Facebook ja kaverien omien kavereidensa kommentoinnin näkyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on tällä viikolla muuttunut facebookin etusivu niin että jos joku kaverini on kommentoinut tai tykännyt jonkun oman kaverinsa (siis sellaisen jonka kaveri minä en ole) tilaa niin tuo päivitys kaikkine kommentteineen näkyy myös mun etusivulla, ennen siinä kohdassa luki vain "xx on kommentoinut /tykännyt käyttäjän xpx tilaa" eikä näkynyt nuo itse kommentit/päivitykset.

Eikä nuo nyt minusta nytkään minulle kuuluisi näkyä, vieraiden ihmisten päivitykset, onko teillä muilla tullut vastaava juttu?
Ja mistä voin olla varma ettei nyt samalla lailla mun kaverien kaverit pääse lukemaan mun päivityksiä tuolla tavalla?
Asetuksissa kyllä lukee mulla "vain kaverit" mutta mahtaako sekään riittää, koska tuskinpa nyt ykskaks kaikki mun kaverien kaverit olis yhtaikaa muuttaneet päivityksiään niin että nuo päivitykset mulle eli siis heidän kaverien kavereilleen näkyvät?
Joten enemmän epäile nettä tuo johtuu nyt facebookista eikä kaverien ja heidän kavereidensa asetuksista.

Kokamuksia?

Mä luulen, että ne on vaan muuttanut sitä tyyliä. Eli jos kaveri on näkymisen sallinut, niin näkyy nyt suoraan siellä kaverin kaverin etusivulla. Onhan ne vähän eri näköiset kuin omien kaverien jutut...

ei oo vielä ainakaan samanlaista ollu ja toivottavasti ei edes tulekaan. ei nuin pitäisi olla.
ainoastaan jos joku on kirjoittanut jonkun seinälle niin se näkyy, ei muuten.

Ne on muuttuneet. Just laitoin aloituksen aiheesta. Kantsii tsekkaa ne omat asetukset. Olivat muuttuneet niin että näkyy kaikille. Eikä pysty muuttamaan. Tai siis voi muuttaa mutta se muutos ei tallennu! Ne on huonontaneet yksityisyyttä yksipuolisella päätöksellä. Miten tuohon voisi vaikuttaa että muuttaisivat takaisin???

Alkuperäinen kirjoittaja eee:
Mä luulen, että ne on vaan muuttanut sitä tyyliä. Eli jos kaveri on näkymisen sallinut, niin näkyy nyt suoraan siellä kaverin kaverin etusivulla. Onhan ne vähän eri näköiset kuin omien kaverien jutut...

Mulla ainakin kyllä näkyy tällä hetkellä KAIKKI kommentit ja tykkämiset mitä kaverit ovat omien kavereidensa statuksiin kirjoittaneet eli siis ne koko viestiketjut. Joten enpä usko että kaikkien kavereideni kaverit nyt ykskaks olisvat sallineet päivitystensä näkymisen kaverien kavereille.

Alkuperäinen kirjoittaja Perkeles:
Ne on muuttuneet. Just laitoin aloituksen aiheesta. Kantsii tsekkaa ne omat asetukset. Olivat muuttuneet niin että näkyy kaikille. Eikä pysty muuttamaan. Tai siis voi muuttaa mutta se muutos ei tallennu! Ne on huonontaneet yksityisyyttä yksipuolisella päätöksellä. Miten tuohon voisi vaikuttaa että muuttaisivat takaisin???

Mulla kyllä ainakin edelleen asetukset niin että pitäisi omat julkaisut näkyä vain kavereille, mutta sen perusteella mitä kaikkea minun etusivullani nyt näkyy en ole ollenkaan varma etteikö omatkin päivitykset näkyisi tällä hetkellä vaikka kenelle, tai ainakin kaverien kavereille vaikka ei kyllä olisi tarkoitus näkyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla kyllä ainakin edelleen asetukset niin että pitäisi omat julkaisut näkyä vain kavereille, mutta sen perusteella mitä kaikkea minun etusivullani nyt näkyy en ole ollenkaan varma etteikö omatkin päivitykset näkyisi tällä hetkellä vaikka kenelle, tai ainakin kaverien kavereille vaikka ei kyllä olisi tarkoitus näkyä.

näin on. oli tuosta yksityisyyden heikentämisestä jossain talouselämä lehdessä juttuakin vähän aika sitten, vaan nyt vasta hokasin sen itse. mulla noi muuttui kun tein muutoksia omaan profiiliin...

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

näin on. oli tuosta yksityisyyden heikentämisestä jossain talouselämä lehdessä juttuakin vähän aika sitten, vaan nyt vasta hokasin sen itse. mulla noi muuttui kun tein muutoksia omaan profiiliin...

Eli eikö tuota voi siis mitenkään estää että päivitykset näkyisivät edelleen vain kavereille eikä kavereiden kavereille??

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ei mulla ainakaan ole näkynyt mitään ylimääräistä. Taitaa olla joillakin teidän kavereiden kavereilla "väärät" asetukset.

Ei ole kavereiden asetuksista kiinni. Ihan oavt julkisesti kertoneet noista muutoksista.

Kokeilepa tehdä muutos omaan profiiliin, tallenna muutos. Silloin sivustosi päivittyy uusille päivityksille ja mene katsomaan sitten yksityisasetukset kaikilta osin. Tulet yllättymään.- Siellä lukee useassa kohdassa "kaikille" vaikka ennen olisi ollut vaikka "vain minä" tai "kaverit" Eikä tosiaan pysty tallentamaan muuksi enää noita....

Alkuperäinen kirjoittaja Noup.:
Ei mulla ainakaan ole näkynyt mitään ylimääräistä. Taitaa olla joillakin teidän kavereiden kavereilla "väärät" asetukset.

Ei ole kavereiden asetuksista kiinni. Ihan oavt julkisesti kertoneet noista muutoksista.

Kokeilepa tehdä muutos omaan profiiliin, tallenna muutos. Silloin sivustosi päivittyy uusille päivityksille ja mene katsomaan sitten yksityisasetukset kaikilta osin. Tulet yllättymään.- Siellä lukee useassa kohdassa "kaikille" vaikka ennen olisi ollut vaikka "vain minä" tai "kaverit" Eikä tosiaan pysty tallentamaan muuksi enää noita....

Häääh? Ei todellakaan tapahtunut noin!

Tsekkaas tämä tekemäsi profiilimuutoksen jälkeen: Yksityisyysasetukset-Kaveri, merkinnät ja yhteydet-

Alkuperäinen kirjoittaja No:

Tsekkaas tämä tekemäsi profiilimuutoksen jälkeen: Yksityisyysasetukset-Kaveri, merkinnät ja yhteydet-

Tuolla kohtia : Perhe, Tämänhetkinen kaupunki, Kotikaupunki, Koulutus ja työ, Toiminnat, Kiinnostuksen kohteet ja Asiat joista tykkään ovat asetuksilla "Kaikki". Vaikka käyt muuttamassa sinne kaverit tai jotain muuta, se ei päivity. Nimittäin kun menet sinne takaisin siellä lukee taas "Kaikki". Valitettavaa mutta totta kun sen itse olen todennut. Kaveri myös.

Alkuperäinen kirjoittaja No:

multa ei löydy edes tuollaista valikkoa?? tuliskohan se vasta sitten, jos tosiaan profiilia nyt muokkais? taidanpa siis olla muokkaamatta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ja vielä jatkan:
Tuolla kohtia : Perhe, Tämänhetkinen kaupunki, Kotikaupunki, Koulutus ja työ, Toiminnat, Kiinnostuksen kohteet ja Asiat joista tykkään ovat asetuksilla "Kaikki". Vaikka käyt muuttamassa sinne kaverit tai jotain muuta, se ei päivity. Nimittäin kun menet sinne takaisin siellä lukee taas "Kaikki". Valitettavaa mutta totta kun sen itse olen todennut. Kaveri myös.

mulla lukee kaikissa "vain kaverit". siellä on varmaan joku isompi häikkä nyt vaan menossa.. kyllähän ne yksityisyysasetukset äskettäin muuttui, mutta ei noin..

YKSITYISYYDEN SUOJA
Vesa Linja-aho, MikroPC, 27.4.2010, 11:02
Alaikäiseksi tekeytyminenkään ei auta: nämä tiedot Facebook näyttää koko maailmalle

Yhteisöpalvelu Facebook muutti huhtikuussa yksityisyyspolitiikkaansa siten, että käyttäjä ei voi enää kontrolloida, keillä kaikilla on mahdollisuus nähdä, mitä sivuja käyttäjä on valinnut kiinnostuksen kohteiseen eli Facebookin termein "tykkää". Tykkääminen on Facebookin uusi nimitys toiminnolle, joka ennen tunnettiin faniksi ryhtymisenä.

Käyttäjän on mahdollista estää oman sivun näkyminen hakukoneilta, mutta Facebookin ohjelmointirajapinta kertoo edelleen, mitä sivuja käyttäjä on valinnut kiinnostuksen kohteikseen.

Viime viikolla uutisoitiin, että kiinnostuksen kohteet on mahdollista piilottaa kirjaamalla iäkseen alle 18 vuotta. Kansalaisjärjestö EFF:n sivujen mukaan pelkkä iän vaihtaminen ei riitä, vaan profiili tulee perustaa uudestaan ja ilmoittaa itsensä alaikäiseksi jo rekisteröityessä.

MikroPC:n toimituksen testissä uuden profiilin perustaminen alaikäisenä ei tunnu sekään riittävän. Toimitus perusti Facebookiin käyttäjän, jonka syntymäajaksi laitettiin tammikuun viides päivä 1995. Tämän "15-vuotiaan" käyttäjän tykkäämät sivut näkyvät kaikki ohjelmointirajapintatyökalun avulla.

Ystäväsi näkyvät
nyt kaikille

Ystävälistan ja fanisivujen salaaminen on poistettu kokonaan yksityisyysasetuksista. Nämä siis jatkossa näkyvät profiilisivulla kaikille. Ne ovat avoimina myös kaikille Facebookin sovelluksille ja niiden kehittäjille. Sovellusten pääsyn käyttäjän profiilissa oleviin tietoihin pystyi aiemmin estämään, mutta uudistuksen jälkeen tuota valintaa ei enää ole.

Harmittomilta tuntuvien sovellusten ja videolinkkien avulla on viime aikoina levitetty myös viruksia ja urkintaohjelmia tietokoneille. Kavereiden tietojen avulla verkkorikolliset pystyvät levittämään viruksia entistä tehokkaammin.

Facebook on juuri tehnyt Microsoftin ja Googlen kanssa sopimuksen, jonka mukaan kaikki palvelussa tehdyt julkiset päivitykset ovat hakukoneiden löydettävissä. Niinpä joitakin ennen lähtökohtaisesti yksityisiä tietoja on muutettu julkisiksi, ja päivitysten julkaisemista rajatun kaveripiirin sijasta kaikille on helpotettu. Samat muutokset koskevat myös esimerkiksi kuvien ja muiden syötteiden jakamista palvelussa.

Uudistuksen jälkeen Facebookin jäsenet saavat ensimmäistä kertaa palveluun kirjautuessaan ikkunan, jossa palvelu ehdottaa uusia yksityisyysasetuksia, jotka kannattaa käydä läpi huolella. Palvelusta on poistettu kokonaan verkostot. Näiden tilalle palvelu ehdottaa käyttäjää julkistamaan päivityksensä kaikille.

Yhteistyössä