Etuhampaiden puhkeamisesta?! (Myös refluksiasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minni

Vieras
Minkä ikäisenä lapsellesi puheksivat ylhäälle etuhampaat? Oliko oireilua ja kauanko kesti että hampaat viimein puhkesivat....jos siis lasketaan oireilun alkamisesta siihen kun hampi pilkisti :)

Ja JOS paikalla refluksilasten vanhempia niin teille jatkokysymys että aiheuttiko hampaiden tulo refluksia ja aiheuttiko joidenki tiettyjen hampaiden puhkeaminen enemmän oireita?

Kiitos kaunis :)

8kk tuli 4 ylähammasta. Oli kyllä vaikeampi olo vauvalla, kun vertaa alahampaisiin.
Ja kesti KAUAN, en osaa sanoa kyllä että kuinka kauan :p
Kun tuntuu että alahampaissakin kesti kauan, niin noissa vasta kestikin :p

8kk iässä tuli ensimmäinen yläetuhammas ja 9kk ikäisenä toinen. Oli aika paljon oireilua, mutta vaikea sanoa mikä kaikki johtui hampaista ja mikä ehkä liikkumaan opettelun tuomasta rauhattomuudesta ym. uusista asioista.

Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Onko teillä refluksi todettu lääkärissä ja ootteko saaneet siihen apua? Miten sun lapsi oireilee muuta kuin pulauttelemalla?
Mulla poika 3v6kk ja kärsii aika-ajoin vieläkin refluksista....vauva-aika oli aivan kamala kun ei saatu ajoissa apua. Nyt mulla on tyttö 10kk jolla alkoi refluksioireet myös, ensin ihan lievinä, mutta nyt on pahentunut kokoajan ja olen hänen kanssaan nyt valvonut pari viikkoa ja ajattelin että mistä nää yhtäkkiset refluksioireet johtuu ja luulen et hampaita pukkaa

Alkuperäinen kirjoittaja minni:
Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Onko teillä refluksi todettu lääkärissä ja ootteko saaneet siihen apua? Miten sun lapsi oireilee muuta kuin pulauttelemalla?
Mulla poika 3v6kk ja kärsii aika-ajoin vieläkin refluksista....vauva-aika oli aivan kamala kun ei saatu ajoissa apua. Nyt mulla on tyttö 10kk jolla alkoi refluksioireet myös, ensin ihan lievinä, mutta nyt on pahentunut kokoajan ja olen hänen kanssaan nyt valvonut pari viikkoa ja ajattelin että mistä nää yhtäkkiset refluksioireet johtuu ja luulen et hampaita pukkaa

En tiedä, kysytkö multa, mut 11 kk ja ollaan saatu apua lääkäriltä. Tällä hetkellä ei oireile kuin pulauttamalla paljon. Aikaisemmin itki vatsaansa, mutta nyt ei enää.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi:

En tiedä, kysytkö multa, mut 11 kk ja ollaan saatu apua lääkäriltä. Tällä hetkellä ei oireile kuin pulauttamalla paljon. Aikaisemmin itki vatsaansa, mutta nyt ei enää.

Saanko vielä kysyä et mikä lääke teillä on? Meillä Losec

Alkuperäinen kirjoittaja yksi:

Saanko vielä kysyä et mikä lääke teillä on? Meillä Losec

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Mä en kyllä näe minkäänlaista yhteyttä hamapiden tulon ja refluksin kanssa!!! ?
Kuolaa varmasti erittyy paljon.
Onko sinun lapsella refluksi?

Mä vahvasti epäilen että on. Itselläni on, samoin miehen äidillä ja omalla äidilläni. Tk lääkärillä ollaan käyty useasti vahvan epäilyni takia, mutta lääkäri on sitä mieltä että se todennäköisesti on,mutta sitä ei ruveta sen enempää tukimaan eikä hoitamaan koska lapsi kasvaa hyvin.
Seuraavaksi mennään sitten yksityiselle tarkastamaan tilanne, kamalaa kun lapsi raukka joutuu moisesta kärsimään, vielä kun itse tasan tarkkaan tiedän kuinka inhottavaa se on.. :/

Mutta niin, en edelleenkän ymmärrä miten refluksi liittyisi mitenkään hampaiden puhkeamiseen?

Miimumaija suosittelen vahvasti vatsalääkärillä käväsyä. Kasvamisella ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko vai eikö ole refluksia. Silloin, kun meidän lasta käytin yksityisellä ja sanoin, et neuvolasta sanottiin, että luultavasti ois juu, kun on kaikki oireet, mutta kun kasvaa niin ei ole, niin tuo gastroenterologi suuttui. Ihan siksi, kun kuulemma neuvoloita on jo niin pitkään käsketty tuo oppi unohtamaan.

Ja ap tällä hetkellä ollaan lääkkeettömiä, meillä on tuo mahanportin sulkijalihaksen kehittyminen ilmeisesti auttanut hiukkasen vaivaan. Pulautusta on yhä, mutta se ei tunnu kivuksi asti vaivaavan. En tiedä, mitä käy, kun lapsi oppii puhumaan. Meinaan kyllä kovasti kuulostella, vinkkaako siihen suuntaan, että on jotain kipeää tunnetta kurkussa, vatsassa tms. Jos on, vien salamana takas lääkärille. Mulla itsellä on refluksivaivaa myös ja tiedän, mikä se tunne on. Mutta lapsi tuntuu nyt muuten ihan ok:lta. Reilua pulautusta vain on (ja kasvot joo vääntyy, mutta ei mitenkään ilmaise, että sattuis. Toisaalta sitä oon miettiny, et kun tuolla on ollu se vauvasta lähtien, että onko vaan tottunu siihen..).

Meillä ei hampaiden tulo pahentanut refluksia. Olimme jo muutenkin olleet 2kk ilman lääkitystä siinä vaiheessa kun eka hammas puhkes, tyttö oli sillon 8kk ikäinen. Tytöllä oli paha refluksi syntymästä noin 4-5kk ikäiseksi, lääkkeinä oli Prepulsid, Losec ja Nutilis mikä laitettiin maidon sekaan.

Yhteistyössä