Etuseinäistukka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemusta kellään??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemusta kellään??

Vieras
Moi! Onko kellään muulla kokemusta ns. etuseinäistukasta? Mulla nyt toinen raskaus jossa ko. istukan paikka. Ensimmäisellä kerralla lääkäri kertoi kauhutarinoita mitä etinen istukka voi aiheuttaa ja kielsi minulta lähes kaiken liikunnan ja tekemisen koko raskauden ajan. Suuniteltiin sektiota mutta viikolla 35 istukka nousi niin paljon että päätettiin yrittää alatiesynnytystä, no sektioonhan siitä sitten mentiin mutta muista syistä....

Nyt sitten kätilö vaan totesi että istukan paikka on ihan hyvä ja kirjoitti äitiyskorttiin etuseinäistukka. Pistää pienen ihmisen pään pyörälle....

Eli onko muilla kokemuksia, kauhutarinoista tai ""ihan hyvästä"" paikasta.

Ei mulla ainakaan ole sitä paikkaa etuseinässä mitenkään kummemmin kommentoitu, sanottu vaan et sydänäänet ei dopplerilla kuulu niin aikaisin kuin muilla (eikä kuulunutkaan), mut siinäpä se.

Mulla oli edellisessä raskaudessa eteisistukka ja siinä kohdunsuulla, mutta ei siitä oikeestaan mitään haittaa ollut. Nousi muistaakseni joskus 30 viikolla, mutta siitä huolimatta vuoti synnytyksen alkaessa(oli jättänyt jonkun verisuonen ilmeiseti, jota ei huomattu ultrassa). Tästä vuodosta huolimatta alatie synnytys onnistui, joskin olin koko ajan leikkausvalmiina. Mulla kuulu sydänäänetkin joskus 11 viikolla, eli heti kun kuunneltiin.

Etinen istukka tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että istukka on kohdun ""eteisessä"" eli kovin alhaalla ja saattaa vuotaa herkästi ja ihan sijaintinsa puolesta estää alatiesynnytyksen. Etuseinäistukka taas sijaitsee kohdun etuseinässä, mutta korkeammalla eikä siitä ole mitään haittaa (sydänäänet kuuluvat ja liikkeet tuntuvat myöhemmin, siinä kaikki). Kyseessä on siis kaksi eri asiaa ja alkuperäisellä on tässä raskaudessa ihan hyvä tilanne!

No siis on ihan eri asia onko istukka eteisistukka, eli peittää kohdunsuun, vai etuseinämässä. Etuseinämässä sijaitseva istukka on ihan normaali eikä aiheuta mitään ongelmia! (toisin kuin kohdunsuulla oleva istukka, joka sekin useimmiten nousee ylemmäs raskauden edetessä)

Liikkeitten tuntemiseen istukan sijainti voi vähän vaikuttaa, istukan läpi kun potkut ei tunnu niin herkästi. Mutta huolissaan ei tuosta tosiaan tarvi olla!

Sen verran täytyy täsmentää että kätilön kanssa jutellessani hän mainitsi myös nykyisessä raskaudessa olevan istukan paikaksi etinen istukka, mutta korttiin kirjoitti etuseinäistukka! Tokaisi vaan että kyllä se sieltä nousee!!

Eli tulkinnan varaa on ilmeisesti kaikkien sanomisessa, täytyy opetella lukemaan rivien välistä.

Jeps. Sanamuoto on tarkka. Minulla oli etisistukka joka vuoteli aina rasituksessa, mutta nyt tilanne on korjaantunut etuseinäistukaksi (rv32). Alatiesynnytys on mahdollinen kun etuseinäistukka on noussut selkeästi pois kohdunsuulta.

RV 13 Jouduin käymään lääkärissä aivan sanoinkuvaamattoman runsaan vuodon vuoksi (luulin, et keskenmeno, kun tuli reilu nyrkin kokoinen klönttikin). Todettiin kuitenkin että on eteisistukka ja sain viikon sairaslomaa suurentuneen km-riskin takia. Sanottiin, että eteisistukka voi vuotaa koko raskauden ajan ja synnytys tapahtuu sitten sektiossa tai sitten eteisistukka voi nousta raskauden edetessä, jolloin em. ongelmat poistuu. Mulla oli rakenneultra rv 19 ja todettiin, että istukka on noussut kohdun takaseinämään, eli tilanne on hyvä nyt. Verenvuotoja mulla ei ollut tuon rv 13 jälkeen. Onneksi.

Lääkäri sanoi, että eteisistukat ovat todella yleisiä esim. vuoristoalueilla asuvilla sekä tupakoivilla naisilla. Eli usein syynä eteisistukkaan on alentunut hapensaanti.

Ihanko tosi?! Minulle lääkäri ei sanonut mitään tuollaista ja hassulta kuulostaa. Tupakoinnista ei voi kohdallani olla kyse, kun en moista ole harrastanut, eikä näitä itä-suomen oloja voi mainita vuoristo-olosuhteiksikaan. Urheillutkin olen kiitettävästi ja muutenkin elintavat on kunnossa. Minulle lääkäri sanoi vain, että aina silloin tällöin näitä tulee vastaan ja ongelma tosiaan on vain herkkä vuotaminen. Tosin sitten kummalta se veri on poissa, äidiltä vai sikiöltä, vaikuttaa tietysti hieman vauvan kehitykseen eli vauvalle voi kehittyä anemia kohdussa mikäli istukka falskaa veren mennessä vauvalle päin...
No, onneksi voin omalta kohdalta huokaista helpotuksesta kun istukka nousi ylös eteen eli etuistukaksi ja meistä kahdesta se olin ilmeisesti minä joka vuosin eli vauva on kasvanut hyvin käyrien mukaisesti koko ajan. =)
Varmuuden vuoksi minulta tarkastettiin esim. viime ultrassa että istukassa kiertää normaalisti veri ilman taukoja...eli sitä varmaan kannattaa pyytää jos on kyse eteis/etuistukasta...omaa mielenrauhaa se ainakin helpotti. Sitä en tosin tiedä kuinka varhaisessa vaiheessa sen voi tehdä...ja tärkeäähän on että istukassa on kolme suonta.

Oli pakko kommentoida, oli niin hauska toi ""näitä itä-suomen oloja voi mainita vuoristo-olosuhteiksikaan""!! Itä-Suomi on Suomen Alpit=) (vitsi!)! Kyllä varmaan eteisistukoita voi tulla muillekin kuin VAIN vuoristoimmeisille ja röökaajille...en usko, että se on noin mustavalkoista. Ne voivat tietysti vaikuttaa taipumukseen paljonkin kyllä. Niin, itselläni on tällä hetkellä etuseinäistukka, mutta kukaan ei ole missään vaiheessa maininnut huolenaiheita. Ole siis ap huoleti! Mikäli se olisi ollut eteisistukka olisivat varmasti sanoneet riskeistä (ja tosiasia on se, että usein ne nousevat raskauden loppuvaiheessa, kuten jo sanottu)T: Neito rv19

Kyllä istukka voi olla sekä eteisistukka että etuseinäistukka. Eli istukka on etuseinässä, mutta niin alhaalla, että peittää osittain kohdun suun. Alkuperäisellä on kai kyse tällaisesta tilanteesta. Hyvin suurella todennäköisyydellä se istukka nousee kohdun kasvaessa sen verran ylös, että alatiesynnytys on mahdollinen. Jos istukka on etuseinässä hyvin alhaalla, on käsittääkseni sektion tekeminen vähän tavanomaista hankalampaa (pitää leikata istukan läpi).

Yhteistyössä