Ferritiini nousi ilman rautalisää

  • Viestiketjun aloittaja Ällikällälyöty
  • Ensimmäinen viesti
Ällikällälyöty
Moikka, pakko tulla kertomaan tänne mun ferritiinitarina, koska olen täälläkin aikoinaan vuodattanut matalaa ferritiiniäni joka aiheutti jäätävän väsymyksen, mutta lääkärit eivät kertakaikkiaan tehneet asialle mitään. Söin rautalääkkeitä about 2v ja ferritiini nousikin kyllä sinne 40 hujakoille (alkutilanne oli 9).

Rautalääkkeet, kuten moni muukin pitkässä juoksussa rasittavat maksaa, joten päätin pitää niistä taukoa varmuuden vuoksi. Tauko on nyt kestänyt 6kk. Kävin labroissa ruokavaliomuutoksen vuoksi ja otatin ferritiinin samalla. Ferrit. oli 98.

Meinaan olla shokissa tästä.

No, olen alkanut epäillä että tämän kaiken "syynä" on Ketogeeninen ruokavalio, jota aloin noudattamaan 1,5kk sitten tavoitteenani pudottaa 10kg painoa jotka jäivät raskauksista. Nuorimmaiseni on jo 7v mutta raskauskilot eivät kertakaikkiaan lähteneet, vaikka söin kevyesti. Päätin sitten aloittaa ketogeenisen (pitkän pohdinnan ja perehtymisen jälkeen) ja paino on jo tippunut 4kg mutta verikokeissa paljastui myös korjaantunut ferritiini. Siis en voi uskoa tätä todeksi! Olokin tosiaan on energinen ja väsymyksestä ei ole ollut tietoakaan joten en ole edes muistanut ferritiiniasiaa pitkään aikaan. Uskon että se todellakin on nyt korjaantunut itsestään.

Onko mahdollista, että nykyajan prosessoitu ruoka ja valtavat määrät hiilihudraatteja on meidän ferritiiniongelman ydin? Aloin pohtia tätä aivan tosissaan ja haluaisinkin kuulla muitten ketolla olleiden mielipiteitä asiaan. Onko muita ketoilijoita joiden ferritiini on korjaantunut itsestään? Olen niin onnellinen nyt
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä en ketoile (toki sitäkin koetin kolme vuotta sitten) mutta syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja ferritiini oli viimeksi 142.

Tuskinpa hyvät hiilihydraatit sitä laskevat.

Pullamössö taas ei varmasti tee hyvää kellekään.
 
vierailija
Mä en ketoile (toki sitäkin koetin kolme vuotta sitten) mutta syön paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja ferritiini oli viimeksi 142.

Tuskinpa hyvät hiilihydraatit sitä laskevat.

Pullamössö taas ei varmasti tee hyvää kellekään.
hieno homma monessa muussakin mielessä:-D
 

Yhteistyössä