Etuuskäsittelijä (toimeentulotuki)

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Selailin työpaikkailmoituksia ja silmiin osui etuuskäsittelijän työ. Olen aina ollut siinä uskossa, että tähän työhön vaaditaan sosiaali- tai terveysalan koulutus, jotta ymmärrystä ihmisiä kohtaan löytyy. Mutta siihen riittääkin merkonomin koulutus, jopa merkonomiopiskelija voi noita päätöksiä tehdä!

Itse olen aikaisemmalta koulutukseltani merkonomi, nyttemmin sitten kouluttautunut hoitoalalle. Eihän tuo merkonomikoulutus anna minkäänlaista pohjaa ihmisläheiseen työhön siitä näkökulmasta, mitä tuossa tarvitaan.

Miltä tämä teistä tuntuu, jotka joudutte turvautumaan toimeentulotukeen? Jos saisitte valita niin minkä koulutuksen toivoisitte etuuskäsittelijällänne olevan?

"vieras"
Mihin ihmisläheiseen työhön? Siellä on budjetti ja laskelmat jonka mukaan tukea myönnetään, enempää ei voi antaa. Eikö siihen merkonomin koulutus ole juuri pätevä?

Etuuskäsittelijähän tekee päätöksen samalla mallilla kuin Kelan virkailijat: koneelle syötetään tulot ja menot ja ohjelma laskee tuen määrän. Ei siinä sosiaalialan koulutusta tarvita joskin ihmisläheinen ja empaattinen asenne tuen hakijoita kohtaan on paikallaan, koska etuuskäsittelijät myös opastavat ihmisiä puhelimessa, joissain kunnissa tarvittaessa tapaavatkin asiakkaita. Ja onhan tuossa perustoimeentulotuessakin harkinnan paikkoja, joissa työntekijällä olisi hyvä olla näkemystä ihmisten kokonaistilanteista.

Mutta niin, merkonomin koulutus on varmaankin ihan ok etuuskäsittelytyöhön. Tai voihan se olla jokin muukin vastaava toisen asteen tutkinto. Korkeamman tason koulutusta siihen ei tarvita, vaikka moni varmaan toivoisi, että sosiaalityöntekijät tekisivät edelleen kaikki etuuspäätökset. Vaativimmat toimeentulotukipäätökset ovat kuitenkin sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien tekemiä, ja heillä taas sitten on pätevyysvaatimuksena sos.alan koulutus.

"Vanna"