleinen linjaus, että raha-asioita ei kannata miettiä ikinä etukäteen eikä pitkällä tähtäimellä, siitä, että mammojen elämä on niin tylsää, että sitä jännitystä on pakko kehittää jostain? Onhan se toki paljon jännempää elää pohtien, mitä sitä huomena syötäisiin, kuin jos olisi varaa ruokaan...

No ne on ne tietyt tyypit jotka ei osaa hoitaa raha-asioitaan, oli lapsia tai ei. Suurin osa kuitenkin osaa elää fiksusti ja raha riittää, vaikkei mikään kroisos oliskaan.

Ennen kun sain lapsia, kuvittelin oikeesti että lapsiperheen elämä olis tosi köyhää, juuri siitä syystä että luin liikaa aloituksia "kuinka elättää perhe 20 eurolla viikoksi". Mutta oikeesti - näähän on niitä marginaalitapauksia. Todennäköisesti rahankäyttöä ei ole opittu ikinä ja - ikävä kyllä myöntää - tuskin se siitä sen paremmaksi ikinä muuttuukaan.

Voithan sä miettiä vaikka maailman tappiin raha-asioitasi, mutta mikään ei takaa elämän yllätyksellisyyttä

Voin toki, mutta ei mun tarvi, kun rahatilanne on ihan OK. Monen muun sen sijaan olisi jossain välissä kannattanut, kun katsoo näitä rahat loppu -aloitusten määriä tässä viimepäivien aikoina.

Kyllä mun mielestä esim. sellaisessa tilanteessa, että joku kysyy, kannattaako 18-vuotiaan hankkia ekana ammatti vai vauva, niin viisainta olisi vastata, että ammatti, tai jos joku toinen kysyy, että kannattaako hankkia kolmas lapsi, kun tuntuu, ettei kahden ensimmäisenkään kanssa riitä rahat, niin viisainta olisi kartoittaa, miten sitä rahatilannetta voisi parantaa, eikä kannustaa heti kolmannen lapsen hankintaan. Mutta kuten sanottu, palstan yleisnäkemys tuntuu olevan tilanteessa kuin tilanteessa, että vauvaa vaan tulemaan, viis elämäntilanteesta. Ja se näkyy kyllä näiden palstan keskustelujen sisällössä sitten tällaisena lieveilmiönä. Mutta turha täälä on näitä pohtia. Tehkää toki vaan lisää muksuja kaikki rahattomat!

Ei se pelkästään lapsimäärästä tms. johdu. Kaikki maksaa, koko ajan vain enemmän, samalla rahalla saa aina vain vähemmän vaikkapa ruokaa. Ennen riitti samoihin ostoksiin 100e, nyt menee 150e.

Ei se pelkästään lapsimäärästä tms. johdu. Kaikki maksaa, koko ajan vain enemmän, samalla rahalla saa aina vain vähemmän vaikkapa ruokaa. Ennen riitti samoihin ostoksiin 100e, nyt menee 150e.

Tämänkään ei kyllä yllätys pitäs maailmassa olla - noinhan se on aina mennyt. Kun se muksu syntyy niin tuskin ruoka maksaa niin paljon kuin sitten kun muksu on 15v. Ja edeleen se ruoka olis tarjottava sille tenavalle.

Ajatellaan että no ei se vauva nyt niin paljoa maksa - mutta kun se vauva kasvaa ja menot samalla. Ja hinnat nyt tuppaa luonnostaan ajan kanssa nousemaan. Mutta tuo unohtuu vauvakuumeessa ihan totaallisesti. Sitä vaan oletetaan että joo, joo...kyllä mä sit töitä joskus saan...joo, joo, sitten maksetaan velat pois... Mutta mistä töitä jos ei ole ammattia ja hädin tuskin oot ees päivää virallisesti työtä tehnyt.

Tämänkään ei kyllä yllätys pitäs maailmassa olla - noinhan se on aina mennyt. Kun se muksu syntyy niin tuskin ruoka maksaa niin paljon kuin sitten kun muksu on 15v. Ja edeleen se ruoka olis tarjottava sille tenavalle.

Ajatellaan että no ei se vauva nyt niin paljoa maksa - mutta kun se vauva kasvaa ja menot samalla. Ja hinnat nyt tuppaa luonnostaan ajan kanssa nousemaan. Mutta tuo unohtuu vauvakuumeessa ihan totaallisesti. Sitä vaan oletetaan että joo, joo...kyllä mä sit töitä joskus saan...joo, joo, sitten maksetaan velat pois... Mutta mistä töitä jos ei ole ammattia ja hädin tuskin oot ees päivää virallisesti työtä tehnyt.

No näköjään palstalla on yksi muukin lukija, joka ajattelee suurinpiirtein samalla tavalla kuin minä itse!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24181987:
No näköjään palstalla on yksi muukin lukija, joka ajattelee suurinpiirtein samalla tavalla kuin minä itse!

En mä varmaan ainoa ole - mutta täällä välillä on näitä vauvakuumeen sokaisemia jotka ei enää muuta nää kuin puklun-tuoksuisen arjen.

Mut on tohon jo lapsesta saakka opetettu, ihan mallia näyttämällä. Viimeiseen penniin ei koskaan ole eletty. Toki itselläkin mahtuu elämään tollainen ajan jakso, tai oikeastaan kaksi. Ja niissä on ollut "elämistä".

Toinen oli opiskeluaikana kun tein kesätyötä niin että tippui opintotuet pois. Sinällään jees, olihan tuota rahaa tullut. Mutta nuorena plikkana oli vaikea jakaa kesän ansio niin että riittää koko vuodelle...silloin joutu sikisteleen.

Ja toinen on ollut kun olin hoitovapaalla. Muuten olis mennyt hyvin... mutta ostimme appivanhemmilta maat ja metsät pois. Siihen hupeni kaikki säästöt. ALunperin oli tarkoitus ostaa myöhemmin, mutta appivanhusten tila heikkoni äkkiseltää ja tuo "sukupolvenvaihdos" aikaistui- ei siinä, jos tosi tiukaks olis mennyt niin sitten oltas myyty puuta tosta metsästä. Mutta kittuuteltiin siihen saakka kun lähdin taas töihin

Vauvakuume on vauvakuume eikä mikään teinikuume :D Tosiasia on, että jos tulot perustuvat erilaisiin tukiin, uuden lapsen hankkiminen nostaa elintasoa. Saa yhdestä lapsesta lisää lapsilisää, asumistuki nouseen ja jos on toimeentulotukiasiakas, niin myös toimeentulotuki nousee. Pieni vauva ei tosiaan kuluta vielä kovin paljoa, joten joissain tapauksissa surkeaan taloudelliseen tilanteeseen vauva tuo parannusta. Lyhytnäköistä kylläkin, koska lapset kasvavat ja menot sen myötä.

Yhteistyössä