Ex on kadonnut ja rikoksista etsintäkuulutettu, miten kertoa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Lapset törmäsi netissä uutiseen, jossa etsittiin ryöstäjää kuvalla. Ja tunnistivat isäkseen. :(
Miten kertoa lapsille, että isä on myös kadonneeksi ilmoitettu? Vai kerronko mitenkään? Lapset kyselee, miksi isä tekee moista, siis ryöstelee, en osaa vastata. Miten mun pitäis tää asia hoitaa?

Ja silloin kun olin lasten isän kanssa yhdessä, ei tehnyt rikoksia, oli muuten vain väkivaltainen ja kauhea. Olin sokea ja typerä kun siihen ihmiseen ikinä sekaannuin, mutta lapsiani en kadu ikinä.

Sinuna kertoisin rehellisesti miten asiat on. Syyllistämättä, mutta tehden selväksi sen että rikollisuus on väärin. Näin muutoin lapsien olisi hyvä muodostaa itse mielipiteensä isästään. Parasta on jos kuulevat isästään muualtakin kuin sinulta ap, että on laaja skaala mistä mielipide muodostaa, eikä tarvitse vain äidin mukana elää ja olla ja olla jotain mieltä.

Ja puhun kokemuksesta.

Voi jee mikä tilanne! Lapset on ilmeisesti jo isompia kun ovat itsekseen netissä? Mun mielestä kannattaa olla mahdollisimman rehellinen. Jos lapset kerran tietävät jo, mitä isä on tehnyt niin mitä sitä kieltämään. Epäiletkö että on tappanut itsensä vai onko muuten vain karkuteillä?

[QUOTE="alkup";22601656]En tiedä mitä sille (exälle) nykyään kuuluu. Ihan iltasanomien sivuilla on exän kuva nähtävillä.[/QUOTE]

Onko hänellä päihdeongelma vai onko jostain muusta syystä ajautunut rikolliselle polulle? Mä olen lapselle aika suoraan puhunut isän "kaljanjuontisairaudesta", joka vaikeuttaa tämän elämää aika paljon. Tuntuu että lapsen on helpompi ymmärtää isän käytöstä kun sille on joku syy.

Mä sanoisin, että jostain syystä isä tekee siten kuten tekee. Että en tiedä miksi, isä vain itse tietää. Isä tekee tosi väärin, ja siksi poliisit etsii häntä.

Sanoisin myös, että onneksi meidän ei tarvitse välittää iskän tekemisistä enää. Ne on iskän omia päätöksiä, mihin me emme voi vaikuttaa mitenkään vaikka ehkä haluaisimmekin.

En tiedä onko tämä tarina totta, mutta jos on rappiovanhemman lapsi, se tuottaa lapselle varmasti monenlaista ongelmaa. Lapset joutuvat häpeämään taustaansa ja helposti ajattelevat etteivät hekään ole arvokkaita ihmisiä. Totuutta on vaikea kertoa ystäville, koska heistä monet äänestävät jaloillaan. Kukaan ei halua linnakundin lapsia ystävikseen. Ihmisten ajatuksissa kuitenkin helposti ajatellaan moraalittomuudenkin periytyvän. Ammattiauttajan kanssa keskustelu varmasti jäsentäisi ja selkeyttäisi lasten ajattelua. Se, että joutuu salaamaan taustaansa ja huoliaan, syö kuitenkin pidemmän päälle psyykettä.

[QUOTE="alkup";22601656]En tiedä mitä sille (exälle) nykyään kuuluu. Ihan iltasanomien sivuilla on exän kuva nähtävillä.[/QUOTE]

Eipä ollut mitään etsintäkuulutetun kuvaa siellä, eikä iltalehdenkään sivuilla.

[QUOTE="utelias";22602055]Eipä ollut mitään etsintäkuulutetun kuvaa siellä, eikä iltalehdenkään sivuilla.[/QUOTE]

No haloo. Varmaan onkin tämän päivän uutisissa. Not. Joku itsesuojeluvaisto sentään mullakin on olemassa.

[QUOTE="alkup";22602069]No haloo. Varmaan onkin tämän päivän uutisissa. Not. Joku itsesuojeluvaisto sentään mullakin on olemassa.[/QUOTE]

Selasin vähän vanhempiakin uutisia, muttei iltasanomien tai -lehden sivuilta löytynyt mitään kenenkään etsintäkuulutetun kuvaa, ei etusivulta eikä edes kauempaa/vanhemmista... no, mutta ihan sama mulle.

[QUOTE="alkup";22602069]No haloo. Varmaan onkin tämän päivän uutisissa. Not. Joku itsesuojeluvaisto sentään mullakin on olemassa.[/QUOTE]

Ole ylpeä itsestäsi un olet vastaavan mulkun kanssa häärinyt, olet varmaan nytkin jonkun työttömän nyysärin kanssa. Sääliksi käy lapset.

Yhteistyössä