Ettekö tienneet että juridisesti vanhemmat ovat taloudellisesti vastuussa alle 20veen opinnoista!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja §
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
§

§

Vieras
Siis jos pentunne alkaa opiskelemaan alle 20veenä niin vanhempien tulot pienentävät hänen opinto ja asumistukiaan. Rahaa hän ei saa sossusta vaan eka osoite olette TE vanhemmat. Eli kannattaa miettiä miten monta lasta teette, koska jos vähääkään tienaatte olette velvollisia tukemaan lastenne opintoja. Tästä vastaa suomen perustuslaki. (mielestäni ihan oikein)

jepjep, itse en saanut tukia juuri vanhempien tulojen takia (vain isäni töissä, rekkakuskina, lisäksi meitä oli 3 samaan aikaan opiskelemassa). Elin ekan vuoden yolahjaksi saaduilla rahoilla ja opintolainalla. Kaverille kävi kehnosti, ei ollut säästöjä ja vanhemmat ei auttaneet velkaantui ja nyt velkakierteessä kun ei sillon penskana ollut taitoja hoitaa raha-asioita.

Nyt mulle sukulainen sanoi että se on alle 20v. en ole tarkastanut asiaa koska mulla vanhin on vasta 14v. Eli joko 20 tai 21veen opintoja tukee siis pääosin vanhemmat, ei valtio ja yhteiskunta.

Mistä nyt kiikastaa? Ja kysehän on siitä, että alle 20-vuotiaalle ei maksesta opintotukea kuin minimaalisesti, jonkun 50 e taitaa tästä syksystä lähtien korkeakouluopiskelija saada, JOS asuu vielä kotona. Kyllä alle 20 v. yksinasuvat täysi-ikäisinä saavat samat tuet kuin muut. En tiedä mistä ovat tuon 20v. kotona asumiseenkaan keksineet.

Eli varmaan vanhemmat ja lapset miettivät aikanaan mikä systeemi heille on paras. Meiän esikkokin on vasta 3, joten eipä tässä vielä kannata noita asioita murehtia.

Yhteistyössä