Etuuskäsittelijän työ?

• Viestiketjun aloittaja ohis
  • Ensimmäinen viesti
Nykyään Eri Hommissa
Vaativuus riippuu siitä, mitä etuutta käsittelet. Itse käsittelin sellaista laki-viidakko-etuuksia, että välillä tuntui, että saisi olla lakimies, jotta osaisi tapaukset ratkaista. Joten ei todellakaan ole helppoa aina! Sitten on niitä etuuksia, joita tekee ihan mennen tullen melkeinpä ilman miettimistä.

No ei ollut mun työtä loppujen lopuksi, vaan vaihdoin eri hommiin. Mun mielestä todella huono palkka työstä, joka oli (ainakin minun kohdalla) vaativaa ja jouduit ottamaan suuren vastuun siitä, että päätös menee oikeen ja sitten vielä perustelemaan usein asiakkaalle puhelimessa päätöksen oikeellisuutta lakipykäliin vedoten.

ap kiittää
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyään Eri Hommissa:
Vaativuus riippuu siitä, mitä etuutta käsittelet. Itse käsittelin sellaista laki-viidakko-etuuksia, että välillä tuntui, että saisi olla lakimies, jotta osaisi tapaukset ratkaista. Joten ei todellakaan ole helppoa aina! Sitten on niitä etuuksia, joita tekee ihan mennen tullen melkeinpä ilman miettimistä.

No ei ollut mun työtä loppujen lopuksi, vaan vaihdoin eri hommiin. Mun mielestä todella huono palkka työstä, joka oli (ainakin minun kohdalla) vaativaa ja jouduit ottamaan suuren vastuun siitä, että päätös menee oikeen ja sitten vielä perustelemaan usein asiakkaalle puhelimessa päätöksen oikeellisuutta lakipykäliin vedoten.

Nykyään Eri Hommissa
Etuusratkaisijan työ on oikeestaan sellaista, että siinä pitää olla vähintään se puoli vuotta ennenkuin tiedät onko se sun hommaa vai ei. Sitä kun ei voi missään harjoitella tai se ei ole sellaista yleistyötä (kuten esim. toimistohommat), josta voisi olla hirveesti kokemusta muualta. Jokaisessa työpaikassa etuustyö on aina ihan omaa spesiaalihommaa. Osa mun entisistä työkavereista rakastivat työtänsä ja olivat aivan omalla alalla nippelitietonsa kanssa lakipykälien seassa. :)

Mä tarvin vähän laaja-alaisempaa työtä, jossa saa tehdä vapaammin ilman tarkkoja sääntöjä.

mähän voisin hakea
Olen joututut todella paljon Kelan kanssa asioimaan, johtuen muuttuvasta tilanteista. Alan olla aika hyvin perillä niistä asioista, laitankin yleensä jo valmiin ehdotuksen miten asia voidaan hoitaa kun päätös sitten aikanaan tulee. Pitäisiköhän hakea sinne töihin...

bb
Ei kai sinne Kelaan nyt noin vain pääse. Kerran hain ja oli jotain 80 hakijaa.
Monet korkeakoulututkinnon suorittaneet istuu siellä etuusäsittelijöinä.
SE on katso vakaa virka, kun semmoisen onnistuu saamaan...Kokeilla tietty
kannattaa. Mikä on muuten huono palkka? 2500 e olis ollu silloin avoinna olevassa toimessa, onks se huono?

etuuskäsittelijä
etuuskäsittelijän työ on todella vaativaa, ja haastavaa. Itse olen sossussa. Päätäntävaltaan kuuluu perus- ja täydentävä toimeentulotuki. Pitää tuntea tarkoin toimeentulotukilaki sekä muutamia muita lakeja ( kuten hallintolaki). Nyt vuoden alusta lisäksi saadaan tehdä ennaltaehkäiseviä päätöksiä ( lienee kuntakohtaista). Lisäksi pitää tuntea hyvin koko perusturvan alue ( kelan etuudet, työkkärin lait yms). Ja kaikki nämä lait pitää osata suhteuttaa asiakkaan tilanteeseen sopivaksi. Itse olen ainakin viihtynyt erinomaisesti, työpäivät eivät ole tylsiä... Mukavat työajat, sekä pitkät lomat aikanaan ( kunnan täydet lomat 8 viikkoa/vuodessa). Liukuva työaika helpottaa elämää pienten lasten kanssa.

Yhteistyössä