Etuuskäsittelijä (toimeentulotuki)

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Selailin työpaikkailmoituksia ja silmiin osui etuuskäsittelijän työ. Olen aina ollut siinä uskossa, että tähän työhön vaaditaan sosiaali- tai terveysalan koulutus, jotta ymmärrystä ihmisiä kohtaan löytyy. Mutta siihen riittääkin merkonomin koulutus, jopa merkonomiopiskelija voi noita päätöksiä tehdä!

Itse olen aikaisemmalta koulutukseltani merkonomi, nyttemmin sitten kouluttautunut hoitoalalle. Eihän tuo merkonomikoulutus anna minkäänlaista pohjaa ihmisläheiseen työhön siitä näkökulmasta, mitä tuossa tarvitaan.

Miltä tämä teistä tuntuu, jotka joudutte turvautumaan toimeentulotukeen? Jos saisitte valita niin minkä koulutuksen toivoisitte etuuskäsittelijällänne olevan?

"vieras"
Mihin ihmisläheiseen työhön? Siellä on budjetti ja laskelmat jonka mukaan tukea myönnetään, enempää ei voi antaa. Eikö siihen merkonomin koulutus ole juuri pätevä?

Etuuskäsittelijähän tekee päätöksen samalla mallilla kuin Kelan virkailijat: koneelle syötetään tulot ja menot ja ohjelma laskee tuen määrän. Ei siinä sosiaalialan koulutusta tarvita joskin ihmisläheinen ja empaattinen asenne tuen hakijoita kohtaan on paikallaan, koska etuuskäsittelijät myös opastavat ihmisiä puhelimessa, joissain kunnissa tarvittaessa tapaavatkin asiakkaita. Ja onhan tuossa perustoimeentulotuessakin harkinnan paikkoja, joissa työntekijällä olisi hyvä olla näkemystä ihmisten kokonaistilanteista.

Mutta niin, merkonomin koulutus on varmaankin ihan ok etuuskäsittelytyöhön. Tai voihan se olla jokin muukin vastaava toisen asteen tutkinto. Korkeamman tason koulutusta siihen ei tarvita, vaikka moni varmaan toivoisi, että sosiaalityöntekijät tekisivät edelleen kaikki etuuspäätökset. Vaativimmat toimeentulotukipäätökset ovat kuitenkin sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien tekemiä, ja heillä taas sitten on pätevyysvaatimuksena sos.alan koulutus.

"Vanna"
Etuuskäsittelijät toimivat sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden ohjeistuksella ja tekevät vain peruspäätöksiä jotka ovat täysin laskennallisia. Minkäänlaista sosiaalialan kouluttautumista työ ei tosiaan vaadi, koska kaikki mitä tekevät pohjautuu tarkkoihin ohjeistuksiin ja laskelmiin esim kelan etuuksien ja vuokrien määrästä, jotka on todennettavissa hakemuksesta ja liitteistä. Sosiaaliohjaajat ja -työntekijät puolestaan hoitavat harkinnallisen puolen ja asiakastyön.

"aapee"
[QUOTE="vieras";25700668]Mihin ihmisläheiseen työhön? Siellä on budjetti ja laskelmat jonka mukaan tukea myönnetään, enempää ei voi antaa. Eikö siihen merkonomin koulutus ole juuri pätevä?[/QUOTE]

Kyllä siihen kuuluu myös mm. harkinnan varaisten tukien myöntäminen ja ihmisten tapaaminen. Noista papereista näkee ihmisten kaikki asiat, myös sairauskertomuksia yms. joten olisi todella toivottavaa, että käsittelijä olisi opiskellut erityisesti vaitiolovelvollisuuteen kuuluvan lain perin pohjin ja paljon muuta.

"aapee"
[QUOTE="vieras";25700686]Eipä tuota nämä ääliöt palstamammat tajua...[/QUOTE]

Ehkä sinun pitäisi sitten ottaa yhteyttä ihan korkeammallekin asian tiimoilta, sillä noissa työpaikkailmoituksissa kyllä puhutaan muustakin kuin vain peruslaskelmien teoista. Se on jännä, että mielestäsi työnantaja, joka on ilmoituksen laatinut, on ääliö palstamamma joka ei itsekään tajua, mitä hänen tulee hakea... Vai teitkö juuri itsestäsi idiootin?

"Vanna"
[QUOTE="aapee";25700713]Kyllä siihen kuuluu myös mm. harkinnan varaisten tukien myöntäminen ja ihmisten tapaaminen. Noista papereista näkee ihmisten kaikki asiat, myös sairauskertomuksia yms. joten olisi todella toivottavaa, että käsittelijä olisi opiskellut erityisesti vaitiolovelvollisuuteen kuuluvan lain perin pohjin ja paljon muuta.[/QUOTE]

Etuuskäsittelijä ei saa käyttää harkintaa. KAIKEN harkinnallisrn tekee sosiaaliohjaaja tai stt. Myöskään omia asiakastapaamisia tilanteen arvioimiseksi etuuskäsittelijöillä ei pääsääntöisesti ole, mutta he voivat antaa mm. hakemuksen täyttämiseen ja etuuden laskentaan liittyviä neuvoka. Sekoitat nyt pahasti mielikuvissasi etuuskäsittelyn sosiaaliohjaukseen.

"vieras"
No tietyn alan merkonomi hallitsee erittäin hyvin tietotekniikan, joka varmasti on tärkeä osa työtä. Se että joku on merkonomi ei tarkoita, ettei hänellä olisi empatiakykyä, eikä se että joku on sosionomi, tarkoita automaattisesti, että ihmisellä on empatiakykyä. En tiedä tarkalleen sosionomin koulutusta, mutta itse olen merkonomiksi opiskellessani perehtynyt eri lainsäädäntöihin, monessa työpaikassa on vaitiolovelvollisuus, joka tarkoittaa ettei kolmannelle osapuolelle saa kertoa työpaikan sisäisiä asioita yms. eikä niitä varten tarvitse perehtyä perusteellisesti vaitiololainsäädäntöön.

"vieras"
[QUOTE="aapee";25700748]Ehkä sinun pitäisi sitten ottaa yhteyttä ihan korkeammallekin asian tiimoilta, sillä noissa työpaikkailmoituksissa kyllä puhutaan muustakin kuin vain peruslaskelmien teoista. Se on jännä, että mielestäsi työnantaja, joka on ilmoituksen laatinut, on ääliö palstamamma joka ei itsekään tajua, mitä hänen tulee hakea... Vai teitkö juuri itsestäsi idiootin?[/QUOTE]
Taisin tehdä ;) Olen vielä puoli vuotta Kelan etuuskäsittelijä ja sitten pääsen oikeaan työhön.

shp
Etuuslaskenta on ihan kylmää matematiikkaa ja osaan tehdä omat laskelmani etukäteen ilman mitään koulutusta kotona jotta tiedän paljonko tukea voin odottaa. Hakemuskin jätetään kirjeitse. Ohjelmaan vain syötetään tulot ja menot ja kone antaa summan. Ohjaavan ja harkintaa vaativan sosiaalityön tekvät sitten muut.

Etuuskäsittelijä voi kyllä kunnan delegointisäännöistä riippuen tehdä harkinnanvaraisia päätöksiä joko yleisten ohjeiden tai sosiaaliohjaajan / -työntekijän ohjeistuksella. Ja ihan perustoimeentulotuessakin käytetään "harkintaa" tulojen huomioimisen suhteen. Käytännöt tosin vaihtelevat todella paljon eri kuntien välillä -joissain kunnissa on paljon tiukempi linja esim. yksittäisten tilillepanojen huomioimisen suhteen, joissain kunnissa taas etuuskäsittelijällä on harkintavalta pienten summien osalta.

vierailija
Selailin työpaikkailmoituksia ja silmiin osui etuuskäsittelijän työ. Olen aina ollut siinä uskossa, että tähän työhön vaaditaan sosiaali- tai terveysalan koulutus, jotta ymmärrystä ihmisiä kohtaan löytyy. Mutta siihen riittääkin merkonomin koulutus, jopa merkonomiopiskelija voi noita päätöksiä tehdä!

Itse olen aikaisemmalta koulutukseltani merkonomi, nyttemmin sitten kouluttautunut hoitoalalle. Eihän tuo merkonomikoulutus anna minkäänlaista pohjaa ihmisläheiseen työhön siitä näkökulmasta, mitä tuossa tarvitaan.

Miltä tämä teistä tuntuu, jotka joudutte turvautumaan toimeentulotukeen? Jos saisitte valita niin minkä koulutuksen toivoisitte etuuskäsittelijällänne olevan?

Yhteistyössä