Facebookin alueellisilla kirppareilla myyminen käytännössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
Facebookissahan tuntuu olevan paljon noita alueellisia myyntipalstoja, joiden idea on kai se ettei tavaraa lähetellä mihinkään vaan myydän oman alueen sisällä. Mietin että jos myisin jotain kalliimpia käyttättömäksi jääneitä vaatteita ja kenkiä tällaisella, kun ei kannata viedä niitä tavalliselle kirpparille kun ne kuitenkin varastetaan.

Mutta sitten aloin miettiä että miten tuolla käytännössä se myyminen sujuu? Oletteko te tuolla myyneet päästäneet ostajan kotiinne katsomaan tuotetta vai sopineet tapaamisen jonnekin kaupungille esim? Toisaalta miten ostaja voi sovittaa mitään jossain kaupungilla. Toisaalta tuntuu oudolta päästää ketään kotiinsa sovittamaan, kun ei voi tietää ihmisen luotettavuutta

Entä sitten maksaminen? Ostaja haluaa varmaan nähdä tavaran ennen kuin ostaa sen, mutta itse en ainakaan suostuis siihen että ostaja saa tavaran ensin ja maksaa myöhemmin tilille, etukäteen taas ostaja ei voi tilille maksaa koska ei tiedä varmasti ottaako tavaraa. Onko ainoa vaihtoehto siis pyytää käteismaksua paikan päällä? Vai miten varmistatte sen että ostaja myös maksaa sen mitä ostaa?

Itse olen hakenut tavaraa toisten kodeista ja luovuttanut omassani. Aina käteismaksu. Ja ompa tavara vaihtanut omistajaa ilman tapaamista. Minulle esim on tuotu ovelle tavaraa poissaollessani. Rahat jätin kirjekuoressa portaalle kukkaruukun alle. Samoin olen noutanut tavaraa myyjän portaalta ja jättänyt rahan tilalle. Näin siis toimii Oulussa. Luottamukseen tämä perustuu. Siihen minkälaisen vaikutelman kauppakumppani antaa. Hyvin on sujunut kaupat aina. :)

No esim. tänään mies vie minulta varattuja tuotteita kun ajaa ostajan talon ohi. Myös ollaan tavattu jossain puolivälissä myyjän/ostajan kanssa. Minulta on haettu kotoa ja olen hakenut muilta kotoa. Ainoa oikeastaan sopiva vaihtoehto on käteismaksu, mutta on mulla ollut niitäkin jotka ovat vaikka aiemmin minulta ostaneet ja ovat tyytyväisiä olleet niin ovat parin viikon ajan varailleet, maksaneet tilille ja noutaneet kun on saatu aikatauluun sovittua. Kerran myin kirjan ja ostaja asui kauempana, me ei saatu tapaamista millään järkättyä mutta kun tuli toinen kirjanostaja niin sepäs tunsi sen ensimmäisen ja haki kummankin kirjat samalla. Vaati jonkin verran itseltään joustoa myös kun sopii aikatauluja. Pisimmillään multa on ollut tavarat 6 viikkoa varauksessa ennen noutamista mutta ei ne mulle päivän päälle ole, perheen ruokarahat ei oo niistä kiinni.

Yhteistyössä